• Stina24

Autismtråd 9

Har också hittat hit :)

• Stina24

Hej!
    Blev lite fundersam, var på utvecklingssamtal angående mellersta barnet idag och då fick vi höra att han leker väldigt mycket ensam och brevidlek, tror ni att det kan vara någon risk att även mitt mellersta barn har något inom autismspektrum? eller kan det vara så att han gör så på förskolan eftersom storebror är på han jämt här hemma så han inte får leka för sig själv så mycket? han klättrar omkring mycket och kan sitta och gunga fram och tillbaka, vet inte om han gör det där gungandet/ vaggandet i sidled bara för att, jag är inte helt säker på om han är som vanliga 3 åringar ska vara eller om det finns något mer.
    Han är vad man kallar för lillgammal, han har ögonkontakt, men precis som storebror så kan han börja prata om något helt annat än det man frågar om tex om man frågar något om katten så kan han börja prata om en leksak istället.
    Storebror har ju rätt många diagnoser. Tycker ni han låter som en vanlig 3 åring eller tror ni han kan ha någon diagnos också?

• Stina24
    Ejnie skrev 2009-11-26 11:48:02 följande:
    Min upplevelse såhär 1,5 år efter diagnos på min äldste är att det är bättre att utreda och få svar samt hjälp om så behövs. Som du vet är det inte ovanligt med syskon inom spektrat, MEN det kan också vara så att de härmar lite av storasyskonets beteende. En person jag känner till med ett storasyskon med spektrumdiagnos fick egen diagnos och IBT och gick från rätt mycket knas till hyfsat normalfungerande på något år. Om du är orolig har det antagligen orsak och du (och barnet) är mer hjälpt av att få riktig hjälp än att vänta och se. Och som sagt, det är väl bättre att veta och ha något att förhålla sig till än att undra och fundera.
    kjempekul skrev 2009-11-26 12:03:23 följande:
    Mitt tips till stina 24 är att kolla upp det, bättre att kolla en gång för mycket!Jag ångrar så att jag lyssnat på alla runt omkring som sagt att det ordnar sig säkert, barn utvecklas olika!
    Tack för era svar, ska be att dom utreder även mellersta barnet, känns ju inte kul och veta att även han kanske har någon diagnos , men som ni säger bättre att kolla upp det för att vara helt säker.
  • Stina24

Hej alla!
    Har en fundering : Kan barn som har autism härma, dvs ta efter andras beteenden mm? Min son är som en svamp och suger i sig allting, tex om han tittar på tv så kan han ställa sig och dansa för att dom på tvn gör det.
    Min son har ju andra diagnoser också förutom misstänkt autism som jag skrivit tidigare, så jag vet inte riktigt till vilken diagnos det här hör till.
    Jag tänkte ju 2008 när första misstankarna från psykologen kom att sonen kan ha autism att det kan väl ändå inte stämma, men ju mer jag har läst om autism och pratat med er, samt forskat i tiden när han var under 3 år och kollat hur han är nu så stämmer jättemycket in på autism.

Är stereotypt tal samma som ekotal?
    Sonen kan säga antingen hela meningen eller sista ordet i något som någon precis sagt eller så kan han när han ska börja säga nånting upprepa samma mening eller enstaka ord 3 - 4 gånger innan han kommer fram till det han vill ha sagt.
    Tex om jag säger snart blir det mat, så säger han "mat" eller så formulerar han om det till "blir det mat".
    Eller så kan han säga tex "vet du , vet du , vet du" och sen fortsätta på meningen han ville säga.
    Han kan säga till lillebror "Simon, vet du vad Simon,jag såg en hund Simon.

• Stina24
    Boel1 skrev 2009-12-02 11:26:01 följande:
    Stina24: Ja, barn med autism kan härma, min pojke härmar också mycket han ser på TV, han tar efter meningar han hör där. Han är 6 år nu och har fram till nu haft svårt att ta efter och härma andra barns lek, men nu börjar han kunna (där är han ungefär på en treårings nivå). Ekotal är precis det du beskriver, att de ofta tar efter det sista ordet/orden i en mening, eller upprepar meningar de har hört förut. Min son har börjat säga samma meningar ofta, t.ex "Är vi inte framme snart" tjatar han ofta om, men det är nog mest att han nyss har lärt sig den meningen mer än att han vill veta om vi är framme!
    Min son ligger också på en 3 årings nivå, så det känns lite som att ha 2st 3 åringar hemma, fast 6 åringen känns ändå yngre än min 3 åring.
    Min son är också väldigt tjatig, han kan upprepa samma sak flera gånger tex om han vill ha en kaka så kan han säga "jag vill ha en kaka,det vill jag" om och om igen.
    När han ska säga förutom så säger han utanför, försöker träna på att han ska säga ord rätt, men det är inte så lätt för han.

Var hos tandläkaren med sonen igår och dom försöker ju ta foto på hans tänder, han vill inte ha den i munnen, men när dom försöker få han att ha tandkortet mellan tänderna så säger dom att han när han får den i munnen så ska han bita, då börjar ju sonen självklart tugga på kortet, så jag fick försöka förklara att han ska ha kortet i munnen och hålla kortet med tänderna och munnen stängd.
    Är det vanligt att barn med autism gör som min son gör hos tandläkaren?
    Brukar ni ha svårt med tandborstning med era barn?
    Min son vill inte alls borsta tänderna så man får försöka övertala han på alla möjliga sätt och försöka leka så han ska tycka det är kul, tex att bilen ska in i garaget mm.
  • Stina24
    Boel1 skrev 2009-12-06 06:34:55 följande:
    Stina24: Vi har inte kunnat genomföra den första undersökningen än hos tandläkaren, går där och tränar, så vi har kommit så långt att de fick blåsa med en sån där "luftblås" i handen på honom. Men titta ordentligt har de inte fått göra, hoppas komma dit snart. Försöker vara extra noga med tandborstning. Tack och lov så är han inte någon "småätare" eller vill ha så mycket godis.
    Vi får också gå till tandläkaren för att träna, dom har fått sätta lack på hans tänder och prova med den där luftblås grejen, tror att det kanske kan funka nästa gång att tandläkaren får göra en ordentlig undersökning och ta tandkortet, det är samma tandläkare varje gång.
    Har varit där med några veckors mellanrum under en period på 10 månader för att träna sonen.

Brukar era barn vakna efter någon timmes sovande och vara otröstliga och okontaktbara?
    Så gör min son ganska ofta, han sitter bara och tittar och vaggar/gungar fram och tillbaka och gnäller eller vad man ska kalla det för, låter, han säger inget när han är i det här tillståndet, brukar stoppa om honom efter en stund och då lugnar han ner sig ibland, andra gånger fortsätter han vara upprörd fast jag stoppat om han och gått ifrån rummet så då brukar jag vänta en stund och sen går jag in igen för att se om han är kontaktbar då, ibland är han det och ibland inte.
  • Stina24
    kaffemamma skrev 2009-12-07 10:38:30 följande:
    Förut var min son ganska ofta det, inte riktigt på samma sätt kanske. Han vaknade ofta och var ledsen, kunde springa från rum till rum i lägenheten och gråta och inte gå att trösta. Andra gånger var han vaken och nöjd, andra gånger med fnissattacker. Nu sover han faktiskt ofta bra: han vaknar en gång, kommer tyst in i vår säng och somnar nöjt om. Ibland är han fortfaramde vaken mellan 3 och 5, men det var nog ett år sedan han var ledsen i samband med det. Förr oss sammanföll förändringen med kostomläggningen (gf /cf), men om det har med det att göra eller om det är en slump eller beror på något helt annat vet jag förstås inte. Men - som sagt, vi har haft liknand eproblem, men har det inte längre om det är någon tröst. Han var ca 4,5 år när det blev bättre.
    Min son är 6 år och är fortfarande så rätt ofta, får väl se om det blir bättre med åldern.
    Jag vet inte heller vad det beror på att han vaknar och är otröstlig och okontaktbar.
    Han var ca 3,5 år när han började sova hela nätter, innan dess sov han någon timme och vaknade sen flera gånger per natt.
    Nu vaknar han ett par gånger i veckan och är otröstlig mm.
    Han sa ju för några år sen när han vaknade på natten att en katt hade rivit honom i håret, han hade förmodligen drömt något om en katt, men för honom var det verkligt så det tog sin tid att få honom lugn igen.

Kan era barn leka fantasilekar? t.ex ha en toarulle eller något annat och leka att det är en bil?
  • Stina24
    Boel1 skrev 2009-12-08 10:30:33 följande:
    Stina24: Min pojke har nu vid 6 års ålder börjat leka låtsaslekar, men det är fortfarande på den första nivån, alltså att låtsas ringa till någon på en leksakstelefon, låtsas äta kakor m.m. Det har hänt att han tagit handen och låtsas att den var en telefon, men det är inte ofta. Han låtsas inte som du sa att en toarulle är en bil eller liknande. Idag ska jag på samtal angående utvecklingsbedömningen, vi skulle ha åkt båda två men barnvakten blev sjuk och vi har inte så många att välja på som kan vara barnvakt. Vet inte om jag får besked idag var han ligger i utvecklingen, men jag tror det. Ska bli spännande, är lite nervöst faktiskt.De har alltid sagt på hab att han nog är normalbegåvad, men autismen stör ju mycket så det är svårt att säga.Septemberknodd: Välkommen med alla frågor du har! Hoppas vi kan vara till hjälp!
    Hoppas det gick bra på utvecklingsbedömningen och att ni fick veta hur er son ligger i utvecklingen.
    Min son har lindrig utvecklingsstörning utöver sina andra diagnoser.
    Längtar tills autismutredningen kommer igång så vi kan få besked nångång om det är autism, autismliknande tillstånd eller vilket spektrum det är och framförallt att vi kan börja få mer hjälp.
  • Stina24

Hittade något när jag kollade på google , här är länken om någon vill läsa:

www.freewebs.com/7sick/autism.htm en länk om hur man kan känna igen autism.

Blev fundersam över det här stycket : En hel del barn med autism ser påfallande normala ut i förhållande till sin utvecklingsnivå".

Trots detta har många av dem smärre avvikelser i utseendet såsom stort avstån mellan ögonen, extra veck i inre ögonvrån, avvikande ytteröron, liten mun, kraftigt krökta lillfingrar och ett stort avstånd mellan första och andra tån.

Min son har kraftigt krökta lillfingrar, känner någon av er igen det på era barn?

• Stina24

Hej alla! Nu har vi äntligen fått datum till både ADOS och ADI, skulle ha påbörjats i Oktober redan. Den 7e Januari börjar vi med ADOS och 5e Februari ska vi göra ADI. HOn som ringde idag sa att den intervjun kommer ta några timmar så nu undrar jag vad för slags frågor är det som dom kommer ställa, vet att dom kommer fråga om hur han var när han var under 3 år, frågar dom något om hur han är nu också eller är frågorna bara om tiden före 3 års ålder?

• Stina24

Hej! måste bara fråga, hittar era barn med autism på massa hyss? Kan även barn med autism göra det?
    Min son får medicin mot sin ADHD men ändå hittar han på massa saker, som nyss hade han hällt ut nästan allt golvmedel som vi köpte för ca 1 timme sen och så höll alla 3 barnen på att kladda runt med det.

• Stina24
    Busbellan skrev 2009-12-26 19:59:31 följande:
    Jag behöver tips och råd!!Ni som är äckelmagade kan sluta läsa NU!August har den senaste tiden när han bajsat börjat kleta det överallt. Golv, väggar, möbler ja till och med insidan av garderober.Vi har ingen aning om vad vi ska göra åt det, det går blixtsnabbt och det är omöjligt att ha full koll på honom hela tiden.det är vidrigt äckligt särskilt när ha  gnott in det i tapeterna Vad gör man egentligen???
    vet inte hur gammal din son är, men min son gjorde likadant när han var mellan 2- 3 år, jag hade på han byxor som jag vände och knöt dubbelknut på så han inte kunde få av sig dom, var enda sättet som funkade, sen slutade han med det när han blev äldre som tur är, nu är han 6 år.
  • Stina24
    Busbellan skrev 2009-12-26 19:59:31 följande:
    Jag behöver tips och råd!!Ni som är äckelmagade kan sluta läsa NU!August har den senaste tiden när han bajsat börjat kleta det överallt. Golv, väggar, möbler ja till och med insidan av garderober.Vi har ingen aning om vad vi ska göra åt det, det går blixtsnabbt och det är omöjligt att ha full koll på honom hela tiden.det är vidrigt äckligt särskilt när ha  gnott in det i tapeterna Vad gör man egentligen???
    Ska tillägga att han använde blöja på den tiden, vet inte ifall din son har blöja eller om han gör så när han varit på toaletten.
  • Stina24

Hej alla! Hoppas ni haft bra jul och nyårsfiranden

När man gjort ADI innebär det då att autismutredningen är färdig efter den intervjun och att man då inom några dar eller veckor får veta resultatet?
    Brukar man göra intervjun som sista steg i utredningen?
    Vi ska ju börja med ADOS den 7de Januari och ADI den 5e Februari.

Det här med IBT, förstår inte riktigt vad man ska träna med barnet, skulle någon kunna förklara det för mig lite vad det innebär egentligen?

Har kollat runt på google angående IBT men har inte hittat något som ger mig förklaringen på VAD man tränar med barnet, så vore tacksam om någon kunde förklara det

• Stina24
    hocuspocus skrev 2010-01-01 15:19:01 följande:
    Hej Stina24!Vi har tränat vår son i IBT i snart ett års tid.(han är snart fyra år och hade i stort sett inget språk alls när vi började) Vi ska komma upp i minst 20 timmar i veckan tillsammans med dagis. Träningsprogrammet vi fick första terminen var att han bland annat skulle lära sig: Uppmärksamhet, dvs att komma när vi ropade på honom. Komma vid byte av aktivitet, mat, blöjbyte osv. Ögonkontakt, att ha ögonkontakt på uppmaning, vid instruktioner. Imitation, imitera grovmotoriskt, finmotoriskt mmUtöka ordförståelsen, förstå uppmaningar, händelser osv. Uttrycka sin vilja, begära, kommentera föremål och händelser. Den här sista terminen har vi börjat träna mer samspel, att han ska lära av andra genom att vara uppmärksam i sociala kontakter. Att kunna leka enkla lekar med andra barn. Att klara av toalettbestyren själv. Att kunna göra sig förstådd när han kommunicerar. Har för ett par månader sedan börjat med Pecs (picture exchange communcation system) Där han visar (med hjälp av bilder) och säger vad han vill ha/göra, i och med detta så har språket börjat att växa fram. Vi jobbar mycket med bilder för att utöka ordförståelsen, spelar enkla spel, så som memory, olika färgspel osv. Han får begära pusselbitar, i början genom att peka och nu genom att benämna dem. Ljuda bokstäver har vi börjat med mycket den senaste månaden. Ja, det är lite hur vårt IBT ser ut. Hoppas att det ger dig en liten bild av hur det kan se ut. Det beror sig ju på hur just ditt barns svårigheter ser ut. Detta upplägg är för vår son men jag kan tänka mig att många jobbar med ungefär samma saker.  Lycka till!
    Tack för ditt svar, nu förstår jag bättre vad man tränar med IBT
Svar på tråden Autismtråd 9