Autismtråd 9
Har också hittat hit :)
Har också hittat hit :)
Hej!
Blev lite fundersam, var på utvecklingssamtal angående mellersta barnet idag och då fick vi höra att han leker väldigt mycket ensam och brevidlek, tror ni att det kan vara någon risk att även mitt mellersta barn har något inom autismspektrum? eller kan det vara så att han gör så på förskolan eftersom storebror är på han jämt här hemma så han inte får leka för sig själv så mycket? han klättrar omkring mycket och kan sitta och gunga fram och tillbaka, vet inte om han gör det där gungandet/ vaggandet i sidled bara för att, jag är inte helt säker på om han är som vanliga 3 åringar ska vara eller om det finns något mer.
Han är vad man kallar för lillgammal, han har ögonkontakt, men precis som storebror så kan han börja prata om något helt annat än det man frågar om tex om man frågar något om katten så kan han börja prata om en leksak istället.
Storebror har ju rätt många diagnoser. Tycker ni han låter som en vanlig 3 åring eller tror ni han kan ha någon diagnos också?
Hej alla!
Har en fundering : Kan barn som har autism härma, dvs ta efter andras beteenden mm? Min son är som en svamp och suger i sig allting, tex om han tittar på tv så kan han ställa sig och dansa för att dom på tvn gör det.
Min son har ju andra diagnoser också förutom misstänkt autism som jag skrivit tidigare, så jag vet inte riktigt till vilken diagnos det här hör till.
Jag tänkte ju 2008 när första misstankarna från psykologen kom att sonen kan ha autism att det kan väl ändå inte stämma, men ju mer jag har läst om autism och pratat med er, samt forskat i tiden när han var under 3 år och kollat hur han är nu så stämmer jättemycket in på autism.
Är stereotypt tal samma som ekotal?
Sonen kan säga antingen hela meningen eller sista ordet i något som någon precis sagt eller så kan han när han ska börja säga nånting upprepa samma mening eller enstaka ord 3 - 4 gånger innan han kommer fram till det han vill ha sagt.
Tex om jag säger snart blir det mat, så säger han "mat" eller så formulerar han om det till "blir det mat".
Eller så kan han säga tex "vet du , vet du , vet du" och sen fortsätta på meningen han ville säga.
Han kan säga till lillebror "Simon, vet du vad Simon,jag såg en hund Simon.
Hittade något när jag kollade på google , här är länken om någon vill läsa:
www.freewebs.com/7sick/autism.htm en länk om hur man kan känna igen autism.
Blev fundersam över det här stycket : En hel del barn med autism ser påfallande normala ut i förhållande till sin utvecklingsnivå".
Trots detta har många av dem smärre avvikelser i utseendet såsom stort avstån mellan ögonen, extra veck i inre ögonvrån, avvikande ytteröron, liten mun, kraftigt krökta lillfingrar och ett stort avstånd mellan första och andra tån.
Min son har kraftigt krökta lillfingrar, känner någon av er igen det på era barn?
Hej alla! Nu har vi äntligen fått datum till både ADOS och ADI, skulle ha påbörjats i Oktober redan. Den 7e Januari börjar vi med ADOS och 5e Februari ska vi göra ADI. HOn som ringde idag sa att den intervjun kommer ta några timmar så nu undrar jag vad för slags frågor är det som dom kommer ställa, vet att dom kommer fråga om hur han var när han var under 3 år, frågar dom något om hur han är nu också eller är frågorna bara om tiden före 3 års ålder?
Hej! måste bara fråga, hittar era barn med autism på massa hyss? Kan även barn med autism göra det?
Min son får medicin mot sin ADHD men ändå hittar han på massa saker, som nyss hade han hällt ut nästan allt golvmedel som vi köpte för ca 1 timme sen och så höll alla 3 barnen på att kladda runt med det.
Hej alla! Hoppas ni haft bra jul och nyårsfiranden
När man gjort ADI innebär det då att autismutredningen är färdig efter den intervjun och att man då inom några dar eller veckor får veta resultatet?
Brukar man göra intervjun som sista steg i utredningen?
Vi ska ju börja med ADOS den 7de Januari och ADI den 5e Februari.
Det här med IBT, förstår inte riktigt vad man ska träna med barnet, skulle någon kunna förklara det för mig lite vad det innebär egentligen?
Har kollat runt på google angående IBT men har inte hittat något som ger mig förklaringen på VAD man tränar med barnet, så vore tacksam om någon kunde förklara det