• myrstacken

Är det så att barn som ammas länge och på natten kan få hål i tänderna?

Jag ammar min 15 månaders flicka dygnet runt men hon får mycket mat också.

Så har jag läst skräckhistoier om barn som fått dra ut tänder på grund av långtidsamning och karies.

Är det så att barn som ammas länge och på natten kan få hål i tänderna?

• Svar på tråden Är det så att barn som ammas länge och på natten kan få hål i tänderna?
  • Strawbaby

Jag läste i en bok som handlar om nära föräldraskap att ny forskning visar att bröstmjölk är karieshämmande...det gjorde mig lugnare Jag ammade min son tills han var 19 månader (även nattetid) men han fick inga hål.

• Blå Flygare

Nej, amning ger inte karies. Välling/ersättning ofta och nattetid ger karies och av det drog man tidigare slutsatsen att amning gör det samma. Men det vet man idag att det inte gör. Googla på amning o karies så hittar du snart ett infoblad med samlad forskning om det.

• myrstacken

Vad bra. Så jag kan lugnt fortsätta amma på då även ibland på natten?

• eli83

Hej jag är tandläkare. Det är inte amningen i sig som ger karies utan att man stoppar i sig nåt på natten. Varje ¨gång du ammar ditt barn på natten så orsakar du en PH sänkning i munnen och karies trivs i den miljön-----hål i tanden. detta gäller allt som du stoppar in i munnen. Så ifall du inte tänker borsta tänderna på ditt barn efter varje amings tillfälle så rekommenderar jag att du inte ammar så länge. Jag har haft massor med 3 åringar som jag har lagat på pga amningen/nattmål.

mvh // Eli
    www.livaris.blogg.se

• Cocco
    eli83 skrev 2009-11-10 21:14:33 följande:
    Hej jag är tandläkare. Det är inte amningen i sig som ger karies utan att man stoppar i sig nåt på natten. Varje ¨gång du ammar ditt barn på natten så orsakar du en PH sänkning i munnen och karies trivs i den miljön-----hål i tanden. detta gäller allt som du stoppar in i munnen. Så ifall du inte tänker borsta tänderna på ditt barn efter varje amings tillfälle så rekommenderar jag att du inte ammar så länge. Jag har haft massor med 3 åringar som jag har lagat på pga amningen/nattmål. mvh // Eli www.livaris.blogg.se
    Så du tycker man ska låta en 1 åring vara hungrig eller vara vaken på natten då? För om man ska borsta tänderna efteråt så är ju barnet vaket.

Själv tycker jag tandläkare verkar vara lite konstiga(dumma) som inte kan se till helheten.
  • myrstacken

Jaha men hur kommer det sig att nmånga här skriver att amning inte alls ger hål då? Är det just ph-sänkningen somorsakar hål?

eli83 skrev 2009-11-10 21:14:33 följande:

Hej jag är tandläkare. Det är inte amningen i sig som ger karies utan att man stoppar i sig nåt på natten. Varje ¨gång du ammar ditt barn på natten så orsakar du en PH sänkning i munnen och karies trivs i den miljön-----hål i tanden. detta gäller allt som du stoppar in i munnen. Så ifall du inte tänker borsta tänderna på ditt barn efter varje amings tillfälle så rekommenderar jag att du inte ammar så länge. Jag har haft massor med 3 åringar som jag har lagat på pga amningen/nattmål. mvh // Eliwww.livaris.blogg.se
  • Hervor 1

Som jag förstår det så är det såhär.. bröstmjölk ger inte karies men att ett barn ammas innebär inte att de INTE kan få det - dvs bröstmjölken skyddar inte mot karies "allmänt".. förstår du hur jag menar?

• Bonlac

Att småäta ofta och lite är aldrig nyttigt för tänderna, vare sig det är bröstmjölk eller sega råttor man äter. Däremot är mjölk rätt ofarligt i karies-sammanhang så jag skulle inte vara överdrivet orolig.

• eli83
    Cocco skrev 2009-11-10 21:19:54 följande:
    Så du tycker man ska låta en 1 åring vara hungrig eller vara vaken på natten då? För om man ska borsta tänderna efteråt så är ju barnet vaket.Själv tycker jag tandläkare verkar vara lite konstiga(dumma) som inte kan se till helheten.
    ja vi utbildar oss i 5 år för att människor som dig ska kalla oss dumma=) du får ju leva ditt liv som du vill jag gav bara fakta =)
    en 1 årig ska ju egentligen inte vakna på natten för att äta det e en vana som man ger de som förälder=)

ps. man kan borsta tänderna på de när de sover,,,de ska ju inte spotta ut tandkrämet...lite tandkräm tar upp ph i munnen,.
  • eli83
    myrstacken skrev 2009-11-10 21:21:11 följande:
    Jaha men hur kommer det sig att nmånga här skriver att amning inte alls ger hål då? Är det just ph-sänkningen somorsakar hål?eli83 skrev 2009-11-10 21:14:33 följande:
    det e just det,,,ph sänkning som ger en sur miljö som karies tycker om....
Svar på tråden Är det så att barn som ammas länge och på natten kan få hål i tänderna?