Jag råkade just äta rå kyckling!
Har kollat slv.se men det står bara "att man inte ska äta rå fågel" och sen en massa om salmonella... Är det någon som vet ifall och hur det skadar bebisen? Vad kan hända? Hjälp......
Har kollat slv.se men det står bara "att man inte ska äta rå fågel" och sen en massa om salmonella... Är det någon som vet ifall och hur det skadar bebisen? Vad kan hända? Hjälp......
fast får du salmonella så kommer det fort, jag fick salmonella för något år sen och blev sjuk bara några timmar efter. Det är ingen fara för bäbisen, bara att du blir väldigt sjuk och man mår nog dåligt när man är gravid, plus att du får problem att behålla vätska och måste äta antibiotika. Men som sagt, du är i Sverige så risken är inte så stor. *kram*
salmonella har lite varierande inkubationstid... 6-48timmar är vanligast
camphylobacter som är vanligare har en inkubationstid på vanligen 2-5 dagar men ända upp till 11 dagar... ger oftast led och huvudvärk först och sen explosiv diarré
och varken camphylobacter eller salmonella är fosterskadande - men de är otrevliga att få...
Jag instämmer med Johanna.... varken salmonella eller campylobacter är fosterskadande även om du själv kan må riktigt dåligt av att få dem.
Ä vad äckligt! En fråga? Hur kan man råka äta det ens??
*skrattar*
Tack för svaren, ja det är väl bara att vänta och se... Skönt att höra att det inte skadar fostret iaf
Explosiv diarré... Uuuuäck... Men synden straffar sig själv antar jag.
Och för er nyfikna så kan jag avslöja klantet: min kille hade alltså lagat currygryta på hel kyckling, och sen plockat upp skrovet och lagt på en skärbräda innan han ställde grytan på bordet. Efter avnjuten goood middag, dessert och massa småplock "upptäckte" jag skrovet som låg där och frestade med goda bitar kvar, så jag började pilla lite (varför gör man det trots att man är proppmätt???) och gräver och grejar. Sen vänder jag skrovet och får en chock när jag ser alla små färska kycklingslamsor under, på själva skärbrädan. Inser att jag måste fått i mig massor av såna utan att märka det. Därav gårdagskvällens panikinlägg...
listo: det är ovanligt att salmonella överförs till fostret men det kan hända
däremot är salmonella ovanligt. campylobakter är lite vanligare
www.slv.se/templatesSLV/SLV_NewsPage____8316.asp
om jag vore du skulle jag dircka massa youghurt fil och äta typ surkål -
ge eventuella salmonella eller campylobakter lite konkurrens med snälla
basilusker i din mage så att dom inte växer till sej om dom finns!!
doktorC: Ja, det KAN hända, men om det händer så leder det inte heller till samma elände som t.ex. toxoplasmos eller listerios kan göra.
Det är orsaken till att Livsmedelsverket inte har med varken salmonella eller campylobacter när de skriver om skadliga mikroorganismer som kan skada fostret.
Självklart ska man försöka undvika salmonella och campylobacter ändå, men det
är som sagt väldigt väldigt liten risk att någon ska hända med barnet om man råkar bli smittad.
Tack doktorC, läste länken och känner mig rätt träffad av slutklämmen...
" - God hygien när man hanterar rått kött är viktigt för att förhindra att bakterier sprids till andra livsmedel. Använd olika skärbrädor för det råa och det färdigstekta köttet. Se också till att kyckling blir ordentligt genomstekt. "
listo, vet du om det är nån skillnad på campylobakteriernas farlighetsgrad ifall kycklingen varit fryst innan?
listo: jovisst det är mycket mer ovanligt och absolut inte jämförbart med listeria och toxoplasma ... men ändå något att tänka på. tycker att man ska försöka sprida korrekt information här om man kan.
men risken är så liten att jungfru inte behöver oroa sej!
jungfru:många bakterier tål tyvvär att bli frysta
en sak till: om du får symptom, se till att få antibiotika så snabbt som möjligt.
Kan man gå till doktorn och testa innan man får symptom?
hmm, det är nog bättre du försöker prata med läkare eller BM...
jungfu: Jag vet inte om det är någon skillnad. En del bakterier överlever frysning utan problem, och då är risken lika stor även efter frysning.
Men i ditt fall är risken som sagt ändå väldigt väldigt liten att du ska bli sjuk, och om du blir det så kommer det märkas. Förmodligen blir det i så fall ungefär som en magsjuka men inte mycket värre än så.
Men prata med din BM, jag vet inte hur tidigt man kan ta prov för salmonella eller campylobacter.
Fortfarande frisk här...