• Jezan

Dålig viktuppgång enligt mig.....

Min dotter föddes i v 32+5 hon vägde 1605 gram och var 41 cm alltså lite liten för sin vecka.
    Hennes viktuppgång har hittills varit väldigt jämn men jag tycker ändå det går så långsamt, kurvorna har varit bra och bvc är inte oroliga. När jag frågar om tillägg eller hur jag ska göra för att få henne att öka i vikt bättre så får jag inga riktiga svar.

Hon är nu 8 månader korrigerat och väger 6980 gram och är 67 cm lång, jag vet att man inte ska jämföra men jag tycker att andra prematurer har haft en mycket snabbare viktuppgång. Träffade ett tvillingpar som var födda i samma vecka och samtidigt som min dotter och de var jättestora.

Min dotter föddes med en missbildning på matstrupen och har därför lite besvär med att äta hon blir trött på att svälja och jag får dela upp maten i flera små mål. Just nu får jag i henne en portion gröt, 2 stora burkar mat och ca 150 ml välling på en dag, vill få i henne mer men hon orkar inte. Hon har aldrig fått tilllägg vad jag vet skulle vara de första två veckorna på neonatalen men sen vi kom hem har inget sådant varit på tal om.

Så har hon haft en långsam viktuppgång eller är det jag som överdriver?

• Svar på tråden Dålig viktuppgång enligt mig.....
  • Kazeer

Men av vilken anledning skulle BVC säga att det inte finns något att oroa sig för, om de i själva verket tycker att din dotter går upp dåligt i vikt? Vad har BVC att vinna på det?

Om du inte litar på vad BVC säger, ta med dottern till en annan läkare/barnmottagning och be om deras åsikt

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Jezan

Jag har ingen anledning att misstro bvc men det har alltid fått vara jag som tar upp allt annars reagerar dom inte. Jag tycker 7 kg är lite för en 8 månaders men så länge ingen tycker det är ett problem får jag väl fortsätta som jag gör och hoppas hon kommer ikapp så småningom.

• Embla H

Hej! Vår lille plutt föddes i v 29 och är nu 7,5 månad korrigerat. Han väger 7300 g. Det är lite mer än din men verkligen inte mycket. Dessutom verkar din lilla äta mer än vår så hon har nog snart kört om honom. Jag kan hålla med om att det ibland är svårt att låta bli att jämföra men jag tror inte att vi har något att oroa oss för.

• knäppisen

Det viktiga är ju inte vad hon väger, det viktiga är att hon följer sin kurva. Och det verkar hon ju göra. Är du orolig, kontakta en annan barnläkare.

• Written Fiction

Jag håller med. Som en parantes så kan man ju också väga in att det forskas mycket om nu att har man en för kraftig/snabb viktökning som prematur så är det till nackdelen senare i livet. Inte alltid så nyttigt. Och framförallt så är inte vikten allt.

Min son är 7 månader korr(född i vecka 27) och väger 6kg. Hans viktuppgång har aldrig varit snabb och han är inte överdrivet intresserad av mat. Jag kämpar dock med att amma vs riktig mat introduktion och det räcker för att han ska gå uppåt iaf. Man får väga in hur pigga och välmående barnen är.

A och O är väl om man följer sin egen kurva där man startade. Vore ju galet om man klättrade upp flera kurvor redan första tiden. Tids nog blir allt stabilt tror jag.

Ta ett ordentligt snack med din BVC alt neonatalläkare och du är orolig. Dom är till för att stötta dig och ge dig råd om hur du ska göra.

lycka till!

• Jezan

Tack för bra svar.
    Innerst inne vet jag väl att allt är okej med min lilla hon är pigg och aktiv och äter ju ändå förvånansvärt bra med tanke på att hennes opererade matstrupe, men ibland är det jobbigt när någon med en tre månaders bebis får för sig att de är lika stora. Om hon har ökat lika lite till nästa bvc besök ska jag nog kontakta neoläkaren för hon har inte varit hos honom sen hon var 2 månader så det kanske är dags för ett återbesök.

• Written Fiction
    Jezan skrev 2009-11-11 11:17:28 följande:
    Tack för bra svar. Innerst inne vet jag väl att allt är okej med min lilla hon är pigg och aktiv och äter ju ändå förvånansvärt bra med tanke på att hennes opererade matstrupe, men ibland är det jobbigt när någon med en tre månaders bebis får för sig att de är lika stora. Om hon har ökat lika lite till nästa bvc besök ska jag nog kontakta neoläkaren för hon har inte varit hos honom sen hon var 2 månader så det kanske är dags för ett återbesök.
    jag vet du det känns. Min son kallades "nyfödd" tills han var okorr 6 mån pga sin storlek. Jag har dock intalat mig själv att med tanke på omständigheterna så är det bra. Och för övrigt, det vore ju bra tokigt om våra barn med låg startvikt skulle kunna gå upp lika fort som ett barn som legat i magen och kunnat lapa i sig näring via navelsträngen. Det ÄR en ansträngning att äta själv. alla plus är bra plus. Framförallt för din tös då hon är opererad :)
  • Hope08

Jag förstår din oro... Min lilla tjej föddes i V29 Hon är 15 månader nu och väger 7525 och är 75 cm lång alltså väldigt lång och jätte tunn. Hon äter till frukost 160 ml Mini Max (barnsondnäring) sen äter hon inget förrän till lunch och då kan hon äta ca 1/2 stor brk mat eller en väldigt liten potion av egen lagad mat, sen kan hon få i sig lite fruktpurè till efterrätt. Sen vill hon inte ha något att äta förrän till kvällsmaten och då kan hon äta andra halvan med mat. Sen till natten så äter hon 200 ml Mini Max igen. Har jag haft "tur" så har hon fått i sig en halv yoghurt och lite smörgås till mellanmål också. Jag har tagit upp det här med BVC och neoläkaren och vi går nu hos dietist för att hitta lusten till att vilja äta. Men som tur är är vår lilla tjej ett energiknippe och verkar må bra och är alltid glad, så vi tröstar oss med det när hon inte vill äta något som erbjuds. Och sen vet vi att hon får i sig mycket näring av Mini Maxen.

Det här var ju inga "råd" men ville endå berätta...

Lycka till!!

• cajsagve

Written Fiction skrev 2009-11-10 22:39:29 följande:

Jag håller med. Som en parantes så kan man ju också väga in att det forskas mycket om nu att har man en för kraftig/snabb viktökning som prematur så är det till nackdelen senare i livet. Inte alltid så nyttigt. Och framförallt så är inte vikten allt. Min son är 7 månader korr(född i vecka 27) och väger 6kg. Hans viktuppgång har aldrig varit snabb och han är inte överdrivet intresserad av mat. Jag kämpar dock med att amma vs riktig mat introduktion och det räcker för att han ska gå uppåt iaf. Man får väga in hur pigga och välmående barnen är. A och O är väl om man följer sin egen kurva där man startade. Vore ju galet om man klättrade upp flera kurvor redan första tiden. Tids nog blir allt stabilt tror jag.Ta ett ordentligt snack med din BVC alt neonatalläkare och du är orolig. Dom är till för att stötta dig och ge dig råd om hur du ska göra.lycka till!
    Angående det du skrev om för snabb viktökning,vad är det? Vore intressant att få veta för jag har en premis med rätt snabb viktuppgång (tror jag) Föddes v 29+6 vikt 1825 gr. Nyss vid 10 mån vägde han någonstans mellan 10200-10800 (han vägrade ligga still eller sitta på vågen) Han har fortfarande inte "planat ut" i vikten utan går stadigt upp ca 1 kg/mån. Varför jag undrar är motsägelsen man hör från neo och den hysteri som finns kring viktuppgång hos premisar. Det viktigaste måste väl ändå vara att barnen mår gott och är glada nöjda och sover hyggligt. Jag har lärt mig att "hungriga barn sover inte", ligger nog en del i det men det är långt ifrån den enda anledningen till störde nattsömn (medveten om det) Vore intressant att höra vart du läst det jag skrev om
Svar på tråden Dålig viktuppgång enligt mig.....