Inlägg från: cajsagve |Visa alla inlägg
  • cajsagve

Dålig viktuppgång enligt mig.....

Written Fiction skrev 2009-11-10 22:39:29 följande:

Jag håller med. Som en parantes så kan man ju också väga in att det forskas mycket om nu att har man en för kraftig/snabb viktökning som prematur så är det till nackdelen senare i livet. Inte alltid så nyttigt. Och framförallt så är inte vikten allt. Min son är 7 månader korr(född i vecka 27) och väger 6kg. Hans viktuppgång har aldrig varit snabb och han är inte överdrivet intresserad av mat. Jag kämpar dock med att amma vs riktig mat introduktion och det räcker för att han ska gå uppåt iaf. Man får väga in hur pigga och välmående barnen är. A och O är väl om man följer sin egen kurva där man startade. Vore ju galet om man klättrade upp flera kurvor redan första tiden. Tids nog blir allt stabilt tror jag.Ta ett ordentligt snack med din BVC alt neonatalläkare och du är orolig. Dom är till för att stötta dig och ge dig råd om hur du ska göra.lycka till!
    Angående det du skrev om för snabb viktökning,vad är det? Vore intressant att få veta för jag har en premis med rätt snabb viktuppgång (tror jag) Föddes v 29+6 vikt 1825 gr. Nyss vid 10 mån vägde han någonstans mellan 10200-10800 (han vägrade ligga still eller sitta på vågen) Han har fortfarande inte "planat ut" i vikten utan går stadigt upp ca 1 kg/mån. Varför jag undrar är motsägelsen man hör från neo och den hysteri som finns kring viktuppgång hos premisar. Det viktigaste måste väl ändå vara att barnen mår gott och är glada nöjda och sover hyggligt. Jag har lärt mig att "hungriga barn sover inte", ligger nog en del i det men det är långt ifrån den enda anledningen till störde nattsömn (medveten om det) Vore intressant att höra vart du läst det jag skrev om
Svar på tråden Dålig viktuppgång enligt mig.....