Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!
sen får vi se hur förskolan tänkt sig framtiden, på torsdag ska vi som sagt på möte för att bena ut vad de tänkt sig. kraven vi har är som tidigare nämnt:
1. pojken ska punktmarkeras, inget barn ska råka ut för något liknande igen.
2. vår dotter ska slippa träffa honom, det bör vara relativt lätt att lösa med ändrade rutiner och inte begränsa friheten nämnvärt för varken vår dotter, pojken eller de andra barnen. hon ska inte behöva bli rädd, känna sig hotad eller återuppleva traumat om det kan undvikas.
3. stora och små barn ska skiljas åt på rasterna, det är inte okej att fyra-femåringar sladdar omkring med cyklar när ettåringar som nyss tagit sina första stapplande steg rör sig i samma område. något större utbyte av varandras sällskap tror jag inte de har heller.
4. vår dotter ska ha ovillkorligt stöd precis när som helst hon behöver det tills hon känner sig trygg på dagis igen.
5. pojkens situation ska ses över. föräldrarna ska erbjudas hjälp. vill de inte ha hjälpen så ska det anmälas till soc, av förskolan, inte av oss.
den här lilla listan är i den ordning vi lägger vikten.
Sen såg jag frågan om hur man visste att det var just denna pojken som gjort det tidigare i tråden, det enkla svaret var att han hade händerna fulla med vår dotters hår och straxt tidigare varit ute efter sparkcykeln hon lekte med.
till sist vill jag förklara min reaktion och hur känslorna förändrats sen igår.
den första impulsen man får som förälder är såklart sorg och ilska över att något sånt här kan hända. ilskan riktades mot personalen och pojken som angrep vår dotter, inte fysiskt naturligtvis. det är nog rätt naturligt att ilskan i första skedet riktas mot den som faktiskt utsatte henne för övergreppet, man får lite tunnelseende så att säga. det är först när man börjar tänka lite klarare igen som bristerna på förskolan kommer in i bilden.
dock kvarstår faktum, i den här historien finns två skyldiga och ett offer. att pojken har svårigheter är sorgligt, men det minskar inte smärtan, skräcken och den faktiska faran vår dotter utsattes för.
det hade lätt kunnat gå så mycket värre. en av de största bulorna hade hon mitt över tinningen, ska man spekulera så fick hon den när hon knuffades av cykeln och dråsade i marken.
som sagt, det är spekulation, ingen vet hur det gick till förutom pojken och ingen vet hur länge det pågick förutom han också, men hade hon fallit lite hårdare eller mot en kant eller sten hade den här tråden antagligen legat i känsliga rummet istället för barnomsorg.
hur synd det än är om honom så gjorde han fel. hur mycket personalen än brast så gjorde han fel. och det hade varit så lätt att hindra, om personalen bara varit med på noterna och haft rutiner för honom, med tanken på historiken. i slutändan ligger felet både hos honom och hos dagispersonalen, men om man vill komma till kärnan i debatten som härjat här de senaste timmarna kan man väl förenkla det med att ANSVARET låg hos personalen och inte hos honom. och jag antar att det är det som är det viktigaste att vara överens om...
jag är bara så trött och ledsen, dottern sover men vaknar då och då med små skrik, hon drömmer mardrömmar. svullnaden i tinningen har gått ner men hon ser fortfarande ut som om hon fastnat med håret i elvispen och klagar, såhär en och en halv dag senare, över att hon har ont i håret.
jag önskar att det fanns någon ersättning för sveda och värk, men jag antar att det bara är vuxna som kan bli skyldiga något sånt. hon är för liten för att förstå en ursäkt men för en slant skulle man iallafall kunna skämma bort henne lite extra, vara hemma några dagar extra utan att ekonomin havererar...
fan, vet inte vad jag ska säga längre, jag hoppas hon kan lägga det här bakom sig...