The Morticia skrev 2009-11-11 07:53:36 följande:
Jag blir ganska irriread på att man målat ut barn med bokstavsdiagnoser som näst intill förståndshandikappade. Jag känner som sagt flera med ADHD och det finns verkligen ingen som helst anledning att hålla dem om ryggen eller försöka ursäkta eller bortförklara deras beteende. De är oftast fullt medvetna om vad de gör och kan skilja på rätt och fel.Det finns bare en utav dessa barn som är extremt jäklig och han har mycket riktig en oengagerad mamma också som bara klappar honom på huvudet så fort något händer. Jag tror att de kommer undan med massa dumheter för att de är just curlade av sina hönsmammor - vilket faktiskt gör dem en björntjänst. Jag undrar hur många kåkfarare som har en diagnos och hur många utav dem som hade kunnat "räddas" om det inte vore för det evinnerliga daltandet. De allra flesta skulle jag tro, eftersom de inte är just efterblivna. Tycker det är beklämmande att slappa päron mer eller mindre anser att andra barn ska stå med sina kroppar till förfogande för att deras ADHD-ungar ska integreras.
Om du nu känner flera stycken med ADHD så borde du också veta att problematiken hos varje individ är otroligt olika.
Ingen ursäktar beteendet och säger att även OM barnet har nån diagnos så får han göra som han gjorde, men det kan vara en orsak.
Om barnet har nån diagnos så betyder det antagligen också att han har bristande impulskontroll. Brister det i impulskontrollen är det inte alls säkert att han är medveten om vad han gör och vilka skador han orsakar.