Inlägg från: Busbellan |Visa alla inlägg
  • Busbellan

Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!

nollåtta skrev 2009-11-10 21:03:22 följande:
    Det är ingen så vitt jag har sett som har föreslagit att man ska isolera barnet. Däremot måste man i första hand få skydda andra barn. Han måste få en resurs som håller koll eftersom barnet ifråga inte vet hur man beter sig mot sina kompisar.
    Jodå, som jag skrev ovan har det sagts i tråden. Man kan ju faktiskt inte ha störda barn ihop med normalstörda öht, vet du inte det
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    The Morticia skrev 2009-11-10 21:09:51 följande:
    Du tycker inte man bagatellsierar om man skriver "misshandel" om en regelrätt och dessutom grov misshandel?Det tycker jag.Nu menar inte jag att barnet ska isoleras i ett vitt madrasserat rum, utan att han inte ska vara med andra barn om han inte kan låta bli att slå halvt ihjäl dem. Han kan ju vara på en avdelning med likasinnade där det finns pedagoger för just sådant eller ha en person som bara är med honom hela tiden. Men när lärarna av någon anledning måste lämna rummet så får de ta med honom eller se till att han är sysselsatt med något borta från de andra barnen en liten stund. För att ha ett barn med den typen av problem med andra barnoch som dessutom misshandlar andra går faktiskt bara inte, det är helt oacceptabelt på alla sätt och vis.
    Du skrev att man inte ska ha störda barn ihop med normala. Vet du att det allra bästa för min son som har vissa funktionshinder är just att vara tillsammans med normalstörda barn, det ger både honom och de andra barnen otroligt mycket.

Visst på vissa ställen finns det dagis för t.ex barn med autism, men tror du på allvar att det finns överallt? Och tror du verkligen att ett barn utan nån som helst diagnos skulle få pats på ett sånt dagis?
  • Busbellan
    nollåtta skrev 2009-11-10 21:16:35 följande:
    Och du föreslår du? Att TS dotter och andra barn på förskolan ska finna sig i att bli halvt ihjälslagna?
    Det är knappast jag som ordnar resurser till alla barn i Sverige, jag bara talar om hur verkligheten kan se ut
  • Busbellan
    Lidingöbo skrev 2009-11-10 21:25:42 följande:
    Exakt. Jag är ärligt talat trött på att andra barn ska få ta hänsyn till ett barns våldsamma beteenden. Det borde finnas någon lag att hänvisa till. Ex. arbetsmiljölagen skulle ha funkat men det räknas ju inte som en arbetsmiljö.Man ska respektera alla medmänniskor. Det inkluderar även de friska neurotypiska barnen. Hade det här handlat om en vuxen i en arbetsplats hade det varit olagligt och fog för uppsägning. Dessa barn som utsätter barn för misshandel ska inte alls få ta den hotfulla plats som de har mot sina kamrater. Det ska ses på lika stort allvar som om det var en vuxen människas problem. Inte begär man att en vuxen kollega ska stå ut med förövarkollegan varje dag i samma miljö? Nä hu. Det är dubbelmoral så att det stinker och man ska fan tänka på att alla barn är människor!
    Men lägg av med att skylla på barnet. Det är ju knappast BARNETS fel att dagis runt om i Sverige inte får de resurser de behöver
  • Busbellan
    Lidingöbo skrev 2009-11-10 21:32:11 följande:
    Du har ju missförstått mig! Jag anser att man måste se verkligheten för det den är. Personalen har inte tillräckligt med resurser! Det är en fråga om budget och ansvar!
    Där håller jag helt med, resurserna är för dåliga överlag på förskolor i Sverige idag!
    Men avstängning anser jag inte vara en lösning, hur skulle det kunna lösas rent praktiskt för alla inblandade?
  • Busbellan
    The Morticia skrev 2009-11-10 21:37:56 följande:
    Det är just sånt här nonsens som gör mig så jävla förbannad. Så om jag blir gruppvåldtagen så är det inte en gruppvåldtäkt om förövarna har en diagnos som inte har blivit medicinerad?Vissa kommentarer är så korkade så man upphör att tro på mänskligheten.
    Men ser du inte skillnaden själv. Det är skillnad på ett BARN och en VUXEN!!
  • Busbellan
    The Morticia skrev 2009-11-10 21:34:04 följande:
    Men snälla, brukar din son slå andra ungar sönder och samman? Jag pratar inte om barn med lite lagom ADHD eller sådant utan om riktigt störda individer som verkligen gör det som TS flicka blev utsatt för. Det är inte "vissa funktionshinder" att grovt misshandla ett annat barn. Det är beyond det. Sådana barn kan man inte ha tillsammans med normala och med pedagoger som inte är särskilt utbildade för att kunna tackla den typen av barn.
    Så var ska man placera dem då tycker du?
  • Busbellan
    nollåtta skrev 2009-11-10 21:42:36 följande:
    Ett barn kan också misshandla, våldta och mörda. Ett barn kan begå alla brott som finns. Brottet blir inte mindre för att gärningsmannen är ett barn.
    Vad jag vet så är inte en 4-åring i den åldern så han kan ställas tills svars i en domstol för sitt brott, här handlar det ju om att lösa situationen RUNT barnet så det fungerar
  • Busbellan
    The Morticia skrev 2009-11-10 21:54:48 följande:
    Men handlingen är exakt densamma. Det är ju helt ovidkommande om jag som vuxen blir misshandlad av en annan vuxen eller jag som barn blir misshandlad av ett annat barn. Same, same but different.
    Nej, det är inte samma sak. En vuxen får själv ta på sig hela ansvaret för sina handlingar, det kan du inte kräva av ett barn.
    Alla bör känna sig säkra med att kunna lämna sina barn på förskolan. TS bör kunna göra det, men även pojkens föräldrar bör kunna känna sig säkra med att lämna och att personalen ser till att sånt här inte händer
  • Busbellan
    The Morticia skrev 2009-11-10 21:57:17 följande:
    På speciella avdelningar som jag sa. Hatar att upprepa mig.
    Ja, och var hittar du dom?
Svar på tråden Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!