Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!
Skönt att Elsie inte fick några men av händelsen och att hon mår bra nu :) En riktig tuffing! :)
Lite tydligare: Jag beklagar djupt vad din flicka fick utstå, men felet är de vuxnas svek och inte pojkens handling. Förstår du? Min son har en mental diagnos och hade kunnat vara pojken som skadade din flicka, om han inte haft kompetent personal som med träning eller fysisk hjälp hindrat honom. Nu har han fått så mycket hjälp, att han aldrig skulle göra nåt sånt.
Förlåt min ev. upprörda ton ang. pojken, men jag blir lite lack när man så snabbt ropar jävla unge e dyl. Jag är både pedagog o mamma till ett delvis utåtagerande barn, men önskar bara att man tänker lite trots att man inte har de erfarenheterna. Vi vuxna är ansvariga för att stötta barn, som inte nått den mognad man allmänt kan förvänta sig av den viss ålder. Då menar jag inte att man ska lösa alla konflikter åt barn, men vara ett steg före barn som kan riskera att utföra våldsamma handlingar.
Det pågår utredningar och test-medicineringar i våra fängelser, på de som utför våldsbrott och visar symtom på ADHD, Aspergers osv. Man är inte automatiskt våldsam med dessa diagnoser, men om man har TENDENSER till våld, har man ofta lite svårare att hejda impulserna fårn att bli verkliga. Det är inte ovanligt att våldsbrottslingar säger, att det slog slint utan att droger är inblandande, eller så använder de droger pga. kunskapen om mer ovanliga symtom inte finns och de därför inte fått rätt hjälp. En diagnos är ingen ursäkt för att bete sig illa, men det är en orsak. De större kunskaperna om ADD; ADHD utan hyperaktivitet är bara ca 2-3 år gammal. Fick själv denna diagnos i somras och kan nu mycket lättare t ex slutföra en uppgift och inte dominera ett samtal. En parantes kanske. De stora kunskaperna om ADHD är ca 10 år gamla. Tänk om vi kan se en kraftigt reducerad våldsbrotts-statistik med de barn som går på förskolan idag. Att sen pengar gör att barn med behov av resurspersonal inte alltid får det, är fruktansvärt tragiskt. Det kostar ändå och tyvärr kanske i form av skador eller mord istället.