Inlägg från: Lidingöbo |Visa alla inlägg
  • Lidingöbo

Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!

Åh, herregud jag bara gråter av läsa det här. Mitt hjärta lider med er! Fy fan vad hemskt! Sånt här får inte ske! Usch, vad hemskt. :~(

• Lidingöbo

Kuddmys:
    Ibland får man tänka efter det man skriver. Ja, det här är familjeliv. du får mer än gärna tänka rationellt och analysera en sådan situation men tänk efter före och tänk på att TS är en människa som sitter där framför skärmen och läser det du skriver. Hon är med all anledning upprörd över ditt inlägg även om den var helt rationell. Hon skrev tråden för att skriva av sig och precis som i andra fall när någon har blivit utsatt för ett färskt trauma så vill man absolut inte ha det där tänket igång.

Tänk så här när någon händelse har precis skett:

vid dödsfall är det ok att vara rationell då?
    vid mord?
    vid våldtäkt?
    vid grov misshandel?

Äh, tänk efter före! Med all respekt!

• Lidingöbo

The Morticia skrev 2009-11-10 19:54:26 följande:

Varför skriver man "misshandel"? Är det mindre misshandel för att den som gjorde det inte har alla hemma?Jag blir så trött...
    Eller hur!
    för att de inte förmår sig skriva den påstådda misshandeln?

Jag skulle gärna vilja veta hur man resonerar när man skriver "misshandeln"? Kan barn inte misshandla? Nä, hur blåögd är man då??

För att lösa ett problem måste man först inse att det ÄR ett problem. Helt enkelt se verkligheten för det den är.
  • Lidingöbo

Jag skulle gärna vilja se dessa förståsigpåare hur de skulle ha tacklat en sådan här situation om det hade gällt deras eget barn!

• Lidingöbo

Nu ska jag utelämna en sak.

Min bror. Han var sådan. Hur han blev när han blev vuxen.... otäckt.

Så ta det här på stort allvar. Jag varnar!

• Lidingöbo
    Busbellan skrev 2009-11-10 21:05:29 följande:
    Jodå, vet inte var i tråden det står, men The Morticia tyckte man skulle göra just det.Självklart BÖR han ha en egen resurs, men verkligheten ser inte ut så alltid tyvärr
    Han behöver bli avstängd från dagis. Situationen behöver utredas innan man kan släppa in honom igen bland barnen. För personal i dagens sverige har inte tid att punktmarkera ständigt och de har inte resurser som krävs för att förhindra det här beteendet. Barn vid 2 års ålder kan sällan återge specifikt relevant information om händelseförloppet. De kan inte heller mentalisera och på så vis kan de ej tolka det som startade misshandeln. På många sätt är det här en verklighet i dagens sverige att barn är utsatta i större utsträckning för våldsdåd/ smädningar och andra sorters kränkningar av sina jämnåriga för att det finns en saknad av vuxen närvaro. Barn fostrar barn. Barn lägger ut parametrarna. Barn avgör det som är rätt och fel. De har ingen annan val än att göra så då vuxna är inte närvarande och lägger sig i vid en felaktig socialsituation. Vi har återgått till 50 talets skolgårdsduster/ kvartersduster. När dagis kom på 70 talet var det en helt annan slags dagis än vad det är nu. Manliga pedagoger var vanligt. Det var färre barn per vuxna. Avdelningarna var mindre. Det var en mindre stressande miljö. Barn fick möjligheten att utvecklas med vuxnas närvaro.
  • Lidingöbo
    nollåtta skrev 2009-11-10 21:19:00 följande:
    Nej ett barn som inte fungerar med andra barn, som slåss så pass att en liten flicka tvingas uppsöka akutsjukvård är inget barn jag vill ha i närheten av min egen unge. Jag tänker på hennes säkerhet i första hand. Hon har ingen skyldighet att ställa upp som slagpåse åt andra barn för att inte dessa ska må dåligt eller känna sig diskriminerade.
    Exakt. Jag är ärligt talat trött på att andra barn ska få ta hänsyn till ett barns våldsamma beteenden. Det borde finnas någon lag att hänvisa till. Ex. arbetsmiljölagen skulle ha funkat men det räknas ju inte som en arbetsmiljö.

Man ska respektera alla medmänniskor. Det inkluderar även de friska neurotypiska barnen. Hade det här handlat om en vuxen i en arbetsplats hade det varit olagligt och fog för uppsägning. Dessa barn som utsätter barn för misshandel ska inte alls få ta den hotfulla plats som de har mot sina kamrater. Det ska ses på lika stort allvar som om det var en vuxen människas problem. Inte begär man att en vuxen kollega ska stå ut med förövarkollegan varje dag i samma miljö? Nä hu.

Det är dubbelmoral så att det stinker och man ska fan tänka på att alla barn är människor!
  • Lidingöbo
    MalinEddie skrev 2009-11-10 21:25:27 följande:
    Jag stavar som en idiot eftersom jag håller på med annat samtidigt men jag hoppas ni fattar
    Ingen fara.
  • Lidingöbo
    MalinEddie skrev 2009-11-10 21:24:19 följande:
    Ja, var fan var dom när detta hände?! De ska väl ha koll på barnen eller har jag fel? Min tjej ska börja på fötrskolan i Januari och jag blir verkligt rädd när jag läser att förskolepersonal kan brista så.  De borde väl ha uppsyn då det r deras jobb.
    Personalen behöver mer personalstyrka och mindre avdelningar. Det blir väldigt stökigt när det är många barn på få vuxna i liten yta. Det är faktiskt i det här fallet en budgetfråga.

Det här är faktiskt den största anledningen varför jag har valt att stanna hemma längre med X. En 1 åring kan inte uttrycka sina behov på det sätt den vill för stressad personal. En 1 åring kan inte försvara sig när ett äldre barn ska markera genom att göra en ful manöver. 2 åringar är det nästan ibland värre för de är så godtrogna i sin vilja att de är lättlurade av de äldre barnen.
  • Lidingöbo
    Busbellan skrev 2009-11-10 21:27:23 följande:
    Men lägg av med att skylla på barnet. Det är ju knappast BARNETS fel att dagis runt om i Sverige inte får de resurser de behöver
    Du har ju missförstått mig! Jag anser att man måste se verkligheten för det den är. Personalen har inte tillräckligt med resurser! Det är en fråga om budget och ansvar!
  • Lidingöbo
    Busbellan skrev 2009-11-10 21:34:07 följande:
    Där håller jag helt med, resurserna är för dåliga överlag på förskolor i Sverige idag!Men avstängning anser jag inte vara en lösning, hur skulle det kunna lösas rent praktiskt för alla inblandade?
    Genom att låta situationen lugna sig och utredas innan man slänger in allt igen som ingenting har hänt. Barn resonerar inte som vuxna och ska inte heller få känna sig rädda. Det är en fråga också om genuin medmänsklighet mot ett barn som har blivit utsatt för ett trauma. Hon behöver få känna sig trygg i den miljön. Så varför inte göra en avstängning och låta barnet få utredas innan man släpper in honom i denna miljö. Personalen har faktiskt inte den tid som det förväntas och gör sitt bästa. Det är så många behov att tillgodose. Ett sådant barn kan ibland motsvara 5 nt barn. Man är helt slut och blir drillad i att skriva händelserapporter för varje incident. Det är inte klokt att det har blivit så här.
  • Lidingöbo
    kuddmys skrev 2009-11-10 21:38:45 följande:
    Jag tänker efter. Just på det sättet som förväntas av en pedagog.
    Bra.
  • Lidingöbo
    alvaereva skrev 2009-11-10 21:41:47 följande:
    vad kallar du det han har åsamkat min dotter?
    det undrar jag med.
  • Lidingöbo
    kuddmys skrev 2009-11-10 21:40:57 följande:
    Inget barn ska ha konsekvensen att tas ur barngruppen. Man måste först konstatera om han förstår vanliga tillsägelser o konsekvenser. Sen tillämpar man en konsekvens, men alla barn har rätt till stöd I barngruppen, tills man vet säkert att det INTE funkar.
    du har blivit för drillad av sveriges pedagogik att du har glömt den lilla människan som står där.
  • Lidingöbo

eller snarare ALLA små människor som lär sig vad fröken visar är acceptabelt. Barn kan inte resonera. De behöver tydlighet i felaktiga socialasituationer.

Det är som en stor klunga av små människor som bevittnar det här sättet. Jag tror inte att det är bra för barn att uppleva en sådan neutral reaktion. Barn fostrar sig själva genom hur vuxna reagerar och med ord. Inte bara ord i neutralt känsloläge.

• Lidingöbo
    alvaereva skrev 2009-11-10 21:48:36 följande:
    jag vill säga att jag inte belastar det som hänt på pojken, eller hans föräldrar. de som brustit mest är personalen.men snälla, sätt er ner, blunda och tänk efter hur det skulle kännas för er att få 15% av ert hår bortslitet från huvudet, bli så slagen i ansiktet att ena ögat börjar blöda, och du får tre köttiga bulor i ansiktet. Lägg till att du ligger på marken och ingen hjälper dig. Du skriker inte för du är för chockad. när sen någon tillslut ser vad som hänt och hjälper dig upp kan du inte berätta vad som hänt för du har inte orden att förklara.DET ÄR VAD SOM HÄNT MIN DOTTER. Tänk om det hände era barn.Tänk om ingen av de andra barnen varit i närheten och fått bort pojken från vår dotter.Hade han slagit tills hon dog?Det här är saker som rullas upp innanför ögonlocken på oss.Vi lever i det här just nu. Det här har hänt OSS.Jag kanske är en hemsk människa men mitt hjärta har inte plats för att ömka pojken i frågan också.
    Vill du veta en till sak? De flesta som arbetar med barn har inte en utbildning i hjärtlungräddning eller förstahjälpen. Man anställer unga människor utan utbildning som ser jobbet som ett steg till ett bättre jobb.
  • Lidingöbo

alvareva: bränn dig inte på en människa i ett forum. Du är värd bättre än så!

Jag vill påminna återigen att respekt till en mammas situation borde också betänkas när man skriver så känsloneutralt i hennes tråd. Det är så fult gjort men inser man inte det så har man kanske inte berikat sitt liv med medmänsklig kontakt.

• Lidingöbo

jag sänder också en tanke till er. *kram* Äntligen är det helg och jag hoppas att hela er familj får en riktigt trevlig myshelg! ♥ ♥ ♥

• Lidingöbo

T C skrev 2009-11-13 19:54:28 följande:

Fy, vad hemskt. Hoppas er lilla tjej mår bättre snart.Har inte läst hela tråden, men ta inte åt er vad andra neg. skriver. De vill ha en reaktion. Många som läser på familjeliv och som överallt annars så är det inte alla som vill väl utan bara vill ha uppmärksamhet.Bry er inte om dem och lägg tiden på er tjej istället.Kram på er.
    instämmer helt!
Svar på tråden Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!