Inlägg från: Hemmaföräldern |Visa alla inlägg
  • Hemmaföräldern

Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!

Det är så skrämmande att läsa alla trådar här inne om vad dagisbarnen råkar ut för. Det mesta verkar ändå bero på att barngrupperna är för stora och personalen för få. SEn verkar många fler barn ha beteendestörningar. Det finns det redan statistik på att de ökar när man ser till skolan. Men nu verkar det krypa ner i åldrarna. Det kanske är så att det märks mer när barnen utelämnas åt varandra därför att det är för få vuxna kring dem.

HUR ska barn lära sig socialt samspel och bli socialt välfungerande i sådana här miljöer? Var är de stora högljudda protesterna från alla föräldrar som har sina barn i en såna här miljö?

Nu har ju ni verkligen agerat men jag tycker att ni ska polisanmäla så att det här kommer upp på politikernas bord. De måste minska barngrupperna och ordna mer personal!

Sen är jag tveksam till om det är rätt att tvinga dotterna att gå kvar. Då signalerar ni till henne att inte ens en sån här ska gör att ni tar henne därifrån. Varje dag blir hon påmind om den traumatiska misshandel hon utsates för och hon får se och vara rädd för förövaren. Det är inte ok att utsätta henne för det tycker jag. Byt dagis eller byt till dagmamma där det är färre barn och bättre uppsikt.

Det här kommer hon att bära med sig hela livet. Hur rädd måste hon inte ha varit. Nu måste ni visa henne att ni tar hennes känslor på allvar även om hon är liten.

• Hemmaföräldern
    alvaereva skrev 2009-11-11 11:22:05 följande:
    jag kan tillägga att vi inte kommer tvinga henne dit. vi ska se om hon kan känna sig trygg igen, lite som att kliva upp på hästen efter att ha ramlat av. sen måste jag också inflika att hon inte kommer ha någon kontakt alls med det andra barnet, de ska inte ens se varandra. kan inte det garanteras så blir det anmälan till skolverket, kanske vi försöker väcka åtal eller liknande, men hon ska inte gå dit om hennes trygghet inte kan garanteras. i övrigt har personalen varit bra, men här brast ju rutinerna å det grövsta. dock tycker ju dottern om personalen och hon vet ju inte vad de har gjort för fel. så, summa kardemumma så kommer hon inte behöva gå kvar om hon inte känner sig trygg med platsen och personalen, då får kommun ordna en annan plats omgående. och vi kommer att följa upp vad som händer och sker mycket, mycket noggrant.
    Det låter betryggande ni verkar verkligen ställa er på barnets sida :) På skolverket finns det en elevombudsman (gäller öven dagis) dit man kan anmäla sådant här.
  • Hemmaföräldern
    alvaereva skrev 2009-11-11 16:47:30 följande:
    Jag och dottern var ute och gungade förut och helt plötsligt sa hon att hon ville gå till dagis. Då vi bor nära tog vi en promenad ditåt.När vi kommit på utsidan så ville hon gå in. Vi mötte biträdande rektorn och hon var så glad att se oss Vi gick in och stannade och lekte en halvtimme ungefär, det gick jättebra!Hon blev lite skärrad när en pojke blev ledsen, och hon ville inte vara själv utan hade stenkoll på vart alla vuxna var någonstans. Men det gick över förväntan bra.Fatta vilken grym tuffingtjej jag har! Hon pratade därinne om håret och ont och allt det där. Men det gick faktiskt ändå väldigt bra.Innan vi varit där idag så var jag ute en sväng ensam. Kände att jag behövde andas lite. Grät som en tok när jag stängt ytterdörren och fick vara ifred en stund. Tänkte att det här kommer ju aldrig bli bra igen.Men nu efter att vi varit på dagis och dottern verkar fungera ändå så känns det såååå skönt!Vi ska såklart fortfarande fortsätta med hela karusellen. Det ger vi oss inte med. Vår dotter ska få upprättelse för vad som har hänt. Och pojken ska få hjälp.
    Vad jobbigt det måste vara för er båda. Tänk på att det kan komma att ta tid att komma över och att det kan bli bakslag och andra reaktioner hemma. Nu får det inte hända en enda sak till....
  • Hemmaföräldern
    alvaereva skrev 2009-11-12 23:10:51 följande:
    Detta är Alvaerevas man som skriver. Min fru pallar inte med den attityden hos vissa typer här och har lämnat tråden.Min tilläggskommentar, som blir kort då jag har bättre saker för mig än att käfta med folk som redan har bestämt sig för att de har rätt i att kalla misshandel för roliga timmen eller vad de nu har för andra kreativa förslag.1. Förskolan har inte brustit i sekretess. Vi har ingen aning om vem pojken är, vi har inte fått någon information alls som skulle kunna identifiera honom mer än ungefärlig ålder och att han har en pappa som hämtat honom. Det stämmer väl in på sisådär 35 barn.2. Vi har hört oss för hos kommunen och det är deras plan vi följer. Eventuell polisanmälan som det talades om tidigare skulle göras mot händelsen och inte mot någon enskild person.3. Soc-anmälan frågade vi om och fick den rätta ordningen på sådana här saker utredd. Först gör förskolan sin egen undersökning av händelseförloppet, ändrar rutiner för att det inte ska kunna ske igen. Sen tar de itu med de drabbade barnens problem, vilket innebär att de hjälper vår dotter att komma tillbaka, ger henne extra trygghet tills hon har förtroende för dagissituationen. De har även en skyldighet att se över pojkens förhållanden hemma, om det finns indikationer på att det kan finnas problem hemma. Det kallas anmälningsplikt och är tydligen något mycket fult i vissa personers ögon. Jag ska åter förtydliga att vi inte fått någon som helst information om åtgärder knutna till pojkens familj, vi vill inte heller ha det. Skulle det visa sig att pojken har det svårt hemma, någon form av funktionsnedsättning eller liknande så erbjuds föräldrarna hjälp och vägrar de, först då kopplas socialen in. Detta är generella regler i kommun, ingen specifik sak gällande detta barnet och således har ingen tystnadsplikt brutits.4. Om mötet idag kan jag säga följande, vår dotter kommer få anpassningsstöd så länge det behövs i förskolan, ingen egen resurs men ordinariepersonalen kommer vara extra lyhörda mot henne och rutinerna för uteaktiviteter kommer ses över. Det som tydligen brast var just när uteleken var slut och leksakerna skulle städas undan. En personal skickade flera barn runt hörnet för att hämta leksakerna som låg där och höll sedan inte uppsikt. Detta pågick mellan 2-3 minuter och andra barn har tydligen berättat vad som hänt. Pojken har tydligen sagt att det var han också, så eventuellt tvivel om vem det var som gjorde det är undanröjda. Vår dotter och pojken kommer inte heller att behöva träffas så som läget ser ut nu till att börja med. När hon känner sig fullständigt trygg och barnpsykologen har gett sitt godkännande för att de ska leka på samma utegård så får de göra det, under noggrann uppsikt så vår dotter inte mår psykiskt dåligt av det. Vi önskar att förskolan kunde ge mer garantier för hennes välmående, men vi verkar få nöja oss med detta tills vidare. Vi ska ha återkommande möten och tätare telefonkontakt. Eventuell anmälan till högre instanser kommer bara ske om det brister igen.5. Några sitter här med era paragrafer på era höga hästar. Våra känslor har ingenting med läroplanen att göra. Med kallt, logiskt tänkande är det klart att pojken är ett offer för sin situation han också, och vi vill verkligen att han och hans familj ska få den hjälp, om de behöver det. Kanske får de redan hjälp, vad vet vi? Ansvarsfrågan är självklar. Personalen har ansvar för vad som sker och de är de väldigt väl medvetna om. Hur man som medmänniska kan kräva att en förälder, som just sett sitt enda lilla barn helt sönderslaget, ska tänka på pojken och efter läroplanen är ju helt absurt. Jag antar och hoppas att ni inte har den erfarenheten vi nu sitter med, det önskar jag ingen. Vi har inte valt att känna som vi känner, men tydligen är vi, enligt vissa i tråden, hemska människor som inte tycker att det är mer synd om den som slår än den som blir slagen.6. Det hade kunnat gå mycket värre, hade hon ramlat mot något hårt eller om det fått pågå längre än det gjorde kan vi inte ens föreställa oss vilka skador vår dotter kunnat få. Som sista ord vill jag säga att vår dotter är en hårding. Hon är nervös och har tydliga psykiska spår som det är nu. Ändå vågar hon sig tillbaka till förskolan och är glad och leker. Ibland kommer det över henne och då kan hon bara sätta sig ner och gråta och klaga med de får ord hon kan. Ont. Pojke drog hår. Liis lessen. Då är det bara att krama henne och trösta så hon känner sig riktigt trygg. Jag har all tilltro till att hon inte kommer få några men om hon bara får känna sig riktigt trygg och älskad och vi gör vårt bästa för att hjälpa henne. Sen att vi missar arbete och skola, bommar kurser, tentor och prov, att vi får skära i budgeten och snåla för att klara hyran, det är det minsta problemet.Vi ska ha så mycket empati för den här pojken och alla andra barn som är aggressiva. Vår dotter verkar inte vatten värd för vissa och vart är eran empati? Är det ett märkligt, osunt beteende att sätta sitt eget barn först? Att inte acceptera att andra barn får misshandla ens barn? Är det sjukt av oss att sätta vårat barn i första rummet? Vissa av svaren i den här tråden är verkligen okänsliga och det är jävligt taskigt att spä på våran redan utsatta situation med ännu mera skit. Om man inte tänkt absolut logiskt enligt skolplanen i varje ögonblick, är det så svårt att förstå utifrån omständigheterna?Tack till alla er som bara skrivit ett litet 'tänker på er', och till er som stått på vår sida och kunnat sätta er in i vår situation, det betyder mycket för oss./Adam.
    Jag har skrivit tidigare eftersom jag tycker att din fru verkar mycket klok och jag tycker hon har agerat precis som man ska. Det är lite skrämmande att en del föräldrar har så dålig anknytning till sina barn att det skulle låta en sådan här sak passera.

Hur kan man ställa sig åt sidan och inte agera när den varelse som behöver en mest på denna jord, som litar på en och förväntar sig kärlek och trygghet blir misshandlad? Det förstår jag inte men får väl tala för dessa föräldrar. De är själva offer och har föräldrar som inte knutit an till dem och upprepar mönstret.

Har man knutit an till sitt barn så blir man en tiger när något sånt här händer och det ska man verkligen bli. Om inte föräldern skyddar sitt barn vem gör det då?

Tycker att ditt inlägg är mycket klokt och precist. Det borde inte finnas någon som efter det (eller din frus iofs) har någon anledning att komma med pikar av något slag.
  • Hemmaföräldern
    Gizzie skrev 2009-11-13 19:08:47 följande:
    Skulle något liknande hända min son skulle jag strunta i pojken helt. Han är inte mitt ansvar, det är min son! Dagis personalen och hans föräldrar får stå för ansvaret och tänka på pojken och hans problem!Jag känner Elise och familjen, dom var på besök hos oss senast idag.Elise kunde bli väldigt ledsen när hon kom på vad pojken har gjort mot henne, blev ledsen ifall min son tog något från henne mm. Inte bara lite gnäll utan det var ordetnligt med tårar.. Det kommer bli ett fult ärr i pannan. Det är inget vanligt bitmärke med blåmärke utan han har bitit ordentlig så att köttet har lossnat!! Elise är helt kal på flera ställen på huvudet och han fortfarande ont, ska föräldrarna fortfarande behöva tänka på pojken och hans problem? Tyvärr de skulle jag inte göra. Kanske efter 6m eller liknande. Att dom vill att barnen ska träffas efter nån vecka är fel. Dom ska inte behöva träffas förräns Elise är helt säker på allt, vilket kanske dröjer 6m.. Och hon vaknar minst en gång i timmen..Det kommer få stora följder..Och folk har mage och stå är och skriva om att dom ska tänka på pojken mm.. Elise är deras dotter och deras ansvar, hon mår väldigt dåligt av som har hänt. Ska dom då behöva tänka på den som har gjort de?? Och ingen har bett om ursäkt för vad som har hänt, inte personalen eller pojkens föräldrar.. Ingen...
    Ju mer jag läser i den här tråden desto mer önskar jag att det här visades i tv vad som kan hända idag på dagis med stora barngrupper och lite personal. Det är så många inlägg här på FL med riktigt otäcka saker som händer på dagis och det är dags att rycka skygglapparna av föräldrar och börja diskutera vad som kan bli bättre. För barnens skull bör det ske genast NU!
  • Hemmaföräldern
    alvaereva skrev 2009-12-09 18:16:15 följande:
    äh. ärr får man många här i livet. visst är det tråkigt men det är inte som om det förstör hennes utseende.hon reder sig nog utan det
    Ok. Tänkte bara tipsa eftersom jag fick intrycket att ärret var väldigt djupt och skulle komma att finns kvar plus att det satt väldigt synligt.
  • Hemmaföräldern

liv 30 skrev 2009-12-09 18:28:42 följande:

Såg på ett pogram på tv 8 i går som heter onskan. det är med Hasse Aro. Igår handlade det om barn som har mördat andra..Kände mig väldigt ledsen över att det kan bli så.och så läste jag det här och känner fy vad hemskt det måste vara att vara förälder och gå och vara orolig när man lämner sitt barn på förskolan..Hoppas allt ordnar sig..
    Ja det programmet såg jag också. Otäckt.....
  • Hemmaföräldern
    alvaereva skrev 2009-12-09 19:10:22 följande:
    pojken får hjälp nu. dagis har verkligen gjort allt för att en här situationen ska bli så bra som möjligt för alla parter!
    Det är ju jättebra att pojken får hjälp men har de en extra resurs eller försöker de klara av att bevaka honom med samma personalstyrka som inte mäktade med det förut?
  • Hemmaföräldern
    alvaereva skrev 2009-12-11 16:48:35 följande:
    det är sekretess på allt typ så jag vet inte exakt vad som händer för pojkens del. det enda jag vet är vilken avdelning han går på och att föräldrarna samarbetar, vilket betyder att han får hjälp av psykolog. och att han har en person som håller koll på honom precis hela tiden.
    Du skrev någonstans att din dotter inte känner igen honom? Det tycker jag låter konstigt, kan det inte vara så att hon förtränger det hela och honom. Hon måste ändå vistas där varje dag och ha honom i närheten och måste då hitta sitt eget sätt att förhålla sig. Ni vet att personalen håller koll på honom men hon vet bara vad som hände förut. För ett så litet barn borde det vara omöjligt att förstå att de nu ska försöka hålla koll, hon minns ju bara att det inte fungerade förut. Jag tycker att det låter väldigt skrämmande när du skriver att "hon vågar vara själv i sitt eget rum kortare stunder nu". Hon måste vara väldigt traumatiserad. Nu har jag inte läst hela tråden men visst går hon hos barnpsykolog och får hjälp att bearbeta det som hänt även om hon är så pass liten.
Svar på tråden Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!