Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!
The Morticia skrev 2009-11-10 09:15:33 följande:
Vi lever redan i ett samhälle där man isolerar individer som inte kan uppföra sig som folk - om deras våldsamhet sedan beror på en våldsgen, ADHD eller whatever är helt och hållet ovidkommande - särskilt för offret. Jag kan faktiskt inte bry mig mindre om varför en person slår mig blodig eller vad hans problem är. Han ska få ansvara för sina handlingar ändå. Förstår inte varför det ska vara annorlunda för barn. Om ett barn uppenbart inte kan vara med andra barn utan att misshandla dem svårt så ska de SJÄLVKLART inte vara tillsammans med andra barn, alternativt ha en vuxen som STÄNDIGT har uppsikt över honom/henne. Förstår inte alls varför mitt inlägg upprörde så många och fick en och annan labil att hetsa upp så till den milda grad. Jag ser det som det naturligaste i världen att man inte ska behöva ha sina barn där det finns ungar med så svåra problem att man inte kan garantera barnens säkerhet. Sedan förstår jag om ni som har barn med ADHD tycker något annat men det är som sagt helt ointressant för offret vad barnet eller den vuxne har för diagnos . Det är precis lika fel ändå och vissa extremt våldsamma individer bör man ha i särskilda grupper istället där det finns personal som kan ha ständig koll. Så mitt svar är ja. Om jag någonsin blir så rubbad att jag brukar våld mot en annan levande varelse så HOPPAS jag innerligt att jag blir inlåst och isolerad.Han har svårt att förstå hur hans beteende påverkar andra människor. Nu har han inte gjort detta hemska som ts beskriver men han har gjort annat så att barn har kommit till skada.
Alla barn ska ha rätt att vara på förskolan, både 4 åringen och ts barn. Vad som är så fruktansvärt fel i detta fallet, det felet kommer från vuxenvärlden. Det är endast de vuxna som har ansvaret. Vet de att pojken har gjort saker förut så måste det sättas in resurs. Barnpsyk måste vara inkopplade. Denna pojken är ju i stort behob av hjälp oavsett om det handlar om diagnos eller inte.
Sen är det ju klart att det är lika FEL vare sig vem som har gjort det eller inte. Men en som tex har en form av diagnos, ta tex autism har svårt att stå till svars och ta konsekvenser för sitt handlande eftersom barnet inte alltid kan greppa vad som har hänt. För att kunna stå till svars krävs det att barnet förstår.
Och här krävs det defintivt att det finns föräldrar till detta barnet som tar ansvar för händelsen, likså personalen.
Och du, man är inte rubbad som du skriver för att man brukar våld (även om detta var väldigt extremt som ts skriver om), men man är i riktigt stort behov av hjälp och behandling. Det är inte rubbat att vara handikappad!! Och de ska inte isoleras från andra människor. Vilket förlegat tänkade. Men de ska ha såpass mycket resurs att de kan GARANTERA de andra barnens säkerhet.