• Topdog

Misstänkt utomkveds - men inget syns på VUL??

ewaulrica skrev 2009-11-12 16:47:47 följande:
    Det som slog mig är, om man har en gulkroppscysta som växer, borde inte den avge progesteron, dvs hcg-hormon?
    Progesteron och hcg är två helt olika hormon. Hcg utsöndras från moderkakscellerna och finns därför bara när man är gravid.
  • Topdog
    ewaulrica skrev 2009-11-13 15:45:35 följande:
    Nej, det där stämmer inte helt. Vissa andra sjukdomar, som tumörer, kan utsöndra hcg. Jag vet iof inte om värdena kommer upp i så mycket som 300 då...:) Men visst har du rätt i att progesteron och hcg inte är samma sak..Skrev mer än jag funderade..:)
    Jag vet att hcg även kan utsöndras av tumörer. Jag tyckte bara att det var onödigt att dra upp detta eftersom det är väldigt ovanligt men ändå kan oroa vissa. Hcg hos en kvinna i fertil ålder innebär i typ 999 fall av 1000 att hon är gravid och ingenting annat. Kanske ska tillägga att svagt förhöjda halter av hcg även kan finns naturligt hos kvinnor i klimakteriet, utan att de varken är gravida eller har någon tumör. Men gravtest kan för dessa kvinnor ge falska positiva utslag.

Mitt inlägg kom sig av det felaktiga påståendet att progesteron och hcg är samma hormon. Dessa två hormoner har ingenting med varandra att göra.
Svar på tråden Misstänkt utomkveds - men inget syns på VUL??