Inlägg från: sarsparis |Visa alla inlägg
  • sarsparis

Hur viktigt är det att barn dricker just mjölk egentligen?

Min 20 mån vägrar dricka mjölk, det går helt enkelt inte, vi har provat olika sätt. Nu har vi gett upp helt och hållet och han dricker vatten. Men nu säger förskolan att de tär så viktigt att han dricker mjölk för att han ska få i sig tillräckligt med kalk och de tycker att vi ska kontakta bvc då han kanske behöver kalktabletter.

Hur ligger det till egentligen? Han äter fil till frukost varje dag. Räcker det? då han inte äter välling på kvällen får han lite fil eller yoghurt även till kvällen.

• Svar på tråden Hur viktigt är det att barn dricker just mjölk egentligen?
  • sarsparis

Har nu tagit reda på att barn ska ha ca 600 mg kalcium/dag, filen innehåller 129 mg/ 1 dl, så via filen får han i sig ca 250 mg om inte mer, sen är det ju ofta mjölkprodukter i mat, han äter smör.....men fråga är om det verkligen räcker???

Nån mer som har kunskap om detta?

• sarsparis
    UpsyDaisy skrev 2009-11-08 12:29:26 följande:
    Jag har fått höra att det svenska samhället grovt överdriver behovet av mjölk. Det är tvärtom inte särskilt naturligt att dricka ko-mjölk...inget annan djur i naturen dricker mjölk efter bebis-tiden.Själv avskydde jag mjölk som barn men tvingades dricka det i skolan och på dagis. Fick ont i magen och mådde dåligt....visade sig nu i vuxen ålder att jag faktiskt är laktosintolerant.Det finns många andra sätt att få i sig fett och kalcium. Man behöver inte dricka mjölk.
    Då undrar jag på vilka andra sätt man kan få i sig kalcim?? Jag är inte så hemma i köket ;)
  • sarsparis
    Kålrabbin skrev 2009-11-08 13:17:25 följande:
    100g mjölk ger 116 mg kalcium.100g hårdost (fetthalt på 23%) ger 810 mg kalcium. 100g broccoli ger 62 mg kalcium. 100g grönkål ger 157 mg kalcium. Livsmedelsverket har en sökmotor där du kan se hur mycket kalcium olika råvaror/produkter innehåller.Vår BVC rekommenderar att inte dricka mjölk till maten(pga. järnupptag och att det fyller ut och mättar så pass). Utan ha mjölkprodukter till mellanmål/frukost.
    Tack blir till att äta broccoli och grönkål då, han äter inte ost....tack för länken, ska kika in den!
Svar på tråden Hur viktigt är det att barn dricker just mjölk egentligen?