Inlägg från: Tvillingmamman Eva |Visa alla inlägg
  • Tvillingmamman Eva

Fostervattensprov på tvillingar

Hej, jag står inför samma beslut. Är gravid med två flickor och är i vecka 17+2. Jag är kvinna 38 år och har tvåäggstvillingar. Den ena tvillingen är 165g och den andra 135g. Den minsta har varit liten hela tiden. Mina värden på Down/Edwin har varit bra utifrån scanningen V12. Ena barnet var 1/990 och den andra 1/1890. Alla organ ser normala ut utifrån vad dem kan se så tidigt. Nu säger läkaren att dem vill ta fostervattensprover för att fastställa kromosomavvikelser för att dem inte vet varför det ena fostret är mindre än det andra. Dem menar att det är mer vanligt senare i graviditeten att barnen är olika i storlek och att dem misstänker mer risken när barnen är olika från start. Det ena barnet ligger innanför värdena men den andra avviker från värdena, men värdena avviker symmetriskt på alla analyser. Det kan vara en förklaring till dem följer sin egen tillväxtkurva men det är tidigt för att fastställa säger läkaren. Jag ska igen på scanning om 1v och då kan dem se om båda växer men läkaren sa att dem vill erbjuda mig fostervattenprover så jag hinner inom lagens rätt avbryta en graviditet eller avbryta det ena om så skulle va fallet. Även om dem misstänker avvikelse på ena fostret så vill dem sticka mig två ggr. Jag känner stark oro i kroppen och rädsla att ta proverna. Riskerna är 1% för missfall men likväl. jag undrar om någon har liknande erfarenhet av det jag går igenom just nu? 

Svar på tråden Fostervattensprov på tvillingar