Inlägg från: frukarlssonn |Visa alla inlägg
  • frukarlssonn

Någon mer vars bebis hatar ligga på mage?

Min dotter blir fem månader på tisdag och har fortfarande svårt att hålla upp huvudet längre stunder på mage för att hon verkligen HATAR att ligga på mage. Försöker lägga henne korta stunder åt gången för att hon ska bli bättre. Men än så länge verkar hon inte ha fallit för magläget. Testar med leksaker, mig själv och allt möjligt men det funkar inte så mkt bättre tyvärr.

Har ni haft det så och började dom tycka om magläget senare?

Olivia är stadig i nacken annars, men inte pigg på att lyfta huvudet.

♥ Olivia 090610 ♥
  • Svar på tråden Någon mer vars bebis hatar ligga på mage?
  • frukarlssonn
    Lilly mama skrev 2009-11-07 15:03:56 följande:
    Lilly gillade aldrig att ligga på mage. Det gick bra ändå. Jag försökte öva lite kortare stunder med henne, men det gav inte mycket. Hon lärde sig hålla upp huvudet i alla fall!
    Ok. Ja hon kan hålla upp huvudet bra. Tänkte lite mer på det där att lyfta huvudet i magläge, men det kommer väl automatiskt ändå ju större o starkare de blir? {#lang_emotions_dreamer}
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • frukarlssonn
    cuteswegirl skrev 2009-11-07 15:36:21 följande:
    skönt att höra att fler har detta "problem".... har en lillkille på 5 månader som HATAR att ligga på mage, påminner lite om en strandad blåval faktiskt.... har åxå testat med leksaker med mera.... funkar i ca 5 sekunder sen e de hysteriskt argt!
    Ja ungefär som här Skönt att höra att jag inte är ensam om detta
    SweetBaby skrev 2009-11-07 15:28:50 följande:
    Min son gillade inte heller att ligga på mage. Tog väldigt lång tid innan han gjorde det. Men när han kunde vända sig från rygg till mage så låg han på mage lite mer. Det kommer med tiden. Men på bvc sa de att jag skulle träna som bara den med honom men det ville jag inte eftersom han blev så arg. Det får ta den tid det tar tycker jag.
    På bvc säger de med att jag ska träna henne lite då och då. Men att jag ska vända på henne när hon börjar skrika och tröttna. Men jag drar mig lite för det eftersom hon blir så arg och vill inte riskera hennes glada humör

Ok Olivia kan inte vända sig än och lägger sig på sin höjd på sidan.
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • frukarlssonn
    mia83 skrev 2009-11-07 16:37:52 följande:
    vår tjej var inte heller så förtjust i det..däremot gillade hon hade ligga hos oss på mage så vi lät henne hållas med det..hon började ändå åla vid 7 och krypa vid 8 månader =)oroa er inte =)
    Ok, skönt att höra, jag försöker också låta henne ligga  på våra ben/bröst. Då glömmer hon liksom av att det är jobbigt Ibland funkar det dock inte. Lite olika.
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • frukarlssonn
    Flickan och kråkan skrev 2009-11-07 19:49:59 följande:
    Båda mina får väl räknas till den kategorin även om lillebror på ett halvår accepterar läget lite bättre än storebror i samma ålder. Storebror HATADE magläge....och så lärde han sig sitta och magläge blev om möjligt ännu värre. Han satt, satt, satt och satt på sin rumpa....tills han en dag från sittande kröp iväg (9 månader). Sedan var liksom inte magläge på tapeten något mer Lillebror är mer aktiv och rörlig, men saknar tålamod . Efter ett par sekunders kamp att ta sig framåt....VRÅÅÅÅÅL!
    Jo min lilla dotter saknar tålamod hon med Det är väl därför hon vill ligga på mage i typ 10 sekunder, sen blir det jobbigt att hålla upp huvudet och hon bara ger upp. Hon blir mest arg över att inte kunna krypa iväg verkar det som
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • frukarlssonn
    mia83 skrev 2009-11-08 07:04:46 följande:
    [citat] Ok, skönt att höra, jag försöker också låta henne ligga  på våra ben/bröst. Då glömmer hon liksom av att det är jobbigt Ibland funkar det dock inte. Lite olika. Ta det i hennes takt :)är hon absolut inte på humör så tror jag inte magträningen har så mycket effekt iallafall :)lycka till!
    Nej det tror inte jag heller. Tack det ska jag göra {#lang_emotions_smile}
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • frukarlssonn
    lammet skrev 2009-11-10 13:07:28 följande:
    Min tös låg aldrig på mage och är idag en helt vanlig 4-åring:)
    Låter bra {#lang_emotions_smile}
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • frukarlssonn
    jannike85 skrev 2009-11-11 00:53:56 följande:
    min dotter totalvägrade det. Hon lärde sig att krypa igenom att först sitta och från sittandes börja krypa. Och då var hon ca 11 månader. Gillar fortfarande inte att ligga på mage och är 15 månader gammal!
    Ja förr eller senare hittar de ju sin genväg så det är ju bra
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • frukarlssonn
    camillas1985 skrev 2009-11-12 19:47:18 följande:
    Har en son på 9 månader som alltid vägrat mage, han satt veckan innan han blev 5 månader och nu hoppar han fram på rumpan. Allt för att slippa magläge =). Sova verkar han dock ha börjat vilja göra på mage. Startade faktiskt nyss en annan tråd om att jag tycker att mycket går förlorat när de inte lär sig krypa eller inte förlorat kanske men försenat iaf. Han har inte lärt sig att ta sig upp på fötterna själv som andra i hans ålder gör tex. Jag önskar för hans skull att han hade legat på mage eller lärt sig krypa på annat sätt men det kommer väl någon gång det också.
    Ok. Jag har hört att vissa barn hoppar över krypningen. Och det är ju inget fel i det Tydligen hittar de andra sätt att ta sig fram och din lilla kille verkar hoppa fram på rumpan ist Och vissa rullar sig fram tills de börjar ta sig upp för saker osv. Än så länge sitter inte min dotter utan stöd men hon är relativt stabil nu i kroppen och när hon halvligger så lyckas hon ta sig upp en bit nu. Och magläget funkar fortfarande inte trots att jag lägger henne små stunder varje dag. Däremot funkar det bättre när hon ligger på mina smalben för då har hon mig att titta på.
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • frukarlssonn
    madeleeneee skrev 2009-12-07 23:13:06 följande:
    Min dotter hatar också att ligga på magen.. jag frågade om de där på bvc och de tycker inte de är så viktigt.. vill de inte så vill de ju inte.. den dag de vill ligga på mage vänder de sig dit själva.. jag är ändå envis.. hon är ju starkt och så.. har kommit på ett knep som får henne ligga på mage ett par mintuer i alla fall och de är att lägge henne på en kudde så armarna får stöd.. de gillar hon en stund..=) bättre än inget tänker jag.. men som sagt de är inte så viktigt som vissa påstår tror inte jag..
    Ja jag lägger henne där korta stunder och har börjat använda mig av en spegel då hon är helt fascinerad av sin spegelbild så då tvingar hon sig själv att titta upp

Olivia är oxå väldigt stadig, och när vi va på sexmånaderskoll så kollade läkaren på henne och hade inget att anmärka på, så hon har väl helt enkelt ingen brådska när det gäller det grovmotoriska
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • frukarlssonn
    Melvin09 skrev 2009-12-16 09:21:45 följande:
    Hej... Min son e 11 veckor och hatar oxå mag läge det går lite bättre nu än i början men han verkar inte veta hur han ska göra med armarna han drar upp benen som om han vill krypa och spratlar men armarna använder han inte som stöd eller vad man ska säga..... men det blir väl bättre!?
    Min dotter är nu sex mån och gör fortfarande sådär med armarna som du beskriver! Jag försöker hjälpa henne genom att visa henne men efter ett tag åker armarna åt sidan ändå Men hon är stadi annars och följer sin utv. Läkaren hade inget att notera så hon blev godkänd trots detta
    ♥ Olivia 090610 ♥
Svar på tråden Någon mer vars bebis hatar ligga på mage?