• Prill

Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?

För att klargöra, vid gemensam vårdnad delas hälften av föräldradagarna ut till mor och den andra hälften till far. Mor kan bara använda din hälft av dagarna om du skriver på ett papper på att du överlåter dagar till henne.

• Prill

Som jag förstår det, och som också sägs här redan...

Flyttar hon utan ditt godkännande, så är det iofs fel, men ingen kommer att göra något åt det så länge ditt barn är så litet och varit så mycket med sin mor. Efter ett tag kommer Skattemyndigheten att folkbokföra ditt barn på sin nya adress och efter det är allt färdigt. Du kan klaga till vem som helst, men det finns väldigt få domare (om ens någon) som skulle döma till att tvinga modern att lämna barnet till dig. Trots att det hon har gjort är fel. Därför att de ser till BARNETS bästa, inte till föräldrarnas bästa.

Som jag har förstått det, är du stekt. Flytta efter eller få det riktigt jobbigt att träffa ditt barn. Det bästa du kan göra är att försöka övertala ditt barns mor att stanna.

Bistert.

• Prill
    Anonym skrev 2009-11-13 09:51:56 följande:
    Varför vill du ta barnet från sin mamma?? herregud om folk kunde sluta vara så egoistiska och sluta bara se till sig själv. Det är väl ändå BÄST för ett barn att ha ETT stadigt boende. Slippa flytta framotillbaka varannan vecka.Eller hur? Tänk på barnet nångång!
    Va?

I teorin kan jag hålla med dig. Men vad är det du menar? Att barnet mår bäst av att alltid bo hos [mamman] och att pappan kommer och hälsar på då och då? Tror du på allvar att det är det bästa för barnet?

Jag är själv varannanveckasförälder (inte helt oväntat, va? hehe), och i mitt fall funkar det utmärkt. Jag är väldigt skeptisk till om mina barn hade haft det bättre om de bott fulltid hos sin mor och träffat mig då och då...

Jag tror att det finns fler dimensioner än boende när det gäller barnets bästa.

För att återgå till ts. Han vill ju inte ta barnet från sin mamma. Han vill ju bara ha en rimlig chans att träffa barnet på stadig basis.
  • Prill

Jo. Det bästa vore naturligtvis om alla barn bodde tillsammans med sina två välmående, kära föräldrar i ett boende.

Men det är ju tämligen ofta inte så. Och jag tror att man får känna efter; alla barn har olika behov, som dessutom kan variera över tid. Men jag tror inte per definition att det är dåligt för barnen att bo varannanvecka...

Varannan helg? En timmes bilresa per väg? För några timmar åt gången? Jo, det går, och ts kommer att göra det om han måste, troligen. Men det är ju fruktansvärt. Skulle du acceptera det om rollerna vore omvända, om du kunde göra något för att förhindra det?

• Prill

I rest my case.

ts, stå på dig. Jag är fullständigt övertygad om att det inte är barnets bästa, på lång sikt, att det flyttar så långt bort från sina andre förälder.

Svar på tråden Får hon flytta med barnet trots gemensam vårdnad?