• Sissi32

för tidigt klimakterie

Hej på er alla! Såg att det fanns en gammal tråd "för oss som är i för tidigit klimakterium", vill ta upp den igen och prata om hur det kan vara och kännas för oss i denna situation. För min del så började det redan vi 15 års åldern, mensen kom aldrig, och vid 17 så sökte jag läkare,,, oj oj då började det med blodprover efter blodprover..min läkare(gyn) var jättebra, men förklarade kanske inte så ingående vad som var fel, förutom att till 99% så skulle jag inte kunna bli gravid, vem bryr sig när man är 15-17, jag gjorde det inte. Jag fick då börja med p-piller för att få en blödning och skydda sig i fall om att..
    Gjorde en titthålsoperation vid 25 års ålder och då konstaterades att jag var i för tidigt klimakterium, att äggen aldrig vaknat, utan somnat direkt vid puberteten. Men på något sätt så har jag hela tiden vetat.. kroppen har varit inställd på detta. Men nu står vi i kö för äggdonation och det kan bli närsomhelst, kul känns det! Jag har nu ätit Divina plus de senaste åren, min läkare säger att det inte är större risk för mig att t e x drabbas av bröstcancer än någon annan, just för att jag är i en speciell situation o inte har samma förutsättningar som andra...någon som hört liknande? Har kraftiga humörsvängningar och det blir värre kan jag tycka, vet inte vad jag skall göra eller om det beror på tabletterna eller inte, någon som har liknande? Att vara utan dom går ju inte...för er som vet. Ibland undrar jag hur jag skall orka? Jag känner mig ganska ensam om detta, någon som känner igen sig? Kramar på er alla!

• Svar på tråden för tidigt klimakterie
  • caroline29

Hej Sissi32!
    Bra intiativ att starta upp den här tråden.

Jag har nyligen fått veta, efter utredning om barnlöshet, att jag är på väg in i ett för tidigt klimakterie. Detta kom som en total-chock för mig!!! Har knappt fått någon info från den gynekolog jag besökt. Hon sa bara att jag kunde höra av mig då jag inte haft mens på 6 mån för att få medicin. Något oseriöst känns det...Vi ska iallafall få besöka Carl von Linne kliniken för ett samtal och jag hoppas att de kan berätta mer om detta. Vi blev placerade i äggdonations kö med detsamma och har nu bara 1 1/2 års väntan framför oss. Känns tungt när man försökt ett bra tag och alla i ens omgivning ploppar ungar till höger och vänster. Men man får inte glömma bort allt bra man har i livet. Har varit i ett vacuum ett par veckor men börjar nu så sakteliga blicka framåt igen.

Det preparat du äter, är de östrogen-tillskott? Spännande att det snart är er tur med äggdonation. Var blir det någonstans?

Kram Caroline29

• caroline29

Jag kan tillägga att det enda jag haft är humörsvängningar runt mensen, vilket jag tolkat som PMS. Efter beskedet fick jag svett-attacker då och då, men de kan ha berott på chock tror jag för nu är de borta. Vilket även kan bero på att jag börjat gå på akupunktur och äter en hel del kost-tillskott och alger.

• Sissi32

Hej Caroline 29!
    Jobbigt att få det som ett sådant chockbesked, förstår ditt vakum! Bra att ni skall på samtal, för mig tog det flera år att förstå vad som skett, även om läkare omkring mig säkert förklarade bra, men det gick inte in.
    Vi har nu stått i kö 1 ½ år på Sahlgrenska, så det händer väl något snart =).
    Jag äter hormontabletter, Divina plus, sen 6 år tillbaka, likadana som vissa äter vid ett "riktigt" klimakterie. Det är tydligen väldigt viktigt för att man skall må bra, och slippa benskörhet etc. Men har förstått att jag kanske inte ens behöver äta hormoner vid äggdonationen, för dessa innehåller så mycket progestreon, och av de hormoner så kan humöret svänga rejält, vad jag hört..
    Kosttillskott och alger kanske är något för mig med... får kolla på det.
    Kram

Svar på tråden för tidigt klimakterie