bra o dåligt med att bo i england
Håller med de flesta men skulle vilja lägga till lite:
BRA
Det är mycket ljusare länge under vinterhalvåret jämfört med i Sverige
Det är varmare
Älskar multikulturen i London!
Eftersom barnen ofta är hemma med sina föräldrar eller en nanny istället för att gå till dagis så finns här MASSOR att göra med barn.
Artigheten
Främlingar pratar med varann här!
Ekologisk mat är billigare än i Sverige
Sjukvården är jättebra och gratis
Tandvården kostar inte skjortan (jag betalar runt 17 pund per besök)
DÅLIGT
Även om det är i genomsnitt varmare här så gör luftfuktigheten att det känns mycket kallare.
Varmt på sommaren innebär 35 grader i skuggan i juli...
Dåligt isolerade hus - jag fryser HELA tiden
Dåligt byggda hus - mögel är t.ex. en vardagsgrej även i nybyggda hus. Byggfusk får en helt ny betydelse i England - i alla fall London.
Genusdebatten saknas. Killarna ska leka med bilar och ha blå kläder, tjejerna ska leka med dockor och ha rosa. Givetvis beror det på vem man umgås med, men de flesta här är väldigt inkörda på man- respektive kvinnospåret. Jag menar absolut inte att det är fel att vilja att ens barn har enbart rosa, jag menar bara att jag inte vill bli sedd som konstig för att mina söner har ett leksakskök eller dockor (för att det VILL det). "Boys will be boys" är ett av vår bvc-tants favorituttryck när jag t.ex. påtalar min oro över att barnen slåss mycket. Som kvinna blir jag ofta förbisedd och kränkt - senast på banken då endast min man blev tilltalad och till och med tilltalad OM mig när jag stod bredvid ("Do you REALLY want to share you bank account with your wife? You know that she will be able to access the account with her card."). Dessa saker händer ofta, i alla fall betydligt oftare än i Sverige. Mina vänner har svårt att få jobb på grund av att de har barn, bland de första frågorna på arbetsintervju brukar vara "Vad ska du göra av dina barn ifall du får detta jobbet?" - den frågan skulle aldrig ställas till en pappa.
Pudding. I skolan får barnen efterrätt varje dag - trots att skolan har en "Healthy School"-stämpel.
NEUTRALT
Ibland säger folk att man får friare tyglar när det gäller barnuppfostran. Jag trodde att det stämde tills jag började prata med andra britter om detta. Det stämmer inte alls och motsvarigheten till BVC vill gärna ha stenkoll.