bra o dåligt med att bo i england
Man kan absolut bli vräkt, både från privat och social housing, även om man har barn. Däremot har councils alltid skyldighet att house familjer med barn, i teorin även de som gjort sig hemlösa med intention (tex genom att sluta betala hyra), fast det funkar inte alltid så i praktiken. För att tillföra ngt på topic (är 3 veckor in på en återflytt till Sverige efter 14 år i London). Så det här gäller London - förutom svindyr barnomsorg och privata hyror (som gjorde att det tyvärr inte gick ihop för mig trots tax credits och housing benefits - jag hade inte haft råd att jobba förens barnen börjat skolan) är det jobbigt med kollektivtrafiken / bristen på barnvagnsanpassning. Fördelar är - gratis sjuk/tandvård, lokala marknader, internationella varor, hemleverans av matvaror (bättre utbud / priser), musikkultur, stadskultur. Det här med privathyrorna är dåligt i båda städerna (ldn / Sthlm) på olika sätt- i London kan man få bo i ett råtthål för överpris, men i Sthlm kan man ju inte få en hyresrätt utan 10 år i kö. Pest / kolera. Viktigast av allt som jag känner nu är att det finns community, i Sverige (bor i förort till Stockholm) finns inte det på samma sätt. I London håller man ihop och hjälper medmänniskor, i Sverige håller man sig till sig själv och sin familjeenhet.