• Förstamaj79

Får man en annan känsla gentemot barnet om man snittas?

Har en fundering.
    Är vansinnigt rädd för att föda.
    Har fött 2 barn innan och det har väl gått bra egentligen men tagit väldigt lång tid.
    Andra barnet grät jag mig igenom.
    Jag var så rädd så rädd.
    Just nu arbetar vi på ett barn och jag blir så orolig inför förlossningen.
    Om man får ett planerat snitt pga rädsla.
    Känns det annorlunda ni som gjort båda delarna.
    Man kämpar ju sig igenom en förlossning och sedan får man det där underbara som belöning.
    Med snitt blir det ju inte samma sak?

Tänker säkert helgalet.

• Svar på tråden Får man en annan känsla gentemot barnet om man snittas?
  • Elli47

Jag är snittad två gånger så jag är väl inte rätt person att svara egentligen. Men, jag tror inte det spelar någon roll hur man får barnet, huvudsaken är att man får barnet! Känslorna är nog lika starka ändå, tänk på dem som adopterar! Jag har svårt att tro att man kan älska sina barn mer än jag gjort från första stund. Sambon som inte fött dem har ju också tok-älskat barnen från första stund!

• Förstamaj79
    Elli47 skrev 2009-11-06 09:44:29 följande:
    Jag är snittad två gånger så jag är väl inte rätt person att svara egentligen. Men, jag tror inte det spelar någon roll hur man får barnet, huvudsaken är att man får barnet! Känslorna är nog lika starka ändå, tänk på dem som adopterar! Jag har svårt att tro att man kan älska sina barn mer än jag gjort från första stund. Sambon som inte fött dem har ju också tok-älskat barnen från första stund!
    Menade inte att man skulle älska dom mindre
    Tänkte mest på känslan direkt efter.

Fast det är ju sant det du säger om mannen.
    Får man fråga varför du snittades?
  • Fotavtryck

Ska snittas o har fött vaginalt en gång.

Kan inte tänka mig att förlossningssättet har med att göra om man tar till sig sitt barn fortare o bättre för det ena eller andra sättet.

Lika väl som man kan få en depretion efter en vaginal förlossning så kan man få det efter snitt.

Redan innan du blir gravid kan du ta kontakt med mvc o få råd till vart du kan vända dig för att börja bearbeta detta.

Du kommer klara det superbra!

Lycka till

• Elli47
    Förstamaj79 skrev 2009-11-06 09:46:04 följande:
    Menade inte att man skulle älska dom mindre Tänkte mest på känslan direkt efter.Fast det är ju sant det du säger om mannen.Får man fråga varför du snittades?
    Första gången var det akut och sonen var helt blå när han kom ut. Jag öppnades inte alls nämligen och CTG-n visade på dåligheter... men allt slutade väl! Andra gången var det planerat snitt pga det som hände första gången + att jag båda gångerna haft begynnande havandeskapsförgiftning.
  • solrosen01

är adopterad o min mamma behövde varken bära mig
    som foster eller föda mig för att älska mig

• Mälaröbo

Jag har fött ett barn vaginalt och ett barn med snitt.
    Jag ser inget mönster i mina känslor för barnen.
    Rent fysiskt var det jobbigare med "snittbarnet" men psykiskt var det jobbigare med "vaginalbarnet" men det tror jag enbart är tillfälligheter och har inte egentligen med förlossningssättet att göra.

• Förstamaj79
    solrosen01 skrev 2009-11-06 09:53:19 följande:
    är adopterad o min mamma behövde varken bära mig som foster eller föda mig för att älska mig
    Återigen så menade jag inte att det har att göra med hur mycket man älskar ditt barn!
    Är man inställd på en adoption är ju det en helt annan femma!
  • Förstamaj79
    Fotavtryck skrev 2009-11-06 09:48:13 följande:
    Ska snittas o har fött vaginalt en gång.Kan inte tänka mig att förlossningssättet har med att göra om man tar till sig sitt barn fortare o bättre för det ena eller andra sättet.Lika väl som man kan få en depretion efter en vaginal förlossning så kan man få det efter snitt.Redan innan du blir gravid kan du ta kontakt med mvc o få råd till vart du kan vända dig för att börja bearbeta detta.Du kommer klara det superbra!Lycka till
    Tack!

Det var ett bra tips att kontakta redan innan

Fasen ska man vara så rädd för
  • Förstamaj79
    Elli47 skrev 2009-11-06 09:49:46 följande:
    Första gången var det akut och sonen var helt blå när han kom ut. Jag öppnades inte alls nämligen och CTG-n visade på dåligheter... men allt slutade väl! Andra gången var det planerat snitt pga det som hände första gången + att jag båda gångerna haft begynnande havandeskapsförgiftning.
    Vilken tur att snitt finns ändå
  • Elli47
    Förstamaj79 skrev 2009-11-06 09:58:41 följande:
    Vilken tur att snitt finns ändå
    Ja, tack vare det har jag två underbara barn och vi är i livet dessutom...
  • Fotavtryck
    Tack!Det var ett bra tips att kontakta redan innan Fasen ska man vara så rädd för
    Jag ska oxå snittas bla för att förra förlossningen tog 22 timmar från det vi kom in till BB. o hjärtljuden dalade o det var totalt kaos på rummet med så mycket folk, narkosläkare, barnläkare barnmorka förlossningsläkare o en massa sjuksyrror.
    Tror inte smärtan har nått med det att göra för min del, just själva upplevelsen. Har ett enormt kontrollbehov så båda jeg o min läkare tycker att snitt är det bästa för mig. o det gör mig lugn nu. Så jag kan njuta o tycka om min graviditet utan att vara orolig över fölossningen.
  • Förstamaj79
    Fotavtryck skrev 2009-11-06 10:05:08 följande:
    Jag ska oxå snittas bla för att förra förlossningen tog 22 timmar från det vi kom in till BB. o hjärtljuden dalade o det var totalt kaos på rummet med så mycket folk, narkosläkare, barnläkare barnmorka förlossningsläkare o en massa sjuksyrror.Tror inte smärtan har nått med det att göra för min del, just själva upplevelsen. Har ett enormt kontrollbehov så båda jeg o min läkare tycker att snitt är det bästa för mig. o det gör mig lugn nu. Så jag kan njuta o tycka om min graviditet utan att vara orolig över fölossningen.
    Så har jag också upplevt mina förlossningar.
    Låter skönt att bara kunna njuta.
    Inte så roligt när man är skräckslagen innan man ens hunnit bli gravid
Svar på tråden Får man en annan känsla gentemot barnet om man snittas?