• Kermit the frog

Varför sätter man ut en jobbannons när man ändå har en färdig kandidat (t.ex. genom intern rekrytering) Kan någon förklara?!

Jag har många gånger hört talas om att så sker, och idag fick jag höra från "insidan" hur det kan gå till. Jag vikarierar på ett företag och hörde nyligen folk snacka en person som skulle börja på en viss tjänst. Personen ifråga har jobbat som konsult på företaget och har nu blivit erbjuden en fast tjänst. Inget konstigt med det, men nu vet jag att jag sett just denna tjänst annonseras ut. Varför gör man så?? Jag tycker det är så fruktansvärt taskigt mot oss som lägger åtskilliga timmar på att skriva en bra ansökan, och sedan sitter och hoppas på att få komma på intervju. Och sedan har man aldrig ens haft en chans, fast det får man ju inte veta. Om det gäller statliga/kommunala jobb kan jag tänka mig att det kan finnas regler som säger att man måste (även om jag skulle tycka att det vore löjligt) men ett privat företag har väl inga såna skyldigheter? Jag skulle vara väldigt tacksam om någon insatt person kunde svara på detta.

• Svar på tråden Varför sätter man ut en jobbannons när man ändå har en färdig kandidat (t.ex. genom intern rekrytering) Kan någon förklara?!
  • MickeN1973

Innan var det så att arbetsgivare vart tvungna att anmäla lediga tjänster till arbetsförmedligen.

• arkeologitjejen

Tror facket kräver det. På min arbetsplats så tillsätts så gott som alla tjänster innan de utlyses. Jag har varit med om att få min nya chef presenterad för mig upp till en månad innan tjänsten "blivit tillsatt" efter att facket godkänt den nye chefen.

Linnea 080310
  • 242

det måste göra så...

man ser ganska lätt på annonser vilka som kommer rekrytera internt...
    de är så korta och lägger inte ut så mkt info om vad arbetet omfattar...(inte alltid men ofta)

Ja,jag har dyslexi..
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker

Då är det ingen idé att sitta och söka jobb. När man aldrig får chansen. Hoppas att de slutar med de där dumheterna.

• Minimax

Min erfarenhet är att facket ofta trycker på och vill att tjänsten utannonseras trots att det finns en stark kandiat internt.

• Kjell2

Finns flera anledningar
    Interna regelverket sägar att alla tjänster skall utannonseras
    Det är dold marknadsföring för företaget, visa att man finns och växer
    Sen är det inte alltid som man hör. En låg chef kan tro att en person är självklar för tjänsten och berätta det för alla. Det som verkligen bestämmer, storchefen, har en helt annan syn på saken viket visar sig när tjänsten skall tillsättas och går till någon annan.
    Det utvalda kandidaten har inte tackat ja ännu. För att inte riskera att tappa tempo i processen vid ett eventuellt nej utlyser man tjänsten.

/Kjell

• Catti41

Som Kjell säger.

Plus att chansen alltid finns att det dyker upp någon ännu bättre än den interna kandidaten om man annonserar externt!

• Colisa
    Catti41 skrev 2009-11-12 13:26:27 följande:
    Som Kjell säger. Plus att chansen alltid finns att det dyker upp någon ännu bättre än den interna kandidaten om man annonserar externt!
    Precis, på ett ställe jag jobbade hade de en tjej som vikarierade och när en fast tjänst skulle tillsättas satte man ut en annons som var skräddarsydd för henne och räknade upp erfarenhet av precis det som hon gjorde som meriter (hon hade hand om ett speciellt område vid sidan om de vanliga arbetsuppgifterna). Men sedan fick hon inte jobbet ändå, för en som var mycket mer meriterad, förutom på specialområdet, sökte och fick det. Då var det även folk på högre nivå, inte bara lokalkontoret som var med och bestämde. Så det är inte alltid så säkert.
  • hadhouda

Jag blev uppringd av ett företag för att bli kallad på intervjuv, sedan sa de ifrån för att hon som skulle intervjua var sjuk. I dag ringde jag upp för att höra efter om jag skulle få komma eller ej.
    Då svarar hon att de har rekryterat internt!
    Man blir ju gaaalen, efter att man gått runt och äntligen fått hopp att få ett jobb.
    Så nu sitter man här och söker igen då.

• Aquilon

Som fackpamp inom landstingsvärlden kan jag bara konstatera att bekymret inte enbart finns inom den privata sfären... Det här med annonseringskrav från fackligt håll är förstås tveeggat. Å ena sidan vill man att alla skall ha möjlighet att söka de tjänster som finns. Å andra sidan leder det till en massa besvikelse när arbetsgivaren ändå väljer sin interna kandidat. Kanske är det hopplöst att försöka hålla emot men den "svågerpolitik" som ofta bedrivs är rätt motbjudande.

• chrissy80

Är man arbetssökande med barn så är ju tiden rätt så dyrbar eftersom man bara har rätt till barnomsorg 15h/vecka, det är den tiden man då har att söka jobb på. Att lägga tid på en ansökan där det redan rekryterats internt är ju således helt bortkastat. Lägg ner ams nu det görs ändå inget vettigt där. Jobbcoacher och praktikplatser är ju det "nya" nu. Få chansen att bli "hypnotiserad" och utnyttjad av företag(vissa) som erbjuder praktik till minimilön har blivit en verklig trend. Det borde satsas mer på de lärlingsutbildningar som fanns en gång i tiden, gynnar både arbetsgivare och arbetstagare.

• korfu08

Jag vet en hel del gånger då arbetsgivare anställt nån som t ex gjort sin praktik på arbetsplatsen utan att annonsera tjänsten. Så det förekommer nog att en hel del tjänster aldrig kommer ut på annons ens.

• Mrs Charles

På mitt jobb var det en tjej som skulle på intervju ang ett jobb inom ett annat område men på samma arbetsplats. När de skulle in i rummet så sa chefen "äh, det är ingen idé att vi har den här intervjun, jag kommer ändå att ge tjänsten till X."
    Fult gjort tycker jag.

• piggen

Kommuner och landsting har en regel om att alla tjänster ska utannonseras. Inom det privata näringslivet finns det inga allmänna regler om detta utan det får man komma överrens om lokalt på arbetsplatsen. Dvs arbetgivaren behöver inte per automatik annonsera ut tjänster utan har rätt att leda och fördela arbetet på det sätt som passar företaget bäst.

Som fd klubbordf. på ett privat företag kan jag också tycka att det är tveeggat.

Bra att annonsera, i alla fall internt, eftersom alla på arbetsplatsen får visa sitt intresse och inte bara de som är mest på hugget och visat intresse i förväg. Men ibland är känns det meningslöst när det redan är klart. Det är att lura folk och ibland kan det kvitta om det redan är klart.

Vi hade en tjänst i vår butik där chefen redan valt en tjej och pratat med henne och sen satte upp en annons internt och då är det meningslöst.

Å andra sidan sökte jag en tjänst som jag visste var "vikt" åt en med längre anställningstid. Jag var mammaledig och hade precis avslutat en högskoleutbilning inom logistik och sökte bara för att visa arbetsgivaren vad jag hade läst och rikta blickarna på mig om det blev en annan tjänst längre fram.

Svar på tråden Varför sätter man ut en jobbannons när man ändå har en färdig kandidat (t.ex. genom intern rekrytering) Kan någon förklara?!