Varför sätter man ut en jobbannons när man ändå har en färdig kandidat (t.ex. genom intern rekrytering) Kan någon förklara?!
Jag har många gånger hört talas om att så sker, och idag fick jag höra från "insidan" hur det kan gå till. Jag vikarierar på ett företag och hörde nyligen folk snacka en person som skulle börja på en viss tjänst. Personen ifråga har jobbat som konsult på företaget och har nu blivit erbjuden en fast tjänst. Inget konstigt med det, men nu vet jag att jag sett just denna tjänst annonseras ut. Varför gör man så?? Jag tycker det är så fruktansvärt taskigt mot oss som lägger åtskilliga timmar på att skriva en bra ansökan, och sedan sitter och hoppas på att få komma på intervju. Och sedan har man aldrig ens haft en chans, fast det får man ju inte veta. Om det gäller statliga/kommunala jobb kan jag tänka mig att det kan finnas regler som säger att man måste (även om jag skulle tycka att det vore löjligt) men ett privat företag har väl inga såna skyldigheter? Jag skulle vara väldigt tacksam om någon insatt person kunde svara på detta.