Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2

    Är du för ett fortsatt sekulariserat samhälle?

    Ja - självklart. Tro och religion är en privatsak och ska hållas i den privata sfären.

    Sen är ett sekulariserat samhälle i en extrem form svårt att gemomföra. T ex är en majoritet av våra helgdagar idag en religös bakgrund, vår almanacka med sjudagarsvecka bygger på bl a på bibeln. Mycket av vår lagar bygger på gamla testamenet osv. Visst det går att hitta andra förklaringar kring detta men fråga vilken svensk som helst varför vi t ex firar jul och påsk och du får en religiös förklaring.

    /Kjell

  • Kjell2

    Free Spirit skrev 2009-11-04 13:38:09 följande:


    NEI TAKK!!!!!!Da bør en i Sverige forandre dei fleste lover..da dei er byggd på Kristne grunnverdier..Hur tror du TS at et sådan samfunn vil se ut, der ateismen fullstendig skal ha ovetaket?
    Men ett sekulariserat samhälle ger väl inte att alla bli ateister. Ett sekulariserat samhälla skapar snarare möjligheter för alla att privat, och i lugn och ro utan insyn, påverkan eller styrning från staten, utveckla och utöva sin egen tro.

    Jag ser snarar saken tvärt om. Vill vi behålla den religionsfrihet vi har så underlättas det av ett sekulariserat samhälle.
  • Kjell2
    Tyrell skrev 2009-11-04 15:17:33 följande:
    Free Spirit skrev 2009-11-04 13:38:09 följande:
    Vad jag vet så bygger de flesta lagarna inte på kristna grundvärderingar utan på en humanistisk grund. Våra lagar är inte väsensskilda från dem i Indien, Turkiet, Japan eller andra länder som inte är kristna.
    Visst finns det många likheter men också olikheter, framförallt i lite äldre lagstiftning, som är intressant.

    Exempel på områden med skillnader där länder med en kristen kulturbakgrund har rätt stränga lagar är
    - månggifte, varit ok i stora delar av den muslimska värden
    - självmord, har varit rätt ok i vissa former i t ex Indien och Japan.
    - syskonäktenskap, varit ok i Egypten

    Att studera modern lagstiftning i t ex Indien och Japan blir lätt missvisande och möjliggör feltolkningar då den Indiska lagstiftningen i mycket stor utsträckning bygger på den Engelska från kolonialtiden och Japan har dels tagit stora delar av sina moderna lagar från västvärden från och med 1800-talet.

    Nu är jag ingen expert på områden men en lite djupare studie skulle vara intressant. Att verkligen se hur gammal lagstiftning i olika kulturer skiljer sig åt och om det kan tänkas baseras på religion.

    /Kjell
  • Kjell2
    Tyrell skrev 2009-11-04 16:30:45 följande:
    Blir inte det konstigt att jämföra modern kristen lagstiftning med äldre lagstiftning från andra kulturer?I mina öron är det lite att jämföra äpplen med päron, i alla fall om man skall se det ur ett sekulärt perspektiv.Men visst skiljer detaljer, men det finns stora skillnader mellan svenska och amerikanska lagar också, trots att de vilar på samma värdegrund. Jag har svårt att se en kultur som skulle vara annorlunda i de grundläggande lagarna (motsvarande brottsbalken, avtalsrätt och liknande).
    Visst ska man i så fall jämföra äldre lagstiftning från samma tid, t ex 1500-talet.

    Jag kan idag se en viss religös differentiering i lagstiftningen bara i Europa. I länder med en katolsk bakgrund är abort och skiljsmässolagstiftningen oftast betydlig mer restriktiv än den i protestantiska länder. Så jag vill nog hävda, att till viss gräns, påverkar religion vår lagstiftning och olika religioner ger olika lagar.

    /Kjell
  • Kjell2
    Tyrell skrev 2009-11-05 08:56:23 följande:
    Som sagt, detaljer som skiljer. Den stora mängden lagar är ändå lika. Stöld är stöld, mord är mord, avtalsbrott är avtalsbrott.
    Stämmer väl hyfsat bra men skillnader finns. Jag kollade lite igår och innan 1800-talet var det helt ok för en adelsman att slå ihjäl en bonde i Japan. Ett mord var alltså inte alltid ett mord.

    I västvärlden, med en kristen tradition, krävdes det någon form av självförsvar för att kunna slå ihjäl någon. Min tes, väldigt dåligt underbyggd, är att vi med en kristen tradition om livets okränkbarhet såg värre på mord än i Japan med en helt annan religiös tradition.

    Men vi börjar nu bli rätt OT. Jag fortsätter gärna diskussionen om rättstradition i en tråd eller via email.

    /Kjell
  • Kjell2
    Tyrell skrev 2009-11-05 10:04:32 följande:
    Även Västgötalagen ansåg att det fanns rätt att slå ihjäl både smålänningar och trälar. I 1700-talets USA var det också tillåtet att slå ihjäl slavar.Det har nog mer med samhällstradition och hierarkier att göra än religion. Men vi kan lämna det.Frågan var egentligen om vi måste skriva om hela lagboken, eller om det räcker med ett fåtal lagar. Jag menar att ett fåtal lagar måste ändras eftersom de vilar på religiös grund (i stort sett bara familjerätten).
    Jag är mer av den åsikten, trots att jag förespråkar ett sekulariserat samhälle, att det är väldigt få lagar, om ens någon, vi behöver skriva om pga någon religös koppling. Att lagar behöver skrivas om pga att de blir gammalmodiga håller jag med om.

    Lite på samma sätt som jag förespråkar jämställdhet men ändå tycker att de könsåtskilda lagar vi har om t ex värnplikt och kvinnofridsbrott är acceptabla.

    Enligt mig strider inte våra lagar mot de sekulariserad samhälle jag vill ha. Sen att lagar om t ex faderskap är inkonskeventa och omoderna är en annan sak.

    /Kjell
  • Kjell2

    Det finns en annan intressant frågeställning. Är det ok att blivande präster i Svenska kyrkan får större delen av sin utbildning betald av Svenska Staten?

    Varför ska just Svenska Kyrkan vara priviligerade med ett utbildningprogram som precis matchar deras behov?

Svar på tråden Är du för ett fortsatt sekulariserat samhälle?