-
Jag tvättade med houng en gång. Det kändes strävt och svårt att få bort. Men med envist masserande och skälj så blev det rent endå. Men prova med pyttelite bikarbonat.Blå Flygare skrev 2009-11-11 12:50:26 följande:Flytande blomsterhonung. Acacia är nog tunnare, kanske bättre? Tog blomster för den var inget god att ha i te.
-
Kallt vatten sluter hårståna så det inte frissar o sliter på håret. Som balsam gör ungefär.Niccan88 skrev 2009-11-11 14:21:45 följande:Något som ja klurat på en stund, man skall ju skölja håret efter bikarboneten, me kallt vatten blandat me äppelcidervinäger, men vrf kallt?? Kan man inte ta ljummet?
-
Jag tar ALDRIG balsam i längderna. Då kan jag räkna med att bli fett fett fett. Jag tycker att det balsam som följer med vid sköljning räcker för längderna. Masserade du tillräckligt under vatten strålen? När nåt sånt händer brukar det vara att jag har för mkt balsam lr balsam i längderna.Denebola skrev 2009-11-11 19:24:21 följande:Jag tror jag misslyckades med att tvätta håret i kväll... Det har inte torkat än men det känns som om det fortfarande är fett. Borstade håret ordentligt med svinborstborsten före tvätt. Hade Veganesebalsam, masserade hårbotten lite innan jag tog i det, och en ganska bra stund under tiden jag tog i det. Tog lite extra i längderna och gick sen omkring i morgonrock så det fick sitta i minst en kvart, säkert längre. Sköljde lääänge, avslutade med iskallt vatten. Sen har jag sköljt med ÄCV-vatten, men det brukar inte vara några problem.Någon som kan felsöka? Har jag haft i för lite balsam? Hade i hela håret men inte "överflödigt". Låtit det sitta i för kort tid? Balsamet passar inte mitt hår? Håret var ganska så fett innan men det brukar det vara när jag tvättar det, men senaste gångerna har jag använt Änglamarks balsam.Håret var dessutom lite strävt/"segt" att skölja ut, var det ett tecken på att det inte var rent eller är det olika från balsam till balsam?
MEN jag är ingen expert på CO. Kan inte garantera att mina svar är rätta. -
Har du en handmixer eller en vanlig mixer? Ska funka det med! Eller varför inte kavla?
-
RiNan
Oj,har du så mkt bikarbonat? Jag brukar bara 1 msk. max 2. Blandar med lite vatten för att få en smet och sen kleta in i hårbotten. Jag brukar blöta ner håret med så varm vatten så möjligt. Sen tar jag små mängder av bikarbonat-smeten och masserar in i hårbotten. När allt är i så brukar jag fukta håret lite till och massera ännu mer. Sen sköljer jag av allt(dvs masserar) under rinnande vatten. Jag har inte fått in löddret men det blir rent ändå. Om du tycker att det är svårt med att fördela bikarbonatet kan du ju prova att ha lite mer vatten och sen hälla i hårbotten bara, inte i längderna.
Det är svårt att känna eftersom man är van vid schampo och lödder men det är en vanesak.
Med ÄCV/citron använder jag av en stor kanna. Doppar ner hårlängderna och sen hälla förstigt över huvet så att hela hårbotten får citron på sig. -
Jag tror inte att enbart bikarobnat funkar som sista schampo. Du har ju bikarbonat endast i hårbotten medan silikon o skit finns i hela håret. Det bästa är både och tycker jag.
-
Jag märker att mitt hår "tål" WO bättre och bättre. MEN av nån anledning så har jag märkt att mitt på huvet så är det en fläck som blir lättare fett. Även Tex så nu efter WO så är hela håret rent och mjukt förutom just mitt på hjässan. Vad göra?
-
Måste fråga er... vad gör ni om/när eran menskopp luktar? Min luktade jättemkt imorse när jag tömde den. Iofs hade jag den lite längre än jag borde men inte mer än va som va rek. (12h). Jag har haft den inne så länge förut men däremot inte med så mkt mgd. Kan det ha varit det som gjorde att det luktar? Jag har tvättat den med tvål och mkt alcogel på. Nu kan man känna lukten om man sätter näsan i den.
Vad ska jag göra härnäst? -
ehh.. nää. Ska/bör/måste man?Denebola skrev 2009-11-16 23:25:20 följande:Har du kokat den?
-
Jag vet att man ska koka den efter mensen är slut. Men jag väljer att sprita den istället. Enligt brukanvisningen kan göra det oxå. Är det bättre om jag kokar den,försvinner lukten då?Mandragora skrev 2009-11-16 23:40:49 följande:Ja. Jag bara sköljer min mellan tömningarna. När mensen är slut kokar jag den.