hallencreutz89 skrev 2009-11-03 23:24:58 följande:
Har läst lite om no-poo och jag är väldigt rädd om mitt har sa jag har alltid velat testa, men varit osäker pa hur det funkar exakt, nagon som vill informera?
Steg 1 är faktiskt att läsa ts i denna tråd:
www.familjeliv.se/Forum-5-73/m48391822.html
Där står rätt mycket matnytting om vad man kan använda och hur man gör.
Men för att svara mer på din fråga så går metoden ut på att man inte använder sig av uttorkande och slitande kemikalier när man tvättar sitt hår. Hemligheten ligger i att man masserar bort smuts och fett istället, massagen stimulerar även hårbotten och hårrötterna (blodcirkulationen) och det leder i sin tur oftast till snabbare/mer hårväxt.
Eftersom man även använder enbart vårdande ämnen så säger det ju egentligen sig självt att det får håret att må bättre, eftersom man enbart ger näring snarare än att den lilla näring håret får går till att reparera uttorkningen och skadorna efter kemikalierna.
Det finns mycket att ta in och många olika sätt att göra det på så det enklaste är ju egentligen att du läser på lite så du själv vet vilken inriktning du har (om du vill tvätta med ägg, balsam eller lera o.s.v.
Det enda de flesta olika tvättarna har gemensamt är egentligen den vattenutspädda äppelcidervinägern som man sköljer håret efter att man liksom är "klar". Det ger glans till håret och återställer hårbottnens ph.
En "underavdelning" till no-pooandet är att dra ut på tvättarna. Vi som hängt i tråden ett längre tag tvättar håret i genomsnitt en gång i veckan (om jag inte minns helt fel). Anledningen till att man drar ut på tvättarna är för att lära hårbottnen att inte producera så mycket sebum (fett). För vissa tar detta lång tid medan det för andra funkar från början.
Ett knep att ta till när man drar ut på tvättarna är att använda torrschampo vilket i no-poo rörelsen betyder "mixade havregryn". Man fördelar helt enkelt de mixade havregrynen i håret, masserar in det lite så det verkligen kommer åt överallt, låter det vara ett tag och borstar sedan ut det. Havregrynen drar till sig fettet och håret blir "avfettat" utan att man torkat ut hårbottnen.
Det är dock svårt att få till första gångerna och har man mörkt hår kan håret lätt börja se dassigt ut om man inte får ut allt.
Men det är en vanesak.
Hoppas jag fått ihop ett någorlunda bra svar iaf. Annars är det bara att fråga på