• Stella 78

Utomkveds - Vad händer sedan?

Rondellen skrev 2009-12-06 22:02:41 följande:
    Nej, jag är livrädd. Är så trött på alla gynundersökningar och allt som ska stickas upp i mig och sjukhus och skit. Jag kanske borde, men vet ju samtidigt att det itne kommer öka mina chanser att bli gravid. Spolningen rensar ju inte, det är ju bara passage eller icke-passage. Har dessutom hört så mkt skräckhistorier om spolningar att ajg känner att jag itne vågar av den anledningen.Din spolning förresten, du säger att den var misslyckad. Jag minns att du berättade att den var misslyckad för du itne fick smärtsillande, och den därmed inte kunde slutföras. Han de se ngt gällande passage ändå, eller har du gjort en ny spolning efteråt?
    Nej, har inte gjort någon ny spolning. Nä, det fanns ingen passage, eller rättare sagt, han lyckades inte få någon kontrastvätska att leta sig ut i äggledaren utan stannade kvar i livmodern och sipprade ut där den kom ifrån. Han ville trycka på hårdare men vågade inte med risk för att punktera ärret efter den andra äggeldaren. Var ju tydligen för nära inpå operationen!? (sa han efteråt).

Någonstans inbillar jag mig att han lyckades få bort något skit som satt för ändå även om han inte fick in någon vätska. För blev ju gravid månaden efter! Så jag tror inte att det är bortkastat att få en spolning. Många blir ju lättare gravida strax efter en spolning. Jag verkar ju kunna bli gravid varje månad nu även om jag inte lyckas behålla pyret. Gick ju i 2 år utan att få en tillstymmelse till plus på stickan innan februari i år!

Och skulle det visa sig att du inte har någon passage så kan ni lägga ner mer fokus på IVF och förhoppningsvis då lyckas! Jag tycker själv ovissheten är jobbigast.
  • Stella 78
    ewaulrica skrev 2009-12-07 16:44:29 följande:
    Tror att jag så smått börjar få äl igen, från att ha varit små diffusa streck på äl-staven så har strecket nu blivit starkt som 17, nästan, nästan lika starkt som det andra, jag typ lika starkt om jag får tro som jag vill!:) Det känns ju skönt. Känner i kroppen när jag har äl på g också, har lite mer lust och flytningarna blir större. Så jag tror att det är dags nu.. Det känns dock drag från vänster sida, så jag antar att äl kommer från den sidan där jag inte har någon äggledare kvar. Då kommer ju det ägget "försvinna ut i intet" typ. :( Ringde förresten till min gyn och frågade om inte jag kunde få ställa mig i remisskön till att göra en IVF, innan jag vet om det går att få barn för mig eller inte. Känns himla konstigt att vänta minst till efter sommaren om det inte fungerar (jag är 38,5 år då) och sedan få ställa sig i kö och vänta i 1,5 år. (om det nu skulle bli så..) då hinner jag nästan passera gränsen till hur länge man får hjälp ju.. Hon sa att det fanns en möjlighet för mig att få ställa mig i kön redan nu, det är ju bara att jag gå ur kön om jag skulle bli gravid av mig självt.. Så det hoppas jag på!:)Annars så har jag och gubben kollat upp fler alternativ, som privat IVF osv. Vi kommer inte vänta speciellt länge innan vi ber om hjälp, för vi har ju mer eller mindre försökt sen i februari och när det väl tog sig så satte det sig fel. Känns jobbigt att börja om från början igen, men vad gör man inte? Vad jag vet iaf är att jag kan inte vänta FÖR länge, för jag har tiden emot mig...
    Även om ägget släpper på vä sida så kan det ta sig. Läkarna sa det till mig på sjukhuset att en äggledare är så flexibel så den kan plocka ägg från båda sidorna. Trodde inte det kunde hända mig, men fick ju plus på stickan förra månaden när det släppte på vä sida. Tyvärr fäste det inte som det skulle i livmodern och jag fick mens som vanligt. Men ge inte upp hoppet!
  • Stella 78
    Lithe skrev 2009-12-07 17:20:10 följande:
    Stella 78 skrev 2009-12-07 16:58:26 följande:
    Hur vet man vilken sida det släpper på då?
    Jag har fått det bekräftat med vul när jag varit inne för att kolla något annat. Och jag känner dragningar och molvärk på den sidan som släpper ägget och det har alltid stämt med det vul har sagt efteråt.
  • Stella 78
    lia27 skrev 2009-12-16 00:10:19 följande:
    Hej tjejer är det ngn här inne som behandlats med cellgift vid X?
    Jag gick igenom alla behandligarn... först op men fick behålla äggledaren, sen cellgift för att sen ändå operera bort äggledaren. Har du frågor så är det bara att fråga på!
  • Stella 78
    Rondellen skrev 2009-12-16 20:24:32 följande:
    Stella! Jag får lyckorus i hela kroppen när jag ser att du har en graviditetsberäknare på din presentation!Hur mår du? Yr? Lukt?Berätta!
    I helgen kom illamåendet och igår kräktes jag för första gången... Inte så kul men ändå positivt! Och idag såg vi ett litet hjärta på vul som såg ut som en blinkande lysdiod Så än sålänge, peppar peppar, så går det åt rätt håll!
  • Stella 78
    Snart snart :D Nu är mensen slut, så ÄL dagarna efter nyårsafton... Jag och sambon satt i bilen från svärföräldrarna och pratade om hur vi skulle dela upp föräldraledigheten om det blir bäbis till hösten. Usch, rädd att jinxa det, men samtidigt roligt att börja våga sig på att prova igen! Hur mår du då Stella? Har du varit på VUL än`?
    Var på vul för 1,5 veckor sedan och såg då ett litet tickande hjärta. Har bokat tid för ytterligare ett vul den 11 jan för att se så pyret mår bra. Då kommer jag vara i v.9+6 och hoppas d åatt pyret växt till sig lite och kanske t om kan se korta armar På något sätt så känns det som det kan gå vägen denna gång, men vågar inte hoppas för mycket ännu.
  • Stella 78
    Rondellen skrev 2010-01-02 11:25:55 följande:
    Nu är ägglossningen på G. Störtdykning i testarhelvetet om två veckor då...
    Hejaheja! Håller tummarna för dig! Har du inte saknat testträsket liiite åtminstone? Jag kan sakna det ibland Har ett gravtest kvar som jag nog kommer kissa på någon dag bara för att... och sen har jag massor ÄL-test kvar som jag nog ger bort till en kompis när jag kommer över v. 12
  • Stella 78
    Rondellen skrev 2010-01-03 20:51:17 följande:
    Jo, klart jag har... fast samtidigt har det varit skönt att ha mens och känna sig trygg i att blodet är normal mens och inget annat. Att ha regelbunden mens har oxå känts som ett kvitto att allt är bra med mig annars. Har jättetydlig ÄL nu, karln min känner sig halvt utnyttjad tror jag. Spontaniteten är som bortblåst :D. Fast sexdriften går ju upp när man har ägglossning, så det hjälper ju så klart. Kom på härom dagen att blir jag gravid nu finns det en chans att jag får en bebis med det coola personnumret 101010!! Sen blev jag arg på mig själv som börjar ta saker för givet...Egentligen borde du spara dina ÄL-test inför syskonförsök, men att ge bort dem tror jag skulle vara den coolaste och skönaste känslan för dig just nu. Tänk att kunna få säga att dessa behöver jag inte längre!Tycker att du ska kissa på sista testet bara för att återigen få det där fina plusset...
    ÄLtesten håller ju inte så länge och därför tänkte jag ge bort dem. Kissade på testet idag. Det blev starkt med en gång. Glömde sen bort det och kollade först efter en timme. Då var det inte alls lika starkt som kontrollstrecket. Blev lite nojig över det men försöker släppa det nu. Behöver inte betyda något. Ska på vul nästa måndag igen så då får jag se om pyret mår som det ska och har växt till sig. Men med tanke på mitt sjuka illamående jag haft några veckor och som nu senaste veckan blivit konstant så borde hormonerna flöda i kroppen.
  • Stella 78
    Rondellen skrev 2010-01-04 10:39:22 följande:
    Men! Det vet du väll att man aldrig ska kolla efter en timme! Var det starkt inom tio min så är det det som gäller!Förstår all din noja. Jag är nojigheten själv. Går omkring och tror att all nojan ska släppa när/om jag får reda på att jag är gravid och på rätt ställe. Men där har jag nog fel, då kommer ju nojan för hur graviditeten ska gå, och för att inte tala om hur det ska bli när jag ska ha ett litet barn att noja mig för. Tänk att man aldrig får slappna av...Spännande med vul, vilken vecka är du i nu, och skall vara i då?
    Jag var på vul v.6+1 och då såg vi ett tickande hjärta om en liten klump på 5 mm.
    Nu är jag i 8+6. Ska på vul när jag är 9+6.
  • Stella 78
    Rondellen skrev 2010-01-07 09:03:12 följande:
    Nu har jag BIM om en vecka 14:E januari. Jätteömma bröst, brukar ha det två-tre dagar innan mens men itne så här tidigt. Tror ni att det kan vara ett tecken på att något annat hänt...? Vill testa så där tidigt som du Stella, men är rädd att jag skall bli orolig vid minus, bara ett jättestarkt pluss skulle lugna mig...
    Låter väldigt lovande! Håller tummarna för dig! Jag har ju plussat ganska många gånger det senaste året och har märkt av lite ömma bröst och trög mage. Nu senast så var jag ju så säker på att jag inte skulle plussa men när jag på ÄL+9 kände att jag var så himla trög och nästan förstoppad så fick jag upp hoppet och därav att jag testade så tidigt trots att jag inte hade något större hopp. Och visst blev det plus

Vore ju underbart om du kunde få ett plus som sitter rätt nu på första försöket!
  • Stella 78
    Miny skrev 2010-01-11 14:23:05 följande:
    När slutade ni blöda efter op? Op förra måndagen, började blöda lite smått i onsdags och det håller ännu på. Har fått behålla äggledaren, och läkaren sa att ingen uppföljning överhuvudtaget.Hoppas kroppen tar hand om detta nu.
    KOnstigt att de inte kollar upp med hcg!? När jag hade mitt utomkved fick jag först behålla äggledaren och de opererade bara bort det som satt fast. Men då fick jag lämna hcg 1 gång/vecka. Det sjönk till att börja med men efter 2 veckor vände det och började stiga igen. Fick då cellgifter men blev så akut dålig så jag fick åka in med ambulans och då opererade de bort äggledaren. Efter det behövde jag ingen uppföljning då inget kunde finnas kvar och kunde börja växa.

Om du inte har någon hcg-uppföljning tycker jag att du ska ringa till din läkare och begära det. Går ju inte att slappna av helt förren man vet att hcg är nere på 0. Du kan ju kolla med grav.test själv. Beror lite på hur högt ditt hcg var. Mitt var skyhögt och skulle därför ta några veckor att sjunka helt om det skulle ha sjunkit som det skulle.

Heja Frikaellen! Ja, det var för tidigt att testa Skit i de där testa-tidigt testen! Jag har fått massor spökstreck på dem och när jag väl var gravid var det de som visade utslag sist av alla test (testade då dessutom med testlagrets billiga, CB digital, baby or nots stav) Alla blev positiva och jag tog ju dessutom blodprov samma dag och då hade jag 10 i hcg! Alltså så borde enbart testa tidigt visa rätt, men det var det som var negativt. Efter det har jag köpt massor av trestlagrets tester. De funkar utmärkt och ger svar tidigt! (ganska svaga men aldrig spökstreck).

Jag är sååå lycklig idag! Varf på vul idag i v. 9+6 igen. Och vi såg en klump med huvud och kropp och 2 små pyttearmar!!! Hjärtat tickade på regelbundet och fint. Sambon blev lite orolig då det tog så lång tid innan han kunde hitta hjärtat och menade att det syntes bättre när vi kollade i 6+1. Men då betsod pyret i stort sätt enbart av hjärta Oh jag som var så rädd att hjärtat skulle ha slutat slå. Fick även veta att moderkakan sitter precis vid livmoderhalsen och att jag inte ska oroa ihjäl mig om jag får mindre blödningar, främst vid sex (stackars sambon har inte fått komma till sen ÄL i november...). OM det kommer blod så beror det säkert på moderkakan. Det ska tydligen inte vara någon fara och de kommer ha uppsikt över det så att den flyttar sig uppåt med tiden. Det värsta som kan hända är att jag inte kan föda naturligt om moderkakan sitter i vägen, men i normalfallet så flyttar den sig uppåt. Håller tummarna för det och att pyret får fortsätta må bra! Pyret var hela 3,3 cm idag! Han daterade mig till 10+2 men jag fortsätter räkna enligt det gamla tills rul.

FIck även tid för kub-test om 2 veckor. Ska lämna blodprov denna vecka och sen har jag BM den 25 januari och KUB 27. Så nu händer det grejer! Snäll läkare som förberedde för kub trots att jag inte fått bli inskriven ännu hos BM.

Sorry, blev lite långt men är så glad! Är det äntligen vår tur nu!?
  • Stella 78
    ewaulrica skrev 2010-01-11 18:06:07 följande:
    När du blev gravid nu sista gången-grattis förresten:)- hade du 10 i hcg då när du var på äl+9? Och FINNS det urintester som man kan testa på så lågt värde så tidigt?! Trodde typ alla visade graviditet när hcg:t hade kommit upp till 20-25 nånstans..:)  Tydligen så säger de ju att allt över 5 i hcg tyder på graviditet.. 
    Detta var när jag var gravid i september (fick mf då igen). Ja, det stämmer, testade svagt positivt på testlagrets test och baby or nots rosa/vita stav. Negativt med testa-tidigt (de som ska ge utslag redan vid 10 i hcg). Detta var på morgonen och eftersom jag var helt i det blå då vi samma dag hade börjat medicinera inför IVF. Ringde kliniken och de bad mig åka in och lämna hcg så de direkt kunde följa det för att utesluta utomkved igen. Så samma em hade jag 10 i hcg enligt blodproven. Tog när jag kom hem ett CB digital där det efter en stung koom fram gravid! (var så inställd på att det skulle stå inte gravid eftersom jag hade så lågt hcg). Tog även ett testlager test igen och redan då var det aningens starkare. Och detta var på ÄL+9.

Nu denna gång plussade jag återigen på ÄL+9. Gjorde dock inga blodprov men av strecken att döma så var det nog ungefär samma nivå då.

Det får läkarna att bli ännu mer övertygade om att jag had utomkved även i februari när jag var gravid. Plussade inte ens på BIM utan fick en liten blödning som höll i sig i några dagar. Trodde det var mens. Plussade sedan någon vecka senare när jag tordde jag hade ÄL. Men den gången tog kroppen hand om det själv. I maj när jag fick mitt konstaterade X så plussade jag på BIM+5 dagar eller liknande. Hade dock ingen blödning den gången.
  • Stella 78
    Miny skrev 2010-01-11 18:07:37 följande:
    Nej inget återbesök alls inte ens för hcg, dagen innan op var mitt hcs på 176 och på operations dagen var det 135 så det var väldigt låga värden, blev akut op eftersom jag fick plötsligt ont efter att ha blödigt i 6 veckor, var i vecka 6+1. Och buken var full i blod, dom sög ut fostret och ansåg att allt såg fint ut och äggledaren helt oskadd. Tur i oturen.Vet inte alls hur dom har tänkt, men de flesta gravtesten mäter ju nivåer från 25hcg. Så det tänkte jag ta någon dag framöver och visar det ett plus kommer jag nog att kontakta läkaren.Förövrigt är det bara brunt blod som kommer, vilket jag har förstått är gammalt blod. Stella78: grattis till din grav :D
    Tack!
    Ja, det var lågt. Jag hade ett hcg på 18000 när jag opererades första gången. Men tycker ändå det är konstigt att de inte kollar upp åtminstone 1 gång att hcg verkligen sjunker. Men ta ett test om en vecka och se om du får utslag. Du kan ju beställa på nätet (testlagrets är bra och billiga 79:- för 20 st) så kan du testa några gånger och se om det blir svagare.
  • Stella 78
    SamEli skrev 2010-01-11 21:42:01 följande:
    Stella; har ni berättat för någon än om att ni är gravida igen?
    Min sambo kunde inte hålla sig utan berättade direkt efter vul i 6+1 för en kompis och för sin kollega (mest för att det ska bli lättare för honom att smita från jobbet när det behövs). Jag berättade också för en kompis som vet allt vi varit med om tidigare.

Sen berättade vi för min familj på julafton med viss tvekan eftersom jag bara var i 7+2 men var svårt att bortförklara mitt illamående och att jag ej drack vin under en veckas tid. Sen berättade vi för svärmor på nyår när hon var här. Hon åkte och köpte tulpaner till mig direkt (sambon berättade för henne bara en månad tidigare hur dåligt jag mådde över alla mf och att min svägerska skulle få barn samtidgt när vi hade bf från X:et).

Jag har ej sagt något på jobbet ännu men kommer nog berätta för en av mina chefer nästa vecka då jag behöver vara ledig en eftermiddag när jag ska till bm. Hon vet allt om mitt X då det var hon som körde mig till akuten en av gångerna. Har inte velat berätta något ännu för att inte oroa eller få massa ögon på mig.

Tänker vänta med att berätta för mina kollegor så länge det går. Risken är att det läcker ut om jag berättar för någon så bättre att vänta tills det känns ok att alla vet.
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan?