• ewaulrica

Utomkveds - Vad händer sedan?

hej på er tjejer! Har läst ikapp mig i båda trådarna, och känner att det är dags för mig att presentera mig... :) Ullis heter jag, är 37 år och har 3 barn sedan tidigare. Jag och min nya kärlek bestämde oss i somras för att försöka skaffa barn, (han har inga sedan tidigare) och i oktober fick vi pluss på stickan.

Jag var en av dem som gyn trodde skulle få ett mf eller ett utokveds som spolade ut av sig självt, hade endast 280 i hcg som högst. Fick gå på vul en gång/vecka, men hcg:t ökade sakta men säkert.

I tisdags denna veckan fick gyn plötsligt se en klump på min vänstra äggledare, som var som vecka 8 (som jag skulle varit i) vilket hon inte kunde förstå iom att jag hade så lågt hcg-värde..

För att göra en lång historia kort blev jag inlagd i torsdags och min vänstra äggledare togs bort. Fick beskedet att den högra såg fin ut. Men dock blev jag lite besviken på gyn när hon sa att "det hade varit skillnad på om du varit 40 och inte hade några barn alls". Vad hon nu menade med det. Jag talade iaf om för henne att jag tyckte att det inte var så snyggt sagt, även om det skulle ha blivit 4:e barnet för mig så sörjer jag inte mindre för det!!!!

När jag läst några av trådarna så undrar jag vad ni fick för restriktioner om kommande graviditeter? Läste att någon blivit gravid bara någon månad efter?! Till mig sa hon att man bör vänta åtminstone 2-3 månader efter, har ni fått liknande restriktioner? Jag är ju så sugen på att börja bebistillverkningen igen!:D

• ewaulrica

Ok, tjejer, nu när jag har hittat hit kan jag ju lika gärna slänga ut en fråga till er...

Jag är ju naturligtvis öm i magen, mest uppe vid naveln. Men grejen är den att jag är såå otroligt SPÄND över hela magen, den är liksom uppsvullen och helt "hård" på nåt sätt. Undrar i mitt stilla sinne om den ska vara så?! Ser ut som jag är höggravid.. Hur hade ni det med magen efteråt? Tog det lång tid innan magen (nu menar jag gå på toa alltså) kom igång också?

• ewaulrica
    SamEli skrev 2009-11-21 12:58:32 följande:
    Frikadellen; Min läkare som opererade mig hade också gått hem när jag vaknade och nästa dag så jobbade han på ett annat sjukhus. Men han ringde mig efter en vecka och sedan ringde han igen ännu en vecka senare för att ge mig resultaten som han fått av patologen. Så jag fick många möjligheter att fråga alla 1000 frågor jag hade som man kommer på efterhand. Jag är verkligen glad att jag fick en sån underbar och omtänksam läkare
    Får man alltid svar från patologen? Vad för slags svar får man då, typ vad det berodde på osv? Jag vill nog också veta om det är så...:/
  • ewaulrica
    vixon skrev 2009-11-18 22:59:37 följande:
    Frikadellen: ja det är klart att det tär på psyket, men till denna grad känns nästan för mycket. Tack för att du delar med dig, det betyder mycket.Grattis siggedigg! Förstår att det känns nervöst och att du inte kan känna den där hundaprocentiga lyckan så här första tiden, men det kommer nog med tiden. Jag är sjukskriven heltid, jobbar som psykolog.
    Hej vixon.. Har läst i kapp och känner så för dig. Jag har själv förut mått mycket dåligt i omgångar, nu äter jag dock "antidepp" som fungerar otroligt bra för mig, men jag vill inte på något sätt sitta och göra reklam för preparat. Det kapar på nåt sätt de djupa dalarna jag får, kan mer skaka av mig känslorna och är mer "jämn" i humöret. Utan mina tabletter tror jag inte att jag hade tagit detta så bra som jag har gjort, dag hade en REJÄL dipp igår, låg bara i sängen och tankarna for i huvudet. Mest tankar kring att jag varit så utlämnad (aldrig varit sövd förut) och tankar på att de rumstrerat omkring med min kropp (satt kateter när jag sov osv) och den otäcka känslan när jag vaknade på uppvaket...

Sen igår kom jag också på att jag kände mig "stympad", att man tycker att man bara är "halv" eller hur jag ska säga. Lite mindre kvinna på nåt sätt...Kanske verkar löjligt, men just igår var det jättejobbigt att tänka på.

Idag har jag tillåtit mig att bara vara. För mig är det livsviktigt att bara få ligga i en "våt pöl" och återhämta mig. Vila, vila och åter vila. Släppa alla tankar, inte behöva fundera på varken lunch till barnen eller vad som ska hända på jobbet i nästa vecka. Så nu framemot kvällen har jag äntligen börjat resa på mig igen. Tar några djupa andetag och ser solen gå ner utanför.

Ge mig själv tid att bli hel igen. Det tar ett tag, men jag vet att jag blir det så småningom.

Kram till er alla!
  • ewaulrica

Jag tror att med tiden som går sakta framåt så glömmer man.. :) egentligen har jag ju varit med om fasiken så mycket värre saker än detta innan, så jag vet inte varför jag stannade upp så mycket i tankarna nu? Som det står överallt så reagerar vi ju så olika på olika saker, vad man har med sig i bagaget, hur akut det blir osv osv. Så jag tror inte alls att det, bara för att du inte grubblar över det nu, behöver komma ikapp dig på nåt vis... :)

Samtidigt så skänkte jag en tanke till de underbara tjejerna på avdelningen där jag låg idag. :) Så himla goa och omtänksamma, tänk, där är man i en minst sagt utlämnad sits och de BARA FINNS DÄR OCH BRYR SIG. Helt underbart! Det är känslor av värme som kommit emot mig idag, och det hör nog också till bearbetningsfasen tror jag.

Sen är jag så oerhört tacksam över att jag lever idag och inte för hundra år sedan, eller att jag lever i ett mindre välbärgat samhälle. Jag är tacksam att det upptäcktes i tid, att jag fick den hjälp jag behövde och att jag förhoppningsvis kan gå vidare med nya tag fort som 17. Det ska man inte förglömma!:)

Jag LÄNGTAR tills jag är i form igen, och jag har nog tänkt mig att vänta 2 menstruationer, sen vill vi börja så smått igen!:)

• ewaulrica

"att jag INTE lever i ett mindra välbärgat samhälle" ska det ju naturligtvis stå!:)

• ewaulrica

Har så smått återgått till livet igen då, om man uttrycker sig så. Åkte dessvärre på en blödning i fredags, efter att ha haft blödningsuppehåll ett tag. Då blödningarna var rätt så kraftiga så var det bara att bege sig till gynakuten igen... Med beskedet efter 2 timmar att allt såg bra ut, det var inga problem "därinne". Det enda var att jag tydligen börjar få en cysta på höger äggstock, vilket gör mig oroad. Jag vet att cystor inte ska vara någon fara för graviditet osv, men jag har känslan av att mitt andra stopp i vänster äggledare berodde på en cysta som jag hade där, med storleken 8 x 8 cm. Den togs aldrig bort, utan "försvann av sig självt" som de sa.. Men jag kan inte få ur skallen om det var den som orsakade ärret på äggledaren... Vet inte hur vanligt det är...

Så nu börjar jag ju såklart fundera när jag råkar ut för samma slags oförklarliga blödningar (gyn visste inte varför jag blödde, det var ju def inte mens och hon trodde det kunde bero på stress), blödningar med lite kramper och "sniglar/koagler" som kommer ut, samt att hon säger att det nu är en cysta på den andra.. Tänk om den ställer till med besvär!!!

F ö så har jag startat med ÄL-stavar, blir sponsrad av gubben :) för att han vill att jag ska ha koll på när jag får igång det igen.. Jag testade två dagar förra veckan, negativt så klart, sen började jag ju blöda och har inte kollat igen. Men jag tänkte jag skulle sätta fart och göra det under någon månad eller nåt framöver..

• ewaulrica

jaha, idag ringde de från kk och talade om att jag har urinvägsinfektion.. hade ju lite strul efter op att göra nr 1, blev tömd till slut, och det brukar tydligen ibland resultera i UVI. Inte så kul, men jag känner inte så mycket av det, inte mer än att jag "får full blåsa lätt" och om jag håller mig för länge så gör det ont.. Men fick iaf antibiotika som jag ska äta 3x 7 dgr, så det blir nog bättre till helgen.

F ö så bad hon mig att köpa ett gravtest och kolla så att jag inte har några gravhormoner kvar i kroppen, eftersom jag ff blöder lite lätt (endast stänk iof). Förmodligen så är det UVI:n som ställer till det.. Jag köpte iaf ett test med hög känslighet och det visade negativt, så nu är jag iaf "ren"... :) Längtar nu tills ÄL kommer igång!!! :) (kör på med mina ÄLstavar så får vi väl se hur lång tid det tar)

Hur går det för er andra?

• ewaulrica
    Lithe skrev 2009-11-26 14:33:11 följande:
    Får jag hoppa in här?Jag har inte läst hela tråden än. Jag opererades för ett X för andra gången nu i tisdags.Sitter här och har superont, både i mage och hjärta.Hur länge blödde ni efter ni blivit opererade?
    Oj, X för andra gången...?! Jag beklagar! Vilken vecka var du i? Hur kommer det sig att det blev två gånger, är det på raken dessutom? Tog de inte bort äl första gången?

Du är iaf varmt välkommen hit! Och visst gör det ont...och i hjärtat håller det ju i sig ett tag...*kramar om*
  • ewaulrica

Stella 78 skrev 2009-11-26 19:04:12 följande:

Hoppsan, plussade igen! Men kan inte glädjas åt det riktigt denna gång. Känns som jag gjort detta förut... Så nu bloir det att ligga lågt och vänta och se om det kan få stanna kvar hela vägen. Plussade tidigt.... ÄL+9..Lithe; Tråkigt att du varit tvungen att gå igenom detta helvete, och dessutom 2 ggr! Har du någon äggledare kvar? Jag blödde inte så länge efter andra op när de tog bort äggledaren. Efter första op så blödde jag några dagar.
    Stella, nu har jag inte riktigt hängt med. När hade du ditt utomkveds och har du varit gravid emellan? Blev det X då också eller mf?

Jag smyger också in ett litet försiktigt grattis...:)
  • ewaulrica

Tror att jag så smått börjar få äl igen, från att ha varit små diffusa streck på äl-staven så har strecket nu blivit starkt som 17, nästan, nästan lika starkt som det andra, jag typ lika starkt om jag får tro som jag vill!:) Det känns ju skönt. Känner i kroppen när jag har äl på g också, har lite mer lust och flytningarna blir större. Så jag tror att det är dags nu.. Det känns dock drag från vänster sida, så jag antar att äl kommer från den sidan där jag inte har någon äggledare kvar. Då kommer ju det ägget "försvinna ut i intet" typ. :(

Ringde förresten till min gyn och frågade om inte jag kunde få ställa mig i remisskön till att göra en IVF, innan jag vet om det går att få barn för mig eller inte. Känns himla konstigt att vänta minst till efter sommaren om det inte fungerar (jag är 38,5 år då) och sedan få ställa sig i kö och vänta i 1,5 år. (om det nu skulle bli så..) då hinner jag nästan passera gränsen till hur länge man får hjälp ju.. Hon sa att det fanns en möjlighet för mig att få ställa mig i kön redan nu, det är ju bara att jag gå ur kön om jag skulle bli gravid av mig självt.. Så det hoppas jag på!:)

Annars så har jag och gubben kollat upp fler alternativ, som privat IVF osv. Vi kommer inte vänta speciellt länge innan vi ber om hjälp, för vi har ju mer eller mindre försökt sen i februari och när det väl tog sig så satte det sig fel. Känns jobbigt att börja om från början igen, men vad gör man inte? Vad jag vet iaf är att jag kan inte vänta FÖR länge, för jag har tiden emot mig...

• ewaulrica
    Lithe skrev 2009-12-07 17:20:10 följande:
    Stella 78 skrev 2009-12-07 16:58:26 följande:
    Hur vet man vilken sida det släpper på då?
    Jag känner på vilken sida det släpper. Kände vid mitt X vart det satt också..
  • ewaulrica
    Rondellen skrev 2009-12-07 20:06:33 följande:
    Instämmer med Stella, dessutom så sitter ju inte äggledaren fast i äggstocken utan flyter lite fritt. Den "suger" åt sig ägget, och det funkar på båda sidor. EN studie från Sahlgrenska sjukhus har visat att fertiliteten är densamma som innan även om man bara har en äggledare, förutsatt att den man har är bra. Därför på sahlgrenska opererar de så gott som alltid bort äggledaren omd et fastnat och den andra ser bra ut. Har det fastnat i en så är det mkt större chans att det fastnar igen. Tar man bort den trasiga, och har en som ser bra ut ökar chanserna att det ej händer igen.
    Det kändes ju skönt att höra...:) alltså bör jag kunna vara lika fertil som innan (när det väl kommer igång) förutsatt att den andra äggledaren är ok. Det lär ju tiden utvisa.. och det är ju säkert därför de bara vill att jag ska vänta ett halvår den här gången, innan jag söker hjälp. Fast å andra sidan så sa min gyn att det inte alls är säkert att den andra, friska äggledaren tar upp ägget från den andra sidan, där man mist sin äggledare.. konstigt att de säger så olika..? "Då flyter ägget ut och absorberas av kroppen" (citat) var det svar jag fick...?
  • ewaulrica

volvo bm 814 skrev 2009-12-14 20:21:40 följande:

En tanke slog mig idag. Kan cystorna i äggledaren ha med att inte mitt hcg vill sjunka som det ska? Mycket surrar i huvet just nu.
    Vad menar du med "inte sjunker som det ska"? Det är ju svårt att ens försöka svara på, vad ligger hcg:t på? Har det höjts flera gånger, för att sedan gå ner igen? Hur långt är det nere på sen du började kolla? Är det så att det ff sjunker iaf? Hur länge sedan var det som graviditeten avslutades?

Jag har själv också hört att cystor kan orsaka hcg. Men när jag frågade min spec gyn så svarade hon att det var omöjligt. Endast en graviditet, enligt henne, kunde ge de hormonerna. Men jag har kollat lite på nätet faktiskt, och det visar sig att det tom finns vissa sjukdomar som orsakar hcg-ökning. Tro`t eller ej.
  • ewaulrica

har haft äl nu i måndags, den 4/1. fick förra mensen på julafton, och AJ, vad den tog. Blödde som, ja...jag vet inte vad. Nu har jag JÄTTEONT på vänster sida, på den sidan som X:et satt och där man tog bort äggledaren. Hade inte det förra månaden...Ringde idag till gynavd och de sa att jag skulle komma in om det inte bli bättre...Orkar inte mer...

• ewaulrica
    Rondellen skrev 2010-01-11 09:46:42 följande:
    Nu är jag i testträsket! Testade med RFSU testa tidigt imorse, mest för att jag tycker att jag har ahft så mycket symtom. Min mens ska komma på lördag, jag räknade fel när jag trodde den skulle komma på torsdagen. Var det för tidigt? Jag fick ett fet-minus...
    Känns nog lite tidigt?:) Hur kändes det annars då att gå på testningen igen? Spännande? Själv har jag haft en ordentlig äl förra måndagen, hade så pass ont i magen att jag åkte in i fredags. (var ju rädd att det var nåt från op) Allt såg fint ut, det hon såg var att ägglossningen hade skett från vänster sida (den sida där man tog bort äggledaren) och en stor äggblåsa. (dock inte så stor att hon ville kalla den en gulcysta) Antar att jag inte lyckats bli gravid denna månaden, om nu inte min högra äggledare varit duktig och spänstig och plockat ägget från vänster sida.. Låter som det är en liten chans..:( 
  • ewaulrica
    Miny skrev 2010-01-11 14:23:05 följande:
    När slutade ni blöda efter op? Op förra måndagen, började blöda lite smått i onsdags och det håller ännu på. Har fått behålla äggledaren, och läkaren sa att ingen uppföljning överhuvudtaget. Hoppas kroppen tar hand om detta nu.
    Tyvärr kan jag inte svara på din fråga..på mig tog de bort äggledaren, så jag vet inte om symptomen efteråt är likadana då? Jag började blöda efter en vecka och blödde endast i 2 dgr... 
    Har du fått något återbesök, kommer de fortsätta kolla dig så att hcg:t går ner? 
    Beklagar ditt utomkveds! 
  • ewaulrica
    Stella 78 skrev 2010-01-11 17:52:31 följande:
    KOnstigt att de inte kollar upp med hcg!? När jag hade mitt utomkved fick jag först behålla äggledaren och de opererade bara bort det som satt fast. Men då fick jag lämna hcg 1 gång/vecka. Det sjönk till att börja med men efter 2 veckor vände det och började stiga igen. Fick då cellgifter men blev så akut dålig så jag fick åka in med ambulans och då opererade de bort äggledaren. Efter det behövde jag ingen uppföljning då inget kunde finnas kvar och kunde börja växa. Om du inte har någon hcg-uppföljning tycker jag att du ska ringa till din läkare och begära det. Går ju inte att slappna av helt förren man vet att hcg är nere på 0. Du kan ju kolla med grav.test själv. Beror lite på hur högt ditt hcg var. Mitt var skyhögt och skulle därför ta några veckor att sjunka helt om det skulle ha sjunkit som det skulle. Heja Frikaellen! Ja, det var för tidigt att testa Skit i de där testa-tidigt testen! Jag har fått massor spökstreck på dem och när jag väl var gravid var det de som visade utslag sist av alla test (testade då dessutom med testlagrets billiga, CB digital, baby or nots stav) Alla blev positiva och jag tog ju dessutom blodprov samma dag och då hade jag 10 i hcg! Alltså så borde enbart testa tidigt visa rätt, men det var det som var negativt. Efter det har jag köpt massor av trestlagrets tester. De funkar utmärkt och ger svar tidigt! (ganska svaga men aldrig spökstreck). Jag är sååå lycklig idag! Varf på vul idag i v. 9+6 igen. Och vi såg en klump med huvud och kropp och 2 små pyttearmar!!! Hjärtat tickade på regelbundet och fint. Sambon blev lite orolig då det tog så lång tid innan han kunde hitta hjärtat och menade att det syntes bättre när vi kollade i 6+1. Men då betsod pyret i stort sätt enbart av hjärta Oh jag som var så rädd att hjärtat skulle ha slutat slå. Fick även veta att moderkakan sitter precis vid livmoderhalsen och att jag inte ska oroa ihjäl mig om jag får mindre blödningar, främst vid sex (stackars sambon har inte fått komma till sen ÄL i november...). OM det kommer blod så beror det säkert på moderkakan. Det ska tydligen inte vara någon fara och de kommer ha uppsikt över det så att den flyttar sig uppåt med tiden. Det värsta som kan hända är att jag inte kan föda naturligt om moderkakan sitter i vägen, men i normalfallet så flyttar den sig uppåt. Håller tummarna för det och att pyret får fortsätta må bra! Pyret var hela 3,3 cm idag! Han daterade mig till 10+2 men jag fortsätter räkna enligt det gamla tills rul. FIck även tid för kub-test om 2 veckor. Ska lämna blodprov denna vecka och sen har jag BM den 25 januari och KUB 27. Så nu händer det grejer! Snäll läkare som förberedde för kub trots att jag inte fått bli inskriven ännu hos BM. Sorry, blev lite långt men är så glad! Är det äntligen vår tur nu!?
    När du blev gravid nu sista gången-grattis förresten:)- hade du 10 i hcg då när du var på äl+9? Och FINNS det urintester som man kan testa på så lågt värde så tidigt?! Trodde typ alla visade graviditet när hcg:t hade kommit upp till 20-25 nånstans..:) 
    Tydligen så säger de ju att allt över 5 i hcg tyder på graviditet.. 
  • ewaulrica
    Rondellen skrev 2010-01-15 10:59:24 följande:
    Ewaulrica, hur har det gått? Har du hoppat ned i testräsket tillsammans med mig ;) ?
    hehe.. jo det går bra..! :) Tycker att jag har fastnat lite i att testa, testar med älstavar så att jag har koll på äl, och nu i dagarna har jag köpt high sensitive gravtester, eftersom jag har ruggiga gravtecken.. Men som förmodligen bara är skentecken eller önsketänkande, för jag fick negativt i morse.. :( bim-5. Visst-det kan vara för tidigt än... men med tanke på att ägget släppte på vänster sida (min felaktiga sida) så är ju inte chansen så stor att det tagit sig... :( Så nu väntar jag väl mer eller mindre på mensen så jag får köra igång med en ny omgång ältester...
  • ewaulrica
    Rondellen skrev 2010-01-16 15:39:57 följande:
    Men det ska inte vara ngn skillnad vilken sida det skäpper på! Och BIM -5 kan vara alldeles för tidigt. Men, samtidigt, förstår att man vill mentalt rusta sig för att det kan vara negativt, så att man inte blir besviken. Själv tycker jag att jag har världens symtom, men jag vill vänta med att testa så att jag verkligen är säker på resultatet. Har BIM idag, skulle jag få negativt idag skulle ajg säkert ändåv ara där o testa igen om ett par dagar, testar jag om 4-5 dagar skulle jag nog lite mer på neg. FÖrutsatt att man inte fått mens så klart. Att jag itne fått min mens idag är inte ett tecken dock, för min mens varierar mella 28-35 dagar. Av den anledningen vet jag med mig att ajg itne skulle ta minus på allvar nu. Lika bra o vänta lite.
    näe, det där om vilken sida sa min gyn också.. men eftersom det är min första månad efter X:et med mens äl osv så har jag ändå stor misstänksamhet mot att den högra, friska äggledaren skulle "fatta" så fort.. :) vet att min högra ser bra ut och har "fritt spelrum", men samtidigt så sa de ju att jag inte skulle vänta längre än till maj om det inte hänt nåt.. för att få ställa mig i kö till ivf.. verkar ju också lite skumt? det visade sig ju på sista gynbesöket att jag har endometrios också, kanske har det nåt med det att göra, vet ej.. 
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan?