• Jondin

Är bakterier anledningen?

Jag är lite gnällig nu och det känns som att jag aldrig kommer bli med barn, men när jag bytte läkare fick jag plötsligt lite mer hopp. Hon gjorde en undersökning för att se om jag har en speciell sorts bakterier i livmodern som hon upptäckt att många ofrivillgt barnlösa har utan att veta om det. Det är ingen könssjukdom, utan samma typ av bakterier som kan göra att man får urinvägsinfektion till exempel, och det är inget som läkare vanligtvis undersöker under en fertilitetsutredning. Bakterierna kan få fäste i livmoderslemhinnan vilket medför att det är svårare för ägget att fästa. ?Potatis kan inte växa i dålig jord? som hon uttryckte det.

Hon berättade att flera par varit hos henne efter upprepade IVF-försök, där hon hittat dessa bakterier och behandlat med en medicinkur, och många av dem hade blivit med barn efteråt. Ett par hon pratade om hade till exempel månaden efter medicinkuren blivit med barn på naturlig väg, efter att ha försökt i över tio år och gjort flera IVF. Läkaren sa att hon tycker att det är helt otroligt fruktansvärt att inte fler läkare gör denna undersökning, utan istället enbart kollar så att ägglossningen fungerar, och ger hormoner för att skapa fler ägg. Det är ju värdelöst med fungerande ägg, om de ändå inte vill fastna...

Jag har väl aldrig blivit så glad över att själv få diagnosen att jag har bakterier i mina nedre regioner..! Hon sa att det var ett gott tecken eftersom vi då kanske har en orsak till varför det inte blivit något ännu. Nu har vi fått en dunderkur med medicin och mitt hopp har kommit tillbaka!

• Svar på tråden Är bakterier anledningen?
  • izzaizzaizza

häftigt ,, hoppas du uppdaterar om en månad =)

• vinterbebis12

Intressant! Har du mer info? Vad heter bakterien? Vad får du för medecin? Vilken läkare går du nu till? Jag är på jakt efter ny läkare i Stockholm nämligen.

• pennanjenna
    vinterbebis12 skrev 2009-10-28 08:22:50 följande:
    Intressant! Har du mer info? Vad heter bakterien? Vad får du för medecin? Vilken läkare går du nu till? Jag är på jakt efter ny läkare i Stockholm nämligen.
    jag undrar oxo vad bakterien heter! vi har precis börjat med utredning, och min läkare hade hittat förhöjda värden på nåt hos mig...kanske kan va nån sån där bakterie som är orsaken till det? vill fråga henne om hon känner till den..
  • Jondin

Jag ska fråga henne mer nästa gång jag ska dit! Hon finns i Sundsvall, på en privat klinik, Dr. Ondrasek. Ska väl dit igen om ett par veckor skulle jag tro. Just nu får jag fyra läkemedel. Flagyl morgon och kväll, Doxyferm mitt på dagen, samt en vaginalkräm som heter dalacin under natten, och när dalacinet är slut ska jag ta en vaginaltablett som hette canesten. Värsta häxblandningen ;)

Min sambo äter flagyl och doxyferm eftersom det är en partnerbehandling och bakterierna kan överföras mellan varandra.

• pennanjenna
    Jondin skrev 2009-10-28 09:08:08 följande:
    Jag ska fråga henne mer nästa gång jag ska dit! Hon finns i Sundsvall, på en privat klinik, Dr. Ondrasek. Ska väl dit igen om ett par veckor skulle jag tro. Just nu får jag fyra läkemedel. Flagyl morgon och kväll, Doxyferm mitt på dagen, samt en vaginalkräm som heter dalacin under natten, och när dalacinet är slut ska jag ta en vaginaltablett som hette canesten. Värsta häxblandningen ;) Min sambo äter flagyl och doxyferm eftersom det är en partnerbehandling och bakterierna kan överföras mellan varandra.
    ok, tack! ska fråga min läkare, hon lär ju känna igen medicinerna å vad de används mot. hon är nån slags forskare på sunderby sjukhus i luleå...så hon borde ha koll. :P
  • Gullan

Intressant, jag håller tummarna för att det löser era problem med att bli gravida :)

Det är inte bakteriell vaginos som läkaren diagnostiserat dig med?

Flagyl, Canesten och Dalacin används vanligtvis vid svampinfektioner, t.ex i underlivet. Doxyferm är bakteriedödande som används mot bland annat lunginflammation, luftrörskatarr, klamydia och borreliainfektioner enligt FASS:

• Jondin

Igår var jag där igen, och jo, det kallas bakteriell vaginos. Men det är inget som jag märkt av överhuvudtaget. Nu är bakterierna borta i alla fall, så nu har jag nytt hopp. ÄL i helgen :)

• Anitram

Hej allihopa!
    Jag o sambon gjorde vårt första IVF för 3 veckor sedan, men blodprovet visade negativt...så j*vla jobbigt. Och så frågade jag sjuksköterskan om den här bakterien, men hon hade aldrig hört talats om det, så jag fick en telefonläkartid till nästa vecka. Men min fråga till er nu är.. hur kollar man om man har denna bakterie, är det via blodprov, eller VUL?!
    Är det någon speciell sorts pencillin man tar..? Om man har det och blir behandlad, kan man få tillbaka det efter medicinkuren då?
    Hmmm blev visst många frågor...
    Hoppas någon vill svara på dessa ;o)

• Jondin

Hej!
    Bakteriell vaginos är tydligen något ganska nytt som man börjat undersöka i samband med fertilitetsutredningar. (Min läkare säger dock att hon gjort på samma sätt i 40 år och inte fattar varför andra läkare inte gör det..) Särskilt i sådana fall där folk betalar massvis med pengar och gör IVF på IVF, och sedan är det en sån här simpel sak som ligger bakom. Som hon berättade för mig så var det flera som blev gravida på naturlig väg redan efter en eller ett par månader efter behandligen.

Hon använder mikroskopet och kollar. Hon tar en sån där lång bomullstopz ni vet, och sedan kollar hon på sekretet.

Jag fick kuren förra månaden och var på undersökning igen i fredags. (Vad jag fick ser ni längre upp i tråden.) Resultatet var att bakterierna var borta och slemhinnan hade tydligen blivit mycket finare och tjockare, så det var bättre förutsättningar för ägget att fästa.

Nu sitter jag och skriver från ett hotell i Hobro, Danmark, och vi gjorde inseminationen igår klockan 21 och ska göra en till idag klockan 12, så nu hoppas vi igen!

Svar på tråden Är bakterier anledningen?