• jazzkatten

Restless legs - kryp i benen!

Är det någon mer som har drabbats av "Restless legs"?
    Jag är i v 11 och har fått fruktansvärt svårt att sova pga kryp i benen. Vissa nätter sover jag bara någon timma för jag måste hela tiden röra på benen. Det är som det kittlar inne i benbärgen, ungefär som växtvärk. Tydligen är det en sjukdom som kan förvärras just av graviditet.
    Jag vill gärna ha tips och råd hur man kan lindra problemet!

• Svar på tråden Restless legs - kryp i benen!
  • jazzkatten

Jag brukar äta yoghurt på kvällen, men det har inte hjälpt, gillar inte att dricka mjölk...men det är ju värt att testa Tack!

• jazzkatten

Hej alla små kryp

Jag har ätit magnesium ett tag mot krypet i benen. Bara en tablett på kvällen(dagliga dosen är eg. 3/dag och det är receptfritt och ofarligt vid graviditet). Men nu när jag var på läkarkontroll och de tog blodprov såg de att jag hade förhöjt magnesiumvärde, och sa att jag måste sluta med magnesium.

Vad händer om man tar för mycket magnesium? Är det farligt? Någon som vet?

• jenny73

Har "listan" utskriven under kudden för att inte missa något litet tips när det är som värst..
    Jag har skitjobbigt med flera knäppa symptom som gör att jag inte kan sova..
    Fruktansvärda krypningar i benen, även i armarna..hemsk halsbränna och klåda från hell..
    Var hos bm förra veckan och hon hade egentligen inga fler tips som jag inte redan visste. Mot halsbrännan får jag bara äta receptfria preparat som inte hjälper mycket. Har ett stort bråck på magmunnen som såklart gör halsbrännan mycket värre nu under grav.
    Mot klådan fick jag mer Tavegyl utskrivet och mild kortisonkräm. Hon menade att Tavegylen hjälper nog mot RL eftersom jag blir dåsig av dem, men det hjälper inte alls!

Nu har jag haft flera hemska nätter, är sååå trött! Vågar man prova Magnesiumtabletter? Hur får man i sig kinin?

"Skönt" ändå att veta att fler har samma, men hur orka i 24 veckor till...????!

• discodivan

nya rön enligt min läkare är att det inte alls är magnesium man har brist på utan B12 och Kalcium. gå till Vc o kolla med blodprov, är det inte det är det endast parkinsonmedicin som hjälper

• jazzkatten

Jenny 73
    Förstår precis hur du känner det. Man får ju nästan panik! Ibland sover jag inget på flera nätter. Och alla mediciner som är sömngivande eller lugnande på nått sätt gör det nästan värre...ju tröttare man är desto mer kryper det.
    Magnesium ska inte alls vara farligt för barnet eller när man ammar. Det är som sagt receptfritt och man kan ta bara en 3:e del av dosen.
    Däremot frågade jag min läkare om kinin, hon sa att det är direkt farligt för fostret om man tar det i större dos eller som medicin (används mot malaria), men jag har druckit grapetonic som innehåller lite. Men jag slutade med det efter att min läkare sa detta.
    Kalcium och B12 har inte hjälpt mej. Har ätit det i månader.

Mitt senaste råd är att röra på sej, inte stå för mycket på dagarna, men yoga, Qigong eller lätt gympa får igång hela kroppen och man känner sej avslappnad på kvällen. Massera vader och underarmarna innan man lägger sej, och ät inte socker på kvällen.

• jazzkatten

Jag har senaste kvällarna druckit en stor mygg med havregrynsvälling, har ju svårt för kall mjölk, men då får jag i mej den i alla fall. Och detta har faktiskt hjälp lite. I vliket fall slutar det krypa tillfälligt och jag somnar fortare.
    Konstigt, jag har ju testat allt, och massa kosttillskott inkl. kalcium.

Recept
    2,5 dl mjölk
    0,5 dl havregryn
    en nypa salt
    0,5 tsk socker

Smula sönder havregrynen med handen och värma allt i en kastrull. Vispa hela tiden så det inte bränns i botten. Klart att dricka.

• jazzkatten

Uppdaterar vår sammanställda listan på vad man kan göra för att lindra problemen (ifall fler tittar i tråden som behöver tips & råd):

Kyla ner benen (med kallt vatten eller utomhus)
    Smörja fötter och ben med kylande gel (tex Ice power gel från apoteket)
    eller Värme (duscha varmt eller använd sockar/benvärmare på natten)
    Massera kraftigt
    Akupressur (tryck eller massera hårt på utsidan av vaden
    ca 10 cm nedanför knät vid muskelfästet)
    Göra tåhävningar tills mjölksyran kommer
    Sitt i luften med ryggen mot väggen tills mjölksyran kommer
    Springa upp och ner i trappor
    Ligga med benen högt tex mot väggen
    Sova på vänster sida
    Stödstrumpa, även på natten
    Läsa nått superspännande som distraherar
    Äta:
    Järntillskott
    Vitamin B12 och B6
    Kalciumtillskott
    Folsyra
    Magnesium
    Alvedon eller Panodil
    Drick mineralvatten
    Drick garpe tonic eller tonic wather innehållande kinin
    Drick stor mugg havregrynsvälling eller mjölk på kvällen

GÖR INTE!:
    Ät inte sömntabletter innehållande propiomazin!
    Ät inte socker/godis/läsk på kvällen!
    Drick inte alkohol, speciellt inte rödvin whiskey och cognac.
    Drick inte kaffe, speciellt inte på kvällen
    Gör inte fysiskt ansträngande saker innan sänggåendet
    eller ligg/sitt inte stilla för mycket under dagen.
    Gå inte på bio/teater el dyl på kvällen om du vet att det kommer krypa,
    man får panik.

• Loka

Vilken bra lista! Lägger genast till i mina favoriter. Samt bidrar med mitt bästa tips:
    Brödkaveln!
    Varje kväll rollar min fantastiska man min vader med en brödkavel. Ja, det ser kul ut.... Men det funkar. Det ska vara ganska hårt och är väl inte direkt skönt men det gör att det inte kryper i benen efteråt och jag kan sova. Dessutom har inte vaderna krampat en enda gång sen vi började och nu har vi hållit på nästan hela grav.

• jazzkatten

Loka!

Shit vilket bra tips!!
    Det ska vi testa ikväll!
    Tack!

• jazzkatten

Nån som läste om restless legs i tidningen igår. Såg rubriker om "bot mot pirr i benen" men han aldrig köpa tidningen. Undrar just om det stod nått vettigt??

Svar på tråden Restless legs - kryp i benen!