Inlägg från: jazzkatten |Visa alla inlägg
  • jazzkatten

Restless legs - kryp i benen!

Rara sara
    Japp, alkohol är värsta krypframkallare. Speciellt rödvin och whiskey, och jag läste igår att just rödvin whiskey och nått annat vad det nu var just triggae krypet. men alkohol över huvud taget gör det värre. Och socker, så det har du alldeles rätt i.

Men en bra grej att gå på är konserter med ståplats , för då kan man stå och stampa takte hela tiden

Jag känner dock att om jag stått mycket en dag, vilket jag tyvärr gör i mitt yrke, så blir det värre. Så fort jag lägger mej i soffan på kvällen börjar det krypa.

• jazzkatten

Jag har också varit och tagit alla tänkbara blodprover och hade inte brist på nånting. Har ätit kosttillskott i alla fall, men det har inte hjälpt ett dugg. Sen jag blev gravid kryper det i både armar och ben dygnet runt. Tidigare var det mest benen och bara på natten.
    Kommer börja med Sifrol så fort jag fött och slutat amma. som sagt...vågar inte äta det nu. Men jag kanske ändrar mej när jag inte står ut längre, och den gränsen är snart nådd.

Discodivan
    Måste bara fråga...känner du av några biverkningar av Sifrolen? Kan man ta bara en liten dos av den, typ hälften, om det nu hjälper? Tänkte att då kanske inte barnet påverkas så mycket.

• jazzkatten

Jag måste passa på att varna för en medicin som gör sjukdomen 10 ggr värre!!!
    En sömntablett som heter Propavan som ofta skrivs ut till gravida med sömnproblem. Den här medicinen framkallar kryp i benen, även om man inte har restless leggs, och har man det blir det outhärdligt. Jag fick nästan självmordstankar efter att ha tagit den. tänk er att hjärnan vill sova, men benen vill springa i 180 km/h. Fick verkligen panik. Det slutade med att jag svimmade av obehaget!
    Man märker att läkare inte har vidare koll på sjukdomen. När jag sökte på det ämne som är i denna medicin stod det att just det påverkar restless leggs mycket negativt. Men jag fick den just pga RLS problemet.

• jazzkatten

Jenny 73
    Tack för tipset om akupressuren...tror banne mej det hjälpte, om än tillfälligt. Men jag lyckades somna i alla fall

• jazzkatten

Precis...när man får mjölksyra i benen hjälper det!
    Konstigt det där, på ett sätt ska man ju inte träna innan sänggåendet, men samtidigt hjälper ju hårdträning av benen...???

Dessutom verkar ju värme funka på vissa (ej på mej) och kyla på vissa (jag smörjer med Ice power gel).

Stödstrumpa skall införskaffas bums!!

• jazzkatten

Talja
    Skönt att höra att det kan bli bättre senare i graviditeten . Har bara hört motsattsen . Och nu är det verkligen outhärdligt (är i v. 15). När började ditt släppa lite?

• jazzkatten

Uppdaterar vår sammanställda listan på vad man kan göra för att lindra problemen (ifall fler tittar i tråden som behöver tips & råd).

Kyla ner benen (med kallt vatten eller utomhus)
    Smörja fötter och ben med kylande gel (tex Ice power gel från apoteket)
    eller Värme (duscha varmt eller använd sockar/benvärmare på natten)
    Massera kraftigt
    Akupressur (tryck eller massera hårt på utsidan av vaden
    ca 10 cm nedanför knät vid muskelfästet)
    Göra tåhävningar tills mjölksyran kommer
    Sitt i luften med ryggen mot väggen tills mjölksyran kommer
    Springa upp och ner i trappor
    Ligga med benen högt tex mot väggen
    Sova på vänster sida
    Stödstrumpa, även på natten
    Läsa nått superspännande som distraherar
    Äta:
    Järntillskott
    Vitamin B12 och B6
    Kalciumtillskott
    Folsyra
    Magnesium
    Alvedon eller Panodil
    Drick mineralvatten
    Drick garpe tonic eller tonic wather innehållande kinin

Gör inte!!!
    Ät inte sömntabletter innehållande propiomazin!
    Ät inte socker/godis/läsk på kvällen!
    Drick inte alkohol, speciellt inte rödvin whiskey och cognac.
    Drick inte kaffe, speciellt inte på kvällen
    Gör inte fysiskt ansträngande saker innan sänggåendet
    eller ligg/sitt inte stilla för mycket under dagen.

• jazzkatten

Talja
    Oh no! Hoppas det inte blir värre igen då. jag har ju lidit av detta från och till även innan graviditeten, men ungefär i v 10 satte det igång som bara den, och den dess har det varit varje natt. Du har rätt i att det blir värre när man tex legat framför TV:n för länge en kväll.
    Hoppas du får nån hjälp från tipslistan ovan. Ska försöka testa allt!

• jazzkatten

Låjsan
    Tack! Jag skrev med tonic/grape tonic i listan eftersom någon tipsat om det förut, men hade inte testat det själv. Så det är skönt att höra att det kan funka. Kom på att det är säkert bra att inte dricka det för nära inpå sänggåendet eftersom jag märkt att socker och läsk gör mej piggar och ger mer kryp. Så kanske ett par timmar innan ?
    Ska dricka Grape idag, det är ju super gott som tur är

• jazzkatten

Jag brukar äta yoghurt på kvällen, men det har inte hjälpt, gillar inte att dricka mjölk...men det är ju värt att testa Tack!

Svar på tråden Restless legs - kryp i benen!