• rara sara

Restless legs - kryp i benen!

Har inte läst alla inlägg men Restless Legs beror ju på att man har järnbrist/lågt HB, vet du vad du ligger på?
    Det startar ofta i övre tonåren eller när man blir gravid. Själv fick jag det när jag va 17 och det tog 4 år innan jag fick reda på vad det berodde på. Började då äta järntabletter dagligen och efter 3 mån slutade mina problem.
    Det som kan hjälpa för stunden är att röra på dej för att få igång blodcirkulationen (läste om en tjej som va tvungen att cykla i 30 min innan hon gick och la sej för att kunna sova en hel natt)
    Jag brukar alltid duscha precis innan jag ska sova, duschar alltid varmt men har även hört att man kan växla mellan varmt och kallt för att lindra.
    Om du äter järntabletter ska du tänka på att INTE ta dom i samband med mjölkprodukter eftersom det hämmar upptaget av järn. Ta istället ett glas juice, C-vitamin hjälper kroppen att snabbare/bättre ta upp järn.

• rara sara

PS. Parkinsonmedicinen annvänds nog bara i extrema fall, då man redan provat allt annat men inget hjälper. DS

• rara sara

jazzkatten:

Okej, tack för att du uppdaterar mej lite. Alltid lär man sej nåt nytt!
    Kan nog tänka mej att ja haft en kombination av alla de där bristerna, iaf B-vitamin + järn.
    Har läst att det finns vissa forskningsrapporter som visar på sambandet mellan missfall och b-vitaminbrist. Nån mer som hör nåt om det eller haft mf? Har själv haft 3. Lite OT men jag blev bara lite nyfiken!

Har även märkt att mina rastlösa ben sätter igång när jag äter godis eller dricker öl - nån som känner igen sej?
    Gå på bio e ju hur hopplöst som helst, iaf i kombination me godis, och hur kul e det att gå på bio utan att få äta godis?!! Nää, har ungefär 50% chans att klara mej undan det där jäkla pirret när ja e på bio, väljer alltid en plats i kanten ifall ja måste ställa mej upp och göra mina knäböj

Svar på tråden Restless legs - kryp i benen!