• Sissi32

Hur hanterar man ofrivillig barnlöshet i vänskapskretsen?

Det är svårt att svara generellt på denna fråga, jag kan bara utgå från mig själv och det är för mig självklart att du fortfarande skall fråga om dom vill bli "gudföräldrar". Jag är själv "ofrivilligt barnlös" och kan inte få barn på naturlig väg, men har vetat det ganska länge och förlikat mig med detta.
    Men för dina vänner verkar det vara ganska nytt vetande, och det beror ju också på vart dom är i sorgeprocessen, för det är just vad det är, men det värsta som finns är när vänner blir undvikande och försöka göra det "lättare" för dom, det blir inget bra. Du skall kunna vara lyckligt gravid i deras närvaro, men kanske inte överdriva nu i början när dom är känsliga, men är dom dina vänner, och dom förstår att livet runt i kring går vidare varken dom vill eller ej, så dom kommer att vara glada för din skull men känna sorg för sin egen, och det kommer dom alltid att göra, kan också vara bra att prata om detta och fråga om hur dom känner nu, och hur dom vill att du skall bete dig. Ja, det är inte lätt, men var dig själv och var lycklig även i deras närvaro. Kram

Svar på tråden Hur hanterar man ofrivillig barnlöshet i vänskapskretsen?