• Frk Svår

Klumpbildande kattsand som luktar gott?

Har börjat använda klumpbildande kattsand och det funkar jättebra men den luktar ju så vedervärdigt äckligt! Jag får kräkkänslor när jag rensar lådan och har katten precis varit på lådan innan jag går in i badrummet luktar det peck i hela badrummet. Har märket Katty och vill gärna ha tips på kattsand som luktar lite godare, eller iaf inte ger mig kräkkänslor

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-23 11:05
    Skriv gärna var ni köpt kattsanden också, om det är i livsmedelsbutik eller djuraffär

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-23 15:30
    Skriv gärna pris också

• Svar på tråden Klumpbildande kattsand som luktar gott?
  • Frk Svår

Måste nog testa EverClean, även om det kanske kostar lite mer, för den här lukten klarar jag inte av längre. Varför kom inte lönen idag?!

• Rabarbermums

xtreme Classic Gold Label (Black Label för långhårs)

Enligt mig är denna överlägset bäst. Inhandlas i djuraffär och kostar runt 200lappen. Dryg och väl värd varenda krona.

• Ethi

Jag lägger också min röst på Everclean eller Pussi. Pussi luktar lite mer i sig självt men är billigare och lättare att få tag på. Det är viktigt att det är en ultrakompakt sand som verkligen håller vad den lovar och gör bra klumpar. När du sedan köpt sanden, så gör som det står på förpackningen (det tog mig år att inse att det fanns en anledning till att de skrev instruktioner ), och för att kunna göra det, så köp en extra förpackning. Fyll upp lådan till max och fyll sen på igen vartefter du plockar ur kissklumpar. Då håller sig lådan superfräsch! Och det blir fantastiskt billigt i jämförelse eftersom man i princip aldrig behöver byta all sand. Jag har faktiskt inte bytt sanden i lådan på snart tre år... Tre gånger på de här tre åren har det börjat lukta lite så jag har hällt ur all sand och skrubbat rent lådan och sen hällt tillbaka den igen. När jag hörde om folk som gjorde så innan jag provade själv så lät det ju superäckligt... Men det fungerar faktiskt! Och det var _mycket_ äckligare att göra som jag gjorde förut: fylla upp lådan och sen köra på tills sanden minskat så mycket att det kladdade fast i kanter och botten och då byta allt...

• Frk Svår

Jag har kört klumpbildande kattsand i ett par månader nu och det funkar ju jättebra men det luktar ju peck Tidigare körde jag den där "1 month, 1 cat"-sanden men den räckte ju inte en månad till min lille pissekatt som kissar otroligt mycket och därför började kissa på hallgolvet när lådan inte föll honom i smaken. Det har han inte gjort sedan jag började med klumpbildande sand!

• Majsan70

Pet Plus eller Flamingo som jag tror den heter numer rekomenderar jag. Mycket bättrre än EC och mycket billigare. Luktar gott, är dryg och katterna gillar den. ( mina i allafall.)
    Kostar 159 kronor för 15 kilo o den räcker mellan 4-6 veckor härhemma till våra tre katter. Två av katterna är fertila och ändå är det luktfritt.

Kom ihåg oxå att det alltid skall vara mycket sand i lådorna oavsett märke för att undvika lukt.

• Mynta

EverClean Cedar!! Utan tvekan! Superbra sand, som luktar gooott (men väldigt diskret). ♥

• dallas
    Majsan70 skrev 2009-10-24 23:09:19 följande:
    Pet Plus eller Flamingo som jag tror den heter numer rekomenderar jag. Mycket bättrre än EC och mycket billigare. Luktar gott, är dryg och katterna gillar den. ( mina i allafall.)Kostar 159 kronor för 15 kilo o den räcker mellan 4-6 veckor härhemma till våra tre katter. Två av katterna är fertila och ändå är det luktfritt.Kom ihåg oxå att det alltid skall vara mycket sand i lådorna oavsett märke för att undvika lukt.
    Finns dom i djuraffären eller?
  • Majsan70

Jag handlar allt mitt hos Grizzly...men kanske finns det även i andra djuraffärer oxå.

• deprimerande

Om man vill ha en god doft är en ide att köpa lukfri sand och tillföra doftpuder som finns på de flesta zoobutiker Nu vet jag att det inte handlade om väldoft utan doftfrihet men väldoft är ju aldrig fel Vill själv hellre ha väldoft på toaletten
    Lycka till

• Frk Svår

Den jag har ska ha "odörkontroll" vilket ska innebära att det inte ska lukta urin, men doften som blir när kattsanden blandas med urin är verkligen vedervärdig. När det bara är kattsand luktar det ingenting dock.

• Trill

EverClean Cedar luktar skog. Doften är dessutom från riktigt ceder-trä och inte från parfym.

Jag tänker nog testa EverClean Lavendel nästa gång. Har hört från andra att kissarna luktar så gott när de varit på toaletten
    (Den är dock parfymerad som jag förstår det, så jag är inte helt säker på om jag vill ha den. Kissarna får ju alltid i sig lite av dammet när de slickar sig rena)

• Minisen

Är det ingen annan än jag som har problem med att EC fastnar i pälsen?
    Min katt gillar att vila i diskhon och när han sen går på lådan så klumpar sanden fast på hela honom

• Mynta
    Minisen skrev 2009-10-26 10:00:51 följande:
    Är det ingen annan än jag som har problem med att EC fastnar i pälsen?Min katt gillar att vila i diskhon och när han sen går på lådan så klumpar sanden fast på hela honom
    Nej, inga problem här. Och andra sidan har jag Cornishar, som inte har sådär överdrivet mycket päls... Vet att det finns en EverClean som har lite grövre korn (kan det vara Less track kanske?), har du provat den?
  • Majsan70
    Är det ingen annan än jag som har problem med att EC fastnar i pälsen?Min katt gillar att vila i diskhon och när han sen går på lådan så klumpar sanden fast på hela honom
    Fast våt katt o klumpande sand är ju ingen bra kombo oavsett märke på sand skulle jag vilja tro.
  • Trill
    Rolig kisse

Nej jag tror precis som Majsan70, att problemet helt enkelt beror på att kisse är våt när han går på lådan. Kattsanden klumpar sig ju direkt runt det våta...
  • IssaBL
    Rabarbermums skrev 2009-10-23 15:42:08 följande:
    xtreme Classic Gold Label (Black Label för långhårs) Enligt mig är denna överlägset bäst. Inhandlas i djuraffär och kostar runt 200lappen. Dryg och väl värd varenda krona.
    Jag håller med, klart bäst och verkligen värd varenda krona!
    Vi hade Everclean nyss och visst, det luktade inte illa men katterna drog ut hur mycket sand som helst på golvet och det gör de inte med någon annan sand, så aldrig Everclean igen för oss.
  • skorpionen80
    Är det ingen annan än jag som har problem med att EC fastnar i pälsen? Min katt gillar att vila i diskhon och när han sen går på lådan så klumpar sanden fast på hela honom
    Testa en sand som inte klumpar, eller pellets! Kristaller är nog ingen höjdare heller...
Svar på tråden Klumpbildande kattsand som luktar gott?