• Vinteräpple

Varning för filmen "Up"

Vill utfärda en varning för skitfilmen "Up".
    Som ofrivilligt barnlös vill jag inte gå på en animerad film som förmodas vara en glad barn/familjefilm med härligt upplyftande budskap och sen bli tvungen att sitta i en full biograf med tårarna rinnande nerför kinderna redan i första akten för att den handlar om en sur gubbes olyckliga liv tillsammans med sin infertila fru.

De träffas som barn i början av första akten, han är tyst och blyg och hon är tom-boyish och spunky. De växer upp tillsammans och har en massa planer på spännande saker de ska göra, hon har en bok där hon skriver ner sina drömmar osv. Sen vill de ha barn och det går inte (hemska bilder av hur hon sitter och gråter på en fertilitetsklinik - va faan! I en barnfilm? Hur tänker ni nu, vem tror ni ska se filmen, inte ofrivilliga barnlösa för de har ju inga barn att gå med, eller?? Och hur ska barnen förstå det här konceptet??) sen blir hon deprimerad, men de fortsätter sitt liv och nöjer sig med de små och nära stunderna. De hinner aldrig göra allt det där som står i hennes book of adventures för plötsligt är de gamla och hon dör.
    Det är knappt första akten.
    Jag bröt ihop redan där.

Sen handlar filmen om hur besviken han är på livet och om diverse ganska ointressanta saker och äventyr han råkar ut för med en liten scoutkille som han har ett obestämt morfar-förhållande till. (Utan att det löser något av konflikten i första akten, alldeles utan det äckliga barnlöshetstemat så hade filmen haft ett kasst manus - att inte ha det stora äventyret och det lyckliga livet när det är det som utlovas i början på filmen gör ju bara betraktaren otillfredsställd och frustrerad!)
    Jag antar att filmen handlar om att det aldrig är för sent att ha sitt livs äventyr och att vi alla behöver en nära relation med andra för att må bra.
    Den handlar väl egentligen inte om att livet är värdelöst utan barn, men jäklar vad det kändes så.

Jag gick hem illamående och grät. Har typ aldrig hänt tidigare med någon film.
    Och om det är nån annan barnlös där ute som jag kan rädda från att gå hem lika olycklig så är jag nöjd.

• Svar på tråden Varning för filmen "Up"
  • Gravid2010

oj.. visste inte alls om att detta var handlingen.. tråkigt för dig. Ingen film som jag vill se mao.

• Morotskaka

Huvva den lät hemsk.. :o
    Håller mig borta från den~

• flingansnö
    Vinteräpple skrev 2009-10-22 13:54:16 följande:
    Japp. Älskar normalt Pixars filmer, men den här var bara hemsk.
    ok,, tack för varningen! Då ska jag undvika den!
  • lunkentuss

Har nån mer sett dom som har samma uppfattning? Jag tänkte att det kankse inte alls var så hemskt "egentligen", om man inte är ofrivilligt barnlös? Att du tog åt dig onödigt mkt -ta inte illa upp, jag menar verkligen inget illa... Hoppas du förstod hur jag menar...

• Vinteräpple

Klart att jag tog åt mig för att jag är ofrivilligt barnlös, det är därför jag lägger varningen här under ofrivilligt barnlösa.
    Om filmen bara var usel i största allmänhet så hade jag nog inte sagt nåt, dåliga filmer finns det gott om. Tyckte nog i och för sig att den var dålig även utan den aspekten, men smaken kan ju vara olika.

• lunkentuss
    Vinteräpple skrev 2009-10-22 14:17:04 följande:
    Klart att jag tog åt mig för att jag är ofrivilligt barnlös, det är därför jag lägger varningen här under ofrivilligt barnlösa. Om filmen bara var usel i största allmänhet så hade jag nog inte sagt nåt, dåliga filmer finns det gott om. Tyckte nog i och för sig att den var dålig även utan den aspekten, men smaken kan ju vara olika.
    Ja, men jag menar alltså om det verkligen var SÅ hemskt -eller om du var extra känslig just då...? Eller var det uppenbart så att säga, att "alla" skulle reagera som du? Förstår du...? =)
  • Misa

Jag och min sambo är också ofrivilligt barnlösa och såg filmen förra helgen, jag blev snarare rörd av filmen. Jag tyckte att det var ett fint sätt som den tog upp den ofrivilliga barnlösheten som finns i vårt samhälle. Paret i filmen älskade varandra och såg ut att leva ett underbart liv tillsammans, tyckte jag att det såg ut som, trots att de inte fick några barn. Jag uppfattade det väl snarare som att han blev bitter och ensam när hans livskärlek dog.

Det som var ens livsdröm när man är barn, är kanske inte det samma som den man har när man är gammal.

Så hur man upplever filmen är nog väldigt individuellt. Inget fel med det.

• Beautifully Human

Men sluta nu...

Jag såg filmen med min dotter förra helgen och tyckte det var UPPFRISKANDE med lite realistik.
    Jag fattade det som om hon fick missfall.
    Jag har gått igenom 4 sena missfall, det senaste i Augusti i nästan sjätte månaden. Och jag tyckte filmen var vacker.

Knyter man ihop hela handlingen, ser man ju att budskapet är, att trots att hon varken fick barn, eller fick se paradisfallen i Sydamerika, var hon ändå lycklig och fyllde sin "äventyrsbok".

Livet blir inte alltid som man tänkt sig, men det kan ändå bli fruktansvärt bra.

• Vinteräpple

Är glad att ni kunde se ett fint budskap i filmen, själv tyckte jag nog att jag sett andra filmer som bättre visat det ni beskriver. Men som sagt, smaken är olika.

• ännumera

Va bra för dig att du tyckte om filmen.
    Men ingen annan behöver väl "sluta" för det??
    Det är väl himla bra att alla kan säga vad de tycker.

MijaMia skrev 2009-10-22 14:36:12 följande:
    Men sluta nu...Jag såg filmen med min dotter förra helgen och tyckte det var UPPFRISKANDE med lite realistik.Jag fattade det som om hon fick missfall.Jag har gått igenom 4 sena missfall, det senaste i Augusti i nästan sjätte månaden. Och jag tyckte filmen var vacker.Knyter man ihop hela handlingen, ser man ju att budskapet är, att trots att hon varken fick barn, eller fick se paradisfallen i Sydamerika, var hon ändå lycklig och fyllde sin "äventyrsbok".Livet blir inte alltid som man tänkt sig, men det kan ändå bli fruktansvärt bra.
  • Beautifully Human
    ännumera skrev 2009-10-31 13:22:37 följande:
    Va bra för dig att du tyckte om filmen.Men ingen annan behöver väl "sluta" för det??Det är väl himla bra att alla kan säga vad de tycker.
    Absolut, därför sa jag "sluta nu.." för det är vad jag tycker.

Respekterar fullt ut om folk tar illa upp. Men jag tolkade inte alls filmen TS.
  • MDM

Jag tyckte att det var en helt fantastisk film! Jag är också barnlös och har försökt i 2 år nu. Jag tyckte att den var mycket rörande och fin. Fint att han kännde så mycket kärlek till sin fru. Sedan att budskapet var att man inte skall vänta med livet. Tyckte att slutet varväldigt fint. Tråkigt att du blev så illa berörd av filmen.

• RMM

Jag håller inte med. Tyckte mycket om den filmen. Vi har kämpat med IVF. Uppfattade filmen inte alls så utan för mig handlade den om kärleken till sin partner och hur "halv" man kan bli utan denne. Tyckte att den var gullig och fin! Rekommenderar alla att se den!

Svar på tråden Varning för filmen "Up"