Varning för filmen "Up"
Vill utfärda en varning för skitfilmen "Up".
Som ofrivilligt barnlös vill jag inte gå på en animerad film som förmodas vara en glad barn/familjefilm med härligt upplyftande budskap och sen bli tvungen att sitta i en full biograf med tårarna rinnande nerför kinderna redan i första akten för att den handlar om en sur gubbes olyckliga liv tillsammans med sin infertila fru.
De träffas som barn i början av första akten, han är tyst och blyg och hon är tom-boyish och spunky. De växer upp tillsammans och har en massa planer på spännande saker de ska göra, hon har en bok där hon skriver ner sina drömmar osv. Sen vill de ha barn och det går inte (hemska bilder av hur hon sitter och gråter på en fertilitetsklinik - va faan! I en barnfilm? Hur tänker ni nu, vem tror ni ska se filmen, inte ofrivilliga barnlösa för de har ju inga barn att gå med, eller?? Och hur ska barnen förstå det här konceptet??) sen blir hon deprimerad, men de fortsätter sitt liv och nöjer sig med de små och nära stunderna. De hinner aldrig göra allt det där som står i hennes book of adventures för plötsligt är de gamla och hon dör.
Det är knappt första akten.
Jag bröt ihop redan där.
Sen handlar filmen om hur besviken han är på livet och om diverse ganska ointressanta saker och äventyr han råkar ut för med en liten scoutkille som han har ett obestämt morfar-förhållande till. (Utan att det löser något av konflikten i första akten, alldeles utan det äckliga barnlöshetstemat så hade filmen haft ett kasst manus - att inte ha det stora äventyret och det lyckliga livet när det är det som utlovas i början på filmen gör ju bara betraktaren otillfredsställd och frustrerad!)
Jag antar att filmen handlar om att det aldrig är för sent att ha sitt livs äventyr och att vi alla behöver en nära relation med andra för att må bra.
Den handlar väl egentligen inte om att livet är värdelöst utan barn, men jäklar vad det kändes så.
Jag gick hem illamående och grät. Har typ aldrig hänt tidigare med någon film.
Och om det är nån annan barnlös där ute som jag kan rädda från att gå hem lika olycklig så är jag nöjd.