• NoMercy

Kört på en katt....

Ok, vad gör ni?

Jag funderar lite över ansvarsfrågor och så. Om katten lever och är skadad, alt avliden.

Få höra hur ni har gjort om det hänt er, hur ni tänker göra om det händer er.

Hur tänker ni som är kattägare? Har ni katten tydligt märkt? Förväntar ni er att den som kör bilen ska stå för vet kostnader? Hur har det gått till om det hänt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-14 16:18
    Det här handlar inte om inne kontra utekatter, så att kommentera det är inte nödvändigt. Utan det handlar mest om att man som bilförare riskerar att köra på någons katt. Men jag vill ändå veta hur kattägare med utekatter tänker ang ansvarsfrågan.

• Svar på tråden Kört på en katt....
  • Dilong
    AkoKola skrev 2009-10-14 16:13:32 följande:
    ...skulle de lyckas smita och bli påkörda så är det ju mitt fel, inte den som kör.
    Förstår hur du tänker, men är det inte alltid den som kör som har ansvaret?

Om en älg springer över vägen är det väl inte älgens fel om den blir påkörd.
  • Suzy QX
    Novia skrev 2009-10-14 16:20:15 följande:
    Antar att det blir ramaskri angående detta med att ha utekatter, men MIN åsikt är att de lever det ultimata kattlivet utomhus, som inget inomhusliv kan ge. Även om vi bor på landet så kan det (uppenbarligen) hända olyckor, precis som det kan hända olyckor på annat håll både inom och utomhus.
    Håller med och har debatterat detta i flertalet andra trådar. Tycker för kattens skull att det är en risk värd att ta.
  • NoMercy

Suzy QX skrev 2009-10-14 16:26:53 följande:

Håller med och har debatterat detta i flertalet andra trådar. Tycker för kattens skull att det är en risk värd att ta.
    Men nu var det OT i den här tråden!
  • Suzy QX
    Dilong skrev 2009-10-14 16:23:22 följande:
    Förstår hur du tänker, men är det inte alltid den som kör som har ansvaret?Om en älg springer över vägen är det väl inte älgens fel om den blir påkörd.
    Enligt lagen skiljer de på domisticerade djur och vilda. Så även försäkringsbolagen.

Om man måste köra av vägen pågrund av ett djur så ersätter bolagen endast de fall där djuret varit vilt (exempelvis ekorre) men inte katt eller hund.

Fast jag skulle ändå ta på mig en del av ansvaret om jag kört bilen. Kunde lika gärna varit ett barn som sprungit upp på vägen..
  • Mariohn

Hittade en påkörd katt en gång för längesedan som levde men var illa tilltygad. Tog den till en veterinär som sade att de inget kunde göra utan att ha pratat med ägarna så jag ringde polisen som sa att de inte kunde hjälpa mig utan att om jag ville adoptera katten var den mitt ansvar annars skulle jag lämna den i skogen. Heja jävla Sverige!

• AkoKola
    Dilong skrev 2009-10-14 16:23:22 följande:
    Förstår hur du tänker, men är det inte alltid den som kör som har ansvaret?Om en älg springer över vägen är det väl inte älgens fel om den blir påkörd.
    Det är ju lite svårare att se en katt som springer upp på vägen än en älg, jag tycker iofs att det är förarens fel om de kör på en älg heller, för det gör nog ingen med flit, sen kan man ju iofs ha kört för fort osv..

Självklart är det inte älgens fel, men jag ser det som att katterna är mitt ansvar, så jag ska se till att inget händer dem.
  • NoMercy

Suzy QX skrev 2009-10-14 16:30:43 följande:

Enligt lagen skiljer de på domisticerade djur och vilda. Så även försäkringsbolagen.Om man måste köra av vägen pågrund av ett djur så ersätter bolagen endast de fall där djuret varit vilt (exempelvis ekorre) men inte katt eller hund. Fast jag skulle ändå ta på mig en del av ansvaret om jag kört bilen. Kunde lika gärna varit ett barn som sprungit upp på vägen..
    Är det så? För det handlar ju också om att man inte får väja för små djur! Får leta fram det där.
    Sen är det skillnad på katt och hund ang ägarens ansvar, mkt striktare ansvar från ägaren vad gäller hundar.
    Trafikförsäkringen skall gå in och betala vet kostnader på katter. Eller inte?
    Jag frågar då det verkar vara ganska så oklart det här. Polisen verkar inte heller veta....
  • AkoKola
    Mariohn skrev 2009-10-14 16:31:24 följande:
    Hittade en påkörd katt en gång för längesedan som levde men var illa tilltygad. Tog den till en veterinär som sade att de inget kunde göra utan att ha pratat med ägarna så jag ringde polisen som sa att de inte kunde hjälpa mig utan att om jag ville adoptera katten var den mitt ansvar annars skulle jag lämna den i skogen. Heja jävla Sverige!
    Jag ringde också polisen när jag hittade katten, de ville komma och skjuta den, sen lyckades jag som tur var få reda på en veterinär som tog emot hittekatter, så jag körde katten dit.
    Tycker att de borde behöva smärtlindra katten iallafall, eller avliva den om den inte är märkt på nåt sätt.
  • Suzy QX
    NoMercy skrev 2009-10-14 16:34:58 följande:
    Suzy QX skrev 2009-10-14 16:30:43 följande:
    Är det så? För det handlar ju också om att man inte får väja för små djur! Får leta fram det där. Sen är det skillnad på katt och hund ang ägarens ansvar, mkt striktare ansvar från ägaren vad gäller hundar.Trafikförsäkringen skall gå in och betala vet kostnader på katter. Eller inte?Jag frågar då det verkar vara ganska så oklart det här. Polisen verkar inte heller veta....
    Så var det när min syster körde i diket. Hon visste inte vad som gällde, men iom att hon sa det var ett "mörkbrunt djur" så gick försäkringen igenom. De sa i efterhand att om hon sagt katt hade den inte gällt.
  • Mariohn
    AkoKola skrev 2009-10-14 16:36:36 följande:
    Jag ringde också polisen när jag hittade katten, de ville komma och skjuta den, sen lyckades jag som tur var få reda på en veterinär som tog emot hittekatter, så jag körde katten dit. Tycker att de borde behöva smärtlindra katten iallafall, eller avliva den om den inte är märkt på nåt sätt.
    Bra gjort av dig! Jag var 14 år så jag kunde varken köra, betala eller bestämma så mycket. Tråkig situation.
Svar på tråden Kört på en katt....