• NoMercy

Kört på en katt....

Ok, vad gör ni?

Jag funderar lite över ansvarsfrågor och så. Om katten lever och är skadad, alt avliden.

Få höra hur ni har gjort om det hänt er, hur ni tänker göra om det händer er.

Hur tänker ni som är kattägare? Har ni katten tydligt märkt? Förväntar ni er att den som kör bilen ska stå för vet kostnader? Hur har det gått till om det hänt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-14 16:18
    Det här handlar inte om inne kontra utekatter, så att kommentera det är inte nödvändigt. Utan det handlar mest om att man som bilförare riskerar att köra på någons katt. Men jag vill ändå veta hur kattägare med utekatter tänker ang ansvarsfrågan.

• Svar på tråden Kört på en katt....
  • Grabbo

Jag råkade köra över en katt för många år sedan.

Den lilla kissen dog på direkten och jag ringde polisen och det kom ganska omgående och hämtade in den. Några dagar senare så fick jag dagens ros i tidningen då katten var märkt av ägarna. De slapp då fundera vad den tagit vägen som de sa..

• Suzy QX

Hade stoppat in den i bilen och kört till närmsta veterinär. Om den som min är chippad så ser personalen där vem ägaren är.

Om inte och inget halsband fanns, skulle jag köra tillbaka till där jag kört på den och fråga i närliggande hus.

Men först veterinär om den inte är så skadad att avlivning på plats föreligger.

• NoMercy

Suzy QX skrev 2009-10-14 16:10:26 följande:

Hade stoppat in den i bilen och kört till närmsta veterinär. Om den som min är chippad så ser personalen där vem ägaren är.Om inte och inget halsband fanns, skulle jag köra tillbaka till där jag kört på den och fråga i närliggande hus.Men först veterinär om den inte är så skadad att avlivning på plats föreligger.
    Även om närmsta veterinär ligger 10 mil bort? Du har två småbarn i bilen och det är förhållandevis sent på kvällen?
  • Mynta
    Hade stoppat in den i bilen och kört till närmsta veterinär. Om den som min är chippad så ser personalen där vem ägaren är.Om inte och inget halsband fanns, skulle jag köra tillbaka till där jag kört på den och fråga i närliggande hus.Men först veterinär om den inte är så skadad att avlivning på plats föreligger.
    Instämmer.

Själv har jag dock innekatter, just för att mina ska slippa hamna i sådana här situationer.
  • AkoKola

Jag har inte själv kört på en katt, men, jag hittade en gång en påkörd katt som levde men som var svårt skadad, den var inte märkt och hade inte heller något halsband. Jag körde den till ett djursjukhus samt anmälde till polisen att jag hittat den och satte upp lappar, ingen hörde av sig och katten bor idag hos mig =0)

Om jag skulle köra på en katt som saknar halsband eller märkning så skulle jag köra den till en veterinär, oavsett om den levde eller ej, hos veterinären kan de kontrollera om katten är chipmärkt.

Är katten ordentligt märkt så skulle jag ringa ägaren innan jag gjorde nåt, om den inte är jätteallvarligt skadad, då skulle jag köra den till veterinär först, och sedan kontakta ägaren.

Jag tycker personligen att ägaren ska stå för kostnaderna då det är ägaren som valt att ha katten som utekatt.

Mina tre katter är innekatter som får vara ute på vår innätade balkong, skulle de lyckas smita och bli påkörda så är det ju mitt fel, inte den som kör.

• Mira 70

Jag släpper inte ut mina katter så jag behöver inte kräva en bilförare på vet avgifter. Men om någoon av dom skulle smitit ut så skulle jag givetvis inte ens tänka på att den som körde skulle betala om det inte va helt uppenbart att den som körde varit vårdslös.
    O om det skulle varit jag som kört på en katt och även om det va 10 mil till närmsta vetrinär så skulle jag tagit den dit. Nu har vi inte det problemet när vi har djursjukhus på en mils avstånd.

• Suzy QX

Förväntar mig att ägaren ska betala (går ju på försäkring om denne har det) om inte föraren kört vårdslöst dvs jag kört för fort eller oaktsamt.

• Suzy QX
    NoMercy skrev 2009-10-14 16:11:29 följande:
    Även om närmsta veterinär ligger 10 mil bort? Du har två småbarn i bilen och det är förhållandevis sent på kvällen?
    Utan tvekan om katten skulle gå att rädda. Några småbarn som får vänta på sängdax en natt är värt det tycker jag.
  • Burberry

Om katten lever men plågas så avlivar jag den genast. Är den död/lindrigt skadad så går jag till närmaste gård och frågar om de vet vems katten är, är den inte deras så hjälper de förhoppningsvis ägaren att få hem den.

Viktigaste för mig som kattägare är att djuret inte plågas. Och nej, inte ska den som kör på stå för kostnaden tycker jag, inte tror jag nu just någon kör på med flit, en olycka händer så lätt. Och nej, mina katter är inte märkta, de bär halsband men har inga kontaktuppgifter. Men alla här i byn känner nog igen mina katter och vet vems de är.

Arg blir jag om någon kör på en katt och lämnar den halvdöd kvar, likaså tycker jag att kör man på en katt och den dör, och man inte hittar ägaren, så flyttar man den åtminstone till vägrenen så hittar ägarna förhoppningsvis den där, gillar inte när man ser en helt platt katt ligga på vägbanan.

• Novia

Söker upp närmaste hus och frågar om det är deras katt till att börja med. Ofta är det ett närliggande hus och grannarna känner till varandras djur. Givetvis erbjuder jag mig att köra till veterinär om katten inte är så illa däran att avlivning på plats måste ske (alternativt att katten redan är död.). Om jag inte hittar kattens ägare blir det antingen ilfärd till veterinär eller avlivning på plats.

Som kattägare väntar jag mig inte att den som kört på min katt ska ta ev. veterinärkostnader, utan det står jag för själv. Dock är jag oerhört tacksam om bilföraren stannar, knackar på dörren och berättar vad som har hänt, så jag har en chans att ta hand om mitt djur/avliva djuret så att det slipper lida.

Vi har inte våra katter märkta men bor lantligt och katterna håller sig mestadels på gården. Jag har hittat en katt påkörd på uppfarten, och även varit med om en person som stannat och kommit upp på gården med katten (som fortfarande levde men inte klarade sig.). Är ytterst tacksam till föraren som kom in med katten, för det väcks många frågor till hur det har gått till och om katten dog omedelbart eller har legat länge innan den dog.

Antar att det blir ramaskri angående detta med att ha utekatter, men MIN åsikt är att de lever det ultimata kattlivet utomhus, som inget inomhusliv kan ge. Även om vi bor på landet så kan det (uppenbarligen) hända olyckor, precis som det kan hända olyckor på annat håll både inom och utomhus.

Svar på tråden Kört på en katt....