Inlägg från: Ruggugglan |Visa alla inlägg
  • Ruggugglan

Har någon fått sin sjukskrivning pga foglossning eller sammandragningar godkänd från FK?

Jag är gravid i v. 25. Jag arbetar nästintill heltid som undersköterska inom äldreomsorgen. Jag har problem med foglossning som blir värre och sammandragningar pga ansträngning. Jag är sk. riskgraviditet pga njursjukdom som ökar risken för preeklampsi som jag hade under slutet av min första graviditet.

Jag har sökt full HP from 25 november men har inte fått svar än. Men jag sägs kunna räkna med ett godkännande.

Innan dess har min barnmorska gett mig rådet att sjukskriva mig iaf på halvtid. Något jag inte velat eftersom jag nyligen varit sjukskriven ett tag pga en infektion. Det är snart jul och jag känner inte att ekonomin klarar höga påfrestningar.

Men jag börjar känna att jag inte fixar att arbeta i den utsträckningen jag gör. Jag har fruktansvärt ont i fogarna och sammandragningarna har ökat. En arbetskamrat tyckte att jag borde sjukskriva mig eftersom jag ser "tärd" ut.

Men jag är orolig att jag är sjukskriven, och sedan godkänner inte FK. Ni som har varit sjukskrivna pga foglossning och/eller sammandragningar.. Har de gått igenom?

BF 24 januari.
  • Svar på tråden Har någon fått sin sjukskrivning pga foglossning eller sammandragningar godkänd från FK?
  • Ruggugglan
    FrökenR skrev 2009-10-13 21:44:29 följande:
    Jag blev sjukskriven på halvtid den sista månaden pga foglossning. FK godkände det. Bor i Sthlm.
    Okej. Känns bra att veta.
    BF 24 januari.
  • Ruggugglan
    Mottis skrev 2009-10-14 10:11:34 följande:
    Jag är sjukskriven nu för samma besvär men vet inte om FK beviljar det :( väntar otåligt på svar. väntar också på svar om havandeskapspenningen, har du fått den beviljad?
    Jag väntar fortfarande på svar från min sjukskrivning efter semestern. Känns otroligt jobbigt att inte veta! Det handlar ju ändå om rätt mkt pengar.

Har inte fått svar om HP än, men hoppas få nästa vecka.
    BF 24 januari.
  • Ruggugglan
    Urtica skrev 2009-10-14 22:13:51 följande:
    Jag fick sjukskrivningen på 50% beviljad från vecka... 13 tror jag det var. Har foglossning och jobbar i en stormarknad. Har nu blivit tvungen att gå över till 100% sjukskrivning då jag inte kan gå utan kryckor. Är i vecka 20 nu, och hoppas att det ska gå lika bra att få denna sjukskrivningen godkänd. Det är viktigt att läkaren skriver så utförligt som möjligt på läkarintyget, och även att man själv berättar ingående vilka arbetsuppgifter man har och hur de påverkar en. Jag fick skicka in en massa kompletteringar, men sedan var det inga problem.
    Då kanske det är lika bra att jag ringer min läkare på spec MVC och frågar om jag kan bli sjukskriven? Hon vet ju vad det innebär.  Det kanske är svårare med en allmänläkare.
    BF 24 januari.
  • Ruggugglan
    Mottis skrev 2009-10-16 08:45:45 följande:
    hur länge får man vänta på ett beslut om sjukskrivning från FK?
    De har 30 dagars handläggningstid. Jag har inte fått beslut än, lämnade in mina papper i slutet på förra månaden.
    BF 24 januari.
  • Ruggugglan
    Mottis skrev 2009-10-21 12:24:52 följande:
    Fragile Flower skrev 2009-10-14 20:48:34 följande: jag fick svar idag om HP. Fick beviljad full HP från den 26 nov. FIck också ett brev om attt dom ville ha kompletteringar från min läkare angående min sjukskrivning, så det är bara att vänta :(
    Det finns inget värre än väntan.. Jag har inte fått svar om varken HP eller sjukskrivningen. Men det positiva är att det ringde en tjej från FK för ett tag sedan, hon lovade att ringa om det skulle vara så att min sjukskrivning inte godkäns. Känns skönt att veta. och än har jag inte fått ngt samtal.
    BF 24 januari.
Svar på tråden Har någon fått sin sjukskrivning pga foglossning eller sammandragningar godkänd från FK?