• t0va

Vi med Kronan-vagnar del 12

eken skrev 2012-07-19 14:48:38 följande:
    Jag beställde hem färgprover från kronan innan vi bestämde oss, inga problem alls. Sen är det svårt att få den digitala färgen samma som i verkligheten.
    ja den exakta nyansen kan vara svår att få tll, eller rättare sagt man har olika inställningar på skärmar också.

Men om man kollar länken jag la in ovan så har de flera bilder på den gröna färgen och 1 bild är mörk och de andra är ljus, så något verkar galet där.
  • t0va
    Moisbois skrev 2012-08-26 17:53:22 följande:
    Handtaget på min kronan har börjat gnissla. Är detta vanligt?
    testa att smörja med lite siliconsprej, var försiktig och gör det inte innomhus för det blir ashalt om det kommer på golvet.
  • t0va

Har ni sett det här då? Jag ska vara så snäll så tomten kommer med en vagn i julklapp till mig. Lufthjul på alla 4 *dreggel*

• t0va
    eken skrev 2012-09-05 16:22:18 följande:
    Var såg du den nya vagnen?? Väldigt fint
    Den låg ute ett par timmar men sen drog de tillbaka bilden och hävdade att det var förtidig publicering men jag tror det var ett knep att få igång snacket. ;)

Men snart kommer mer info :)
  • t0va
    MarieCurie skrev 2012-09-11 19:00:09 följande:
    Hej,

vill bara dela med mig om kronans underbara kundservice.

Har en ett år gammal sulky, såg att en liten söm gått upp på suffletten. Skickade en snabb fråga om detta till kronan varvid de undrar om jag fortfarande bor kvar på xxx gatan och undrar om det är ok att de skickar en helt ny  klädseln.

Någon dag senare hämtar jag en ny klädsel till min vagn. Snacka om att vara nöjd.

Så fantastiskt :)
  • t0va

jag önskade att de sålde den utan liggdel, har inget behov av det till min 2åring och det blir ju endel pengar bara för liggdel. Tråkigt när det säljs i duoformat, alla köper ju inte en vagn och håller sig till den hela tiden.

• t0va

Helhjärtat: ett alternativ kan vara att se om babyskydet går att ställa i ligg/sittdelen eller kanske om man tar av dessa och ställer babyskyddet i varukorgen.

Vi hade en Emmaljunga när sonen var nyfödd och använde denna funktionen ofta men då måste man ta av sitt/liggdel så det var rätt omständigt, sen märkte jag att jag kunde ställa babyskyddet i sittdelen så då gjorde vi det istället. Jag hade mycket sår och infektioner efter kejsarsnittet och komplikationer med detta så jag kunde inte bära sjal eller sele som vi tänk, men skulle jag få barn idag så skulle jag välja en vagn först och sen se om funktionen med babyskydd finns till.

• t0va

Någon som har den gamla duovagnen och skulle kunna mäta fotstödet, sittsdjup, rygglängd och höjd från sitsen till suffletten, dvs. hur långt ett barn kan vara utan att huvudet slår i suffletten. 

Är sugen på att köpa en nu till vintern istället för sulkyn men sonen är lång så han måste få plats.  

• t0va
    Stampan skrev 2012-11-05 12:26:57 följande:
    Tova: Vet inte om jag är lite sen med svaret men sittdjupet är stort och likaså höjden, min dotter är runt 1 meter och hon slår inte i huvudet, däremot är fotstödet lite kort för henne men funkar bra ändå. Tyvärr ligger sittdelen i förrådet eftersom vi var tvungna att byta tillbaka till liggdelen för två veckor sen!

Imsel: det är stor skillnad på opumpade däck på en kronan och pumpade. Kan ha varit det. Handtaget borde inte vara löst. Vårt är lite löst efter tre år av misshandel och överbelastning dock...
    tack, jag hittade en billig idag som jag köpte för att prova och det är ju gott om plats, tror jag mätte till 94cm från fotstöd till toppen på sittdelen. Så sonen på 93cm hade en bit kvar upp nu till toppen på sittdelen när han sov. 

Håller på att kolla om det går att fixa till den jag köpte, den var lite ledsen men rullar fint ändå. Blev inte mindre sugen nu på att köpa en fräschare vagn.

Hej  Bebis på landet förresten ;) 
  • t0va
    Moisbois skrev 2012-11-11 22:30:53 följande:
    Finns det bara två lägen på sittdelen? "Gamla" modellen med silver chassi.
    Nej 3 på de som är äldre men 2 på den nyare vet inte om det bara är 11 eller 10 också. Jag har en 9:a eller om det kan vara 10:a och den har 3 lägen. Så det var ett eller två år som de körde med 2 lägen men så många kunder klagade så därför gjordes det om och nu är steglöst. 
  • t0va
    Indecisive skrev 2012-11-13 19:46:27 följande:
    Mmatilda, Finns det? Eller visst menar du den delen av selen som man har mellan benen? Det finns väl bara ett hål (som går igenom allt så att säga) och sen finns det ju en tygflärp som man kan dra selen igenom, men två hål finns inte på vår vagn. Dock finns det ju såklart två hål för axelbanden, men det är ju en annan sak. 

Håller med om hur många lägen som finns, borde finnas fler än två, snacka om att dottern måste sitta rak i ryggen. Det kanske är bäst rent ergonomiskt, men det ser inte ut att vara så skönt alla gånger. 

Tanna, Nej vi har en vagn från slutet av 2010 och det var precis samma fel med den ändå. Har redan fått nytt sittdelstyg och sele, men selen är fortfarande rätt dålig och trång. Borde kanske höra av mig till deras kundtjänst igen, men börjar bli rätt less.
    På nya duovagnarna har de en annan sorts sele som bara sitter fast vid höfterna då kan barnet röra sig mer och selen sitter bättre. En sån kanske kan fungera för er. Jag fundear på att köpa en när jag ändå ska köpa andra reservdelar. 
  • t0va
    sassus skrev 2012-11-15 19:36:40 följande:
    Måste fråga här.. Vi har en Kronan sulky till stora tjejen, men nu börjar lilla tjejens vagn ramla sönder och därför tänkte vi kanske låta henne få ta över sulkyn. Hon blir 7 månader i slutet på november, och på deras hemsida står det att de rekommenderar sulkyn från 6 månader. Men är det nån här som har erfarenhet av att använda sulkyn till så små barn? Någonstans har jag läst att den lätt tippar eftersom en bebis inte har så långa ben, och därför blir det övervikt vid huvudet. Någon som vet om det stämmer?
    nej den tippar inte så lätt om man inte har en tung skötväska på handtaget också, min 15kg kille sover ofta med benen uppdragna och når ungefär lika långt med benen som ett litet barn men har ryggen längre bak så tyngdpunkten blir långt bak och vagnen har aldrig tippat, däremot när vi packar med massa mat i skötväskan så blir den lättippad. 

Att det är från 6månader har nog att göra med att alla vagnar som inte är liggdelar rekomenderas från 6månader. Då klarar de flesta barn att sitta lite mer upprätt och inte bara ligga ner. Kronan sulkyn har ju fullt liggläge så jag vet flera som har den till mindre barn som resevagn men då har en mjuklift i också.

Enda nackdelen jag känner är att vagnen är enbart framåtvänd men min kille är extremt känslig för intryck så han behöver åka bakåt i rörigare miljöer även nu när han är 2år.

• t0va
    Mmatilda skrev 2012-11-16 15:53:12 följande:
    Önskar kronan sulky som är vändbar och swiwelhjul, kan det bli möjligt tro??
    kronan duo s heter den då. Jag tror inte de kommer göra en vändbar sulky med svängbara hjul, tror att de tappar endel marknasdelar i så fall för folk köper en sådan direkt istället för en duovagn. 

Däremot hade jag önskat att de gjorde om så man skulle kunna köpa bara sittdelen och inte tvingas köpa liggdel också, jag skulle kunna tänka mig en duo S istället för sulkyn även om den inte blir lika liten men liggdel har jag inget behov av så det känns onödigt att köpa.  
  • t0va
    Mmatilda skrev 2012-11-16 19:26:51 följande:
    Fast en sulky skulle väl vara smidigare att resa med och ha i bilen? Den väger väl mindre än duo?
    jo men om den ska vara vändbar så blir det mer vikt på eftersom den då ska ha en sittdel och duo s väger 2kg mer än sulkyn, men lite smidigare kanske den kan bli. Jag skulle gärna se en sulky med sittdel på även om jag gillar vagnar med stort packutrymme också. 
  • t0va
    MarieCurie skrev 2012-11-21 22:20:14 följande:
    Måste fråga er kronanexperter en grej. 

pga av en mindre skada på tyget på vår sulky fick vi en helt ny klädsel (kronan är bra på kundvård!!). Skadan är egentligen liten och är väldigt lätt att åtgärda. Funderar på om det kan finnas intresse för en extra klädsel och i så fall var man bäst säljer den? Blocket el Tradera? 
    tradera tror jag. 
  • t0va
    MayCai skrev 2013-01-25 09:38:18 följande:
    Någon här sim säljer en sittvagnsklädsel till duon? Skulle vilja byta min bruna mot något annat..
    är det nya eller gamla duon du söker klädsel till?
  • t0va
    Stampan skrev 2013-04-18 14:56:36 följande:
    Precis vad jag har sökt efter ju, undrar vad city kommer kosta...?

Jag tänkte mest fråga om nån har en dyna i sin gamla duovagnsittdel? Tycker den är så stor för en typ 6-7 månaders så jag använder liggdelen istället. Har kollat på en inova memory foam och tänkte den kanskeskulke vara bra.
    skulle gissa på 4000-4500 exkl. liggdel. Inovi tror jag är kanon, den funkar perfekt i emmaljungas sittdelar och de och gamla duon är väldigt lika i utformningen.
  • t0va
    siolina skrev 2013-08-21 19:50:16 följande:
    Tack för svaret. Den ser djup och smal ut, fyrkantig som en vinylskiveväska. Får nog bli en annan. Kanske rent av har kvar vår gamla. Ingen superhöjdare och lite sliten, men funkar bra trots allt.

Vi har köpt en vanlig Kronan duo 2013 nu. Ska bli spännande att se hur vi trivs med den! Hade en bugaboo till första barnet och den minns jag inte att jag hade någon åsikt om, man har blivit mer vagnkräsen med tiden. Är duon hälften så bra som sulkyn kommer vi vara nöjda.
    jag har den och tycker den är kanon, lagom stor för att få plats med enhel del prylar, tycker inte den är för djup utan det går bra att gräva efter blöjorna jag har i botten.

Däremot är den värdelös som axelväska och ryggsäck tycker jag. För lång rem för att den ska sitta bra och att växla mellan ryggsäck och axelväska tar tid. Den sitter dåligt som ryggsäck om man har lite tyngre saker i.

Den sitter sådär bra på sulkyn, är den enda kronan jag testat på. På brio Go funkar den bra och bäst på mitt bugaboo bee+ där sitter den som gjuten längst ner över bromsen.

Jag har sytt egna krokar för lösningen med tryckknappar funkar dåligt, är jobbigt att knäppa när man ska hänga upp och väskan är lite tung, orkar inte ta av remmen varje gång och sätta fast i handtaget och sen haka fast hakarna.

Så med lite modifiering är den bra, vann min på en tävling hos kronan, hade nog inte köpt den annars men nu är den med överallt. har en sjuk 3åring så det är mediciner och specialmat som ska släpas runt vart vi än ska.
    anna tuva skrev 2013-08-21 18:01:43 följande:
    Någon som har kronans orginazer som fästs mellan handtagen? Verkar den bra ocv använder ni den? Har en kronan duo S. Nu när vi här liggdelen kan jag ju lägga saker i facken i liggdelen och den möjligheten försvinner ju med sittdelen.

Har till sulkyn, är superbra, jag har den gamla modellen med kardborreknäppning, den tycker jag är bättre än den nya med tryckknappar, men jag har barnvagnslåset, lite glasspengar, kex i och sen ibland nyckar och plånbok men försöker undvika att ha sådant där för det är så lätt att det blir stulet, lägger det i skötväskan istället så är det lite mer svåråtkommet.

Nappflaska/vattenflaskan står ofta där med. På vintern så ligger vantarna där i, kanon att ha någonstans att stoppa ner de när man ska göra saker eller gå in och ut. Går att ha extranappar och annat "måste" där så det alltid är med.
Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12