Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Vi med Kronan-vagnar del 12

Gurkan skrev 2012-02-22 21:55:25 följande:
    Hej!

Jag går och sneglar på en kronan sulky men inser ju att jag är helt lost när det kommer till vagnar.
    Vad betyder 89 cm liggläge? Är det måttet på ryggen och sitsen då?
    Hur är hjulen att köra i terräng? Är de luft eller punkteringsfria?
    Är varukorgen bra?
    Finns det fjädring och hur är den?
    Finns det någon fotsack?

Tack! 
    Jag bedömer att 89 cm liggläge är sits och rygg, sonen som är 94 cm kan ligga ner i vagnen.

Det är lufthjul och den har lite fjädring, inte lika mycket som duovagnen. Varukorgen är djup och jag gillar att den inte är i nätmaterial. Den kan spännas loss för rengöring. Det finns ingen fotsack.
    If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79
    Poptart skrev 2012-02-24 17:15:47 följande:
    Den har man väl när barnet är lite större och det är kallt ute? När barnet sitter upp? Så minns jag det iallafall
    På hösten har sonen alltid haft fleecebyxor+regnbyxor om det har varit lite smågrinigt ute. Är det kallt (vinter) har vi använt overallen. Har aldrig sett något behov av fotsack efter sittvagnen. Vi köpte sulkyn när sonen fyllde tre.
    If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79
    pigglo skrev 2013-04-09 15:15:34 följande:
    Hej! Jag hoppar in här jag också, har precis fått hem en Kronanvagn till bebisen som väntas anlända till sommaren. Längtar tills jag får börja använda den fina vagnen Glad

Har en fråga till er som bor långt upp i landet, gärna ovanför polcirkeln. Har ni använt Kronans egen åkpåse och vad tyckte ni isåfall om den? Är den tillräckligt varm på vintern när det är riktigt kallt eller har ni haft någon annan typ av åkpåse?
    På vintern har jag använt en annan åkpåse, tycker den som följer med passar bäst när det är kring -15 eller varmare.

Nu, till det jag skulle skriva:

Har ni sett nya Kronan City?? Jag såg den här tjuvtitten och har redan bestämt att det nog blir en sådan!

http://www.barnvagnsblogg.com/kronan-city-och-samarbete-med-littlephant/ 
    (M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    ala skrev 2013-04-17 20:49:16 följande:
    Babyskyddsadapter! Mycket bra. Det är det enda som vi har saknat med Kronan. Nu hade vi iofs inte ett Maxi-cosi babyskydd, men det har vi lätt köpt istället om det hade funnits adaptrar tidigare.

Hade tidigare en Duo, men har av olika anledningar en Duo-S nu och är/har varit supernöjd med båda. Har länge sagt att det enda som fattas nu när de fått svängbara hjul är en babyskyddsadapter.

City är säkert också bra för de som önskar en mindre vagn. Vi har dock uppskattat den stora liggdelen som duo och duo-d har då vi har kunnat ha vår dotter i den hela vintern. Hon är född den 26/6 och är ganska lång, men det har känts ombonat och varmt att ha henne i den hela vintern. Bytte till sittdelen först förra veckan. Hon är nu 9,5 mån.

Yes, den är ju inte en förstavagn, men jag är ute efter en sittvagn och hade nästan bestämt mig för att köpa en duo S bara för sittdelen, men det här löste alla mina problem Hjärta (Man får ju skatta sig lycklig som bara har detta som bekymmer för tillfället..)
  • cloudberry79
    Helhjärtat skrev 2013-04-20 10:57:09 följande:
    Ok, tack för svar. :) jag får försöka hålla vagnen i skuggan sp den inte blir ful. En helt annan sak som jag upptäckte nyss på vagnen är resåröglor eller vad man ska kalla dom som sitter på locket till liggdelen och längst ner, längst fram på suffletten. Vad är dom till för? Alltså inte öglan man fäster lockets kanter med i suffletten utan längre ner. Känns som att don borde ha en funktion, :)
    Så man kan fästa ner kanten mot locket, om man inte vill ha den uppåt!
  • cloudberry79
    LindaO 81 skrev 2013-04-25 06:32:16 följande:
    Någon som vet nåt mer om kronan city ännu? Hur mkt mindre är den än duo s både chassi o liggdelen?
    Det är väl ingen liggdel med (den ska ju säljas som sittvagn)? Kanske vanliga Duo S-liggdelen passar till?

• cloudberry79
    LindaO 81 skrev 2013-04-26 06:18:34 följande:
    Läste på bloggen som var länkat till tidigare i tråden o då står det att man kan köpa till liggdel som är mindre än den till duo eller välja mjuklift. Men får helt enkelt hålla mig till tåls till måndag när nyheterna släpps!

Aha! Längtar också till måndag
  • cloudberry79

Jag har också tvättat en duovagn inför försäljning och det gick jättebra! Jag trädde på tyget när det var blött och lät vagnen stå inne i ett torkrum en stund. Den såg som ny ut!

• cloudberry79

Nu såg jag nya Kronan City. Den är ju verkligen jättefin, men PRISET! Herregud, den är ju jättedyr! Littlephantvarianten är till och med DYRARE än duo S, utan att man får med liggdel eller lift...

• cloudberry79
    ala skrev 2013-09-01 22:06:34 följande:
    Någon som har Elodie details regnskydd till Kronan Duo/S? Hur passar det och framförallt håller det tätt?
    Det lär inte passa, de passar bäst till sulkys. Jag har ett AOME-regnskydd och det passar perfekt på sulkyn, eftersom det är i princip exakt samma mått som originalregnskyddet. Det passar inte alls på min andra vagn, som är en typ buggakopia när den är i föräldravänt läge. Framåtvänd passar den nästan, men inte så bra.
  • cloudberry79
    EllinorE skrev 2013-11-18 18:06:59 följande:
    Köpte min kronan -11 begagnad. Finns det ingen bäddmadrass i den? Borde man inte kunna hitta en som passar i vagnen på deras hemsida i så fall? Finns det någon annan som passar om det inte finns?

Nej, finns nog inte i många vagnar Vi har haft åkpåse och en fäll under. På sommaren hade vi bara en filt under barnet. Om du vill ha en, så klipp till ett liggunderlag i lämplig storlek (eller tjockare madrass om du vill ha det) och klä med stretchfrotté tex.

• cloudberry79
    passo skrev 2013-12-10 21:10:28 följande:
    Ingen som vet något om deras åkpåsar?! Funderar nämligen på att köpa en....
    Vi har den gamla sorten och den är bra, en helt vanlig standardpåse. Inte för -30-dagarna kanske, men med fårskinn under och fleeceoverall inuti funkar den även i polarkyla!
  • cloudberry79
    passo skrev 2013-12-10 21:22:08 följande:

Tack snälla! Tror du att det är skillnad på deras nya påsar? Är det ett "riktigt" fårskinn du har eller en babyfårskinn liknande de som finns att köpa på exempelvis barnenshus mfl? Har du gjort hål i det, tänker på att selen ska fungera.....
    Ett riktigt, från min svåger som föder upp får. Har inte gjort hål i det, utan har selen runt om när den behövs, dottern är inte så rymningsbenägen.  Deras nya har ju en helt ny design, så jag vet inte om de är bättre eller sämre än de gamla, men de verkar bra tycker jag! Den kom ju nyss, så jag har inte sett någon IRL.
Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12