![Amie77](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Jag valde Kronan City, mest för att jag tyckte den var mycket smidigare då jag körde den i affären och utanför och inte på bekostnad av allt för mycket mindre utrymme. Nu har jag dock alltid ogillat vagnar som ser stora ut som en Bugga som vi också testkörde samt de Emmaljungor som försäljaren försökte visa. Går inte alls för mig. Tycker Cityn var jättefin och blev kär i den på en gång för den känns smäcker och smidig. Dessutom får den utan problem plats i vårt bagageutrymme (mindre bil). Men jag har ju bara tio minuters erfarenhet av vardera vagn så är inget proffs.Madicken01 skrev 2013-08-24 15:36:28 följande:Kronan city vs. Kronan duo S. Fördelar nackdelar med respektive vagn!? Vad är skillnaden mer än att liggdelen är lite större på duoS och att det är olika varukorgar?
-
Jag har en City och har inte tagit av hjulen än själv, men vill minnas att hon i butiken visade mig hur man gjorde det för att kunna underhålla genom att rengöra och smörja.
-
Jag har en City och mitt liggande i varukorgen/lastkorgen under vagnen. Synd att det ligger där och tar plats...
-
Fördelar (ej erfarenhet av andra vagnar):
* Kompakt och liten, men ändå relativt rymlig i liggdelen
* Vänder i princip på stället så mycket lättkörd i trånga utrymmen
* Funkar bra i snömodd om man låser framhjulen (naturligtvis tyngre att köra än på asfalt)
* Bra utrymme i varukorgen (får plats med ca en välfylld standardplastkasse, har man saker som kan lastas högt på höjden får man plats med mer)
* Väldigt lätt att fälla ihop
* Lättkörd över huvud taget
Nackdelar:
* Om man har litet bagageutrymme tar den ganska stor plats på HÖJDEN om man har separat liggdel (hård) och chassit under, dock inga problem att få in i litet bagageutrymme på bredd och längd etc
* Har hört att den ej går att fälla ihop med sittdelen på. Om det stämmer vet jag ej.
Det var det jag kunde komma på! Jag är som ni säkert förstår mycket nöjd med min City. Ville inte alls ha Kronan (eller Brio eller Emmaljunga och absolut inte en Bugga) innan Cityn dök upp, men då jag såg den i butiken så behövde jag inte ens kolla på en annan vagn. -
Ja, där har ni ett minus jag inte tänkt på! Borde varit större kardborrefästen och inte enbart på sidorna. Jag har använt min vagn i tre månader, men kardborrarna är inte utnötta än.
-
Har precis börjat använda Kronan sittvagn (City) och ser att det är tygbeklätt helt och hållet nere vid fotstödet. Hur sjutton skyddar man det då det t.ex. är lerigt ute och barnets skor och nederdelen på byxor kanske blivit smutsiga? Tycker det verkar riktigt opraktiskt, men inget jag reflekterat över förrän nu... Även om det inte är blött ute så dammar ju skor ner och det smutsar ju också.
-
Tak för tipset! Det ser ut att vara plast längst ned på dynan i denna länk:
lekmer.se/barn-och-baby/barnvagnar-o-barnvagnstillbehor/akpasar-skinn-o-sittdynor/skip-hop-sittdyna-bl%C3%A5
Är det något sådant du har? Har kollat på en massa dynor, men de flesta verkar ha tyg där nere vilket jag faktiskt inte förstår syftet med. Har du en City? (Lite osäker på om det man köper passar...) -
Tack så mycket!
-
Kossan: Kan tyvärr inte hjälpa dig med Duon, men har du funderat på Cityn då ni har liten bil...? Förstår att ni säkert avskrivit det alternativet av olika anledningar (iom att ni bestämt er för Duon), men tänkte bara nämna den.
-
Cityn har lika stora framhjul som bakhjul, men de sitter tätare (gick och kollade på min vagn och om inte mitt ögonmått bedrar mig är det så). Dessutom går de med ett enkelt tryck per hjul att sätta fast så att de är låsta. Efter de gånger jag haft dem låsta uppskattar jag verkligen då de svänger fritt kan jag säga!!kossan skrev 2014-07-01 07:46:53 följande:Ja isåfall är det nog duo S som skulle kunna vara intressant. Men jag är lite gammalmodig och gillar mer de klassiska vagnarna med fasta hjul. Det känns som om de rullar bättre i terräng och snö. Ja det är klumpigare i butiker men jag ska försöka vara ute på promenader mest! :p
Och cityn har väl små framhjul? ;)
Dessutom nämndes ovan att ingen liggdel finns till Cityn, men det gör det. Vi har separat liggdel och sittdel på vår. Men med liggdelen tar vagnen ihopfälld stor plats på höjden dock ej på längden eller bredden i ett bagageutrymme. -
Vill bara betona att man ju faktiskt kan växla mellan fasta och rörliga hjul på Cityn också. Din formulering kan få de som inte vet att tolka det på annat sätt.RöttÄrSött skrev 2014-07-05 09:58:57 följande:
Kossan: skulle jag valt vagn idag så skulle jag valt en Go Next
Jag har en City som är mycket trögare att köra än både Go och Happy Swivel (iaf med tio kilo barn i vagnen). Med Go kan du ju växla mellan fasta och svängbara hjul och den har mycket bättre gung samt att den fälls i ett stycke vilket jag tycker är mycket smidigare.
I övrigt har jag inte provkört de andra vagnarna så kan inte uttala mig. Mycket nöjd med min City dock. -
Beställ från Kronan annars. Jag fick ett nytt lock från dem då mitt gått sönder under garantitiden. Så de finns tillgängliga, i alla fall om man hör av sig. Eller så kanske locken ändrats sedan 2012 och då är ju det ett annat problem?