• t0va

Vi med Kronan-vagnar del 12

Hallonpajen skrev 2012-05-29 17:14:46 följande:
    Hej alla kunniga!

Jag har tidigare haft Emmaljunga City Cross och funderar nu allvarligt på en Kronan duovagn. Som ni vet finns nu både 2011 och 2012 års modeller på marknaden och jag tycker det är riktigt svårt att få reda på VAD som är skillnaden! Att sittdelen är ganska ordentligt förändrad (designmässigt bara?!) ser jag ju, men är det något mer? Är det någon som har klämt och känt på dom? Vi har en bit att köra till närmsta återförsäljare så det är därför jag undrar - ska vi stressa dit NU medan den gamla modellen finns kvar (till ett jäkligt bra pris) eller ska man ta det lugnt och "nöja" sig med 2012 års modell?
    Skillnaden är att på 2012 så kan man ändra ryggen steglöst är 2 lägen på 2011 om jag inte har fattat den saken fel. Dvs. sittande och liggande, sen sätter man på sitt/liggdel på ett annat sätt, är lättare på 2012. Den blir dessutom väldigt platt sittdelen när den är avtagen från chassit. Så den tar inte stor plats. Man kan lossa bygeln i ena sidan och fälla upp den för att på så sätt lättare få i och ur barnet.

Jag skulle absolut köpt nya om jag skulle köpa en duo, vet många som är missnöjda med att det bara är 2 lägen på ryggen på de äldre modelerna.
  • t0va
    Stampan skrev 2012-05-30 07:27:34 följande:
    Jaha ok, nej skulle nog inte heller köpa vagn med två lägen. Min dotter sitter mest med halvsittande och relaxar så det skulle inte gå. Sittdelen är ju annars rätt stor för en bebis i början men perfekt nu när hon är större!

Är den nya skålformad eller vad det heter, anpassad för barnets kropp? Har hört att det inte heller är så bra som man tror eftersom barnet inte får lära sig använda musklerna utan bara sjunker ihop i ett läge.
    nej den har inte ergonomisk sits utan man kan ändra rygg och fotvinkel.

ok så det är bara 11 som har 2 läge, hade hört att det var något mer år, men ni ha nog bättre koll på den biten. Jag har bara sulkyn, men blir det en till liten så ska vi nog testa duon.
  • t0va
    eken skrev 2012-06-05 10:30:51 följande:
    Sitter med den nya modellen (fick den för en timma sedan) och försöker montera ihop liggdelen...får panik. Får inte ihop det!
    ring kronan och fråga.
  • t0va
    Pärlan80 skrev 2012-06-15 09:13:40 följande:
    Hej! Har en fundering. Det börjar bli dags att byta från liggdel till sittdel. Är det någon som har tips på hur man kan göra den lite mjukare och mysigare? Tänkte först lägga i ett litet täcke i botten men det blir ju svårt med selen som är i vägen.Man kanske kan ta en fleecefilt och göra hål i för selen men fleece kanske blir varmt i sommar.Nån som har gjort/köpt något som funkade bra?
    sittdyna kanske? Finns flera att köpa om man inte syr själv. Är inte svårt alls att sy och finns många beskrivningar på nätet. Bättre med en dyna än en filt, jag har sytt dynor med bomulstyg på ena sidan och fleece på andra och sen skumgummi i mitten. Blir inte jättevarmt för sonen.
  • t0va
    Malawi skrev 2012-06-23 15:37:27 följande:
    På min sulky står det iaf på chassit!
    vart då?
  • t0va
    viseversa skrev 2012-06-29 16:43:44 följande:
    Jo jag hade dom stora däcken på. Dock ser det ut på bilderna som det är dom "små" standard hjulen på. Kronan har svarat igen och skrev att det inte spelar någon roll att jag köpt den beg. Det är ändå en kronan vagn som du sa.

Dom vill ge mig ett nytt chassi ändå av den nyaste modellen samt ett regnskydd och ja jag tackar och tar emot=). Känner mig lugnare nu och tycker faktiskt att dom varit väldigt trevliga och tillmötesgående ang detta.

Tyvärr har jag precis SÅLT sittdelen igår då jag var såå säker på att jag aldrig ska ha kronan igen. Skrev det till dom också och frågade hur mycket en sittdel skulle kosta extra. För deras nya sittdelar är ju sjukt snygga.

Jag kan köpa en ny sittdel till mitt chassi dom erbjuder inga problem. frågan är bara om det är möjligt. verkar som man måste köpa hela duopaketet och jag har ingen användning för liggdelen. 

Jag får se vad dom svarar. För vad ska jag med ett nytt chassi och regnskydd till om jag inte var någon sittdel liksom? Får väl sälja chassit isåfall. 
    Fast får du nyaste modellen av chassi så måste du få sittdel också för den gamla sittdelen passar inte på nya chassit.

Den kontakt jag har haft med kronan har bara varit positiv, bra kundtjänst och trevligt bemötande.
  • t0va
    viseversa skrev 2012-07-18 20:59:42 följande:
    Idag kom den. Min nya fina kronan vagn. Fick även liggdelen till. Är sjukt nöjd. 

Snygg, hur långt är barnet på bilden och har du lust att mäta hur långt fotstödet är.
  • t0va
    viseversa skrev 2012-07-19 09:43:05 följande:
    Jag vet inte hur lång Odin är nu! Han är väl ca 87 cm lång skulle jag tro! Han är 16mån Fotstödet kunde vara längre tycker jag!! Men allt det ska jag påpeka för kronan! Annars sitter han väldigt bra och har bra plats annars!!
    Som min kille ungefär, tror han är 90cm, jag tog upp det med fotstödet på sulkyn och de sa att de hade testat med längre men att då blir hela vagnen längre så det blev en kompromiss för många barn sitter ändå med böjda ben som på din översta bild.

Men jag hade gärna sett lite längre fotstöd på sulkyn också, önskar det fanns tillval att köpa ett längre då hade jag gjort det. Funkar bra när ungen bara åker men min son sover ofta i sin vagn och vill sträcka ut och då hamnar fötterna på sidan eller kanten på fotstödet. Blir inte så skönt för hälarna.

Så ta absolut upp det och återkom gärna med deras svar om du får något.
  • t0va

konstigt för bilderna på deras hemsida på vagnen i färg grön är första på liggdelen samma som du har och sen är de andra i en helt annan nyans. www.kronan.com/sv/barnvagn/ny-duovagn-gron

Jag minns inte om den gröna var med på mässan i våras, jag fastnade för den röda så jag tittade inte så mycket på de andra färgerna men det där får de ju fixa så man vet vad det är för färgnyans som ska gälla.

• t0va
    viseversa skrev 2012-07-19 12:15:50 följande:
    Kronan finns ju bara över nätet som jag fattat det. Så då borde dom verkligen se till att bilderna stämmer med vad kunden får hem. 
    De går att titta på i ca 5 butiker, i stockholm göteborg och skånetrakten, men jag håller med om att bilderna borde vara bättre för de flesta köper nog via nätet.
    Gurkan skrev 2012-07-19 13:04:38 följande:
    Tycker man kunde göra någon form av fotstöd som gick att förlänga lite enkelt ;) 
    Jag håller med, är många av de vagnar vi har testat som har korta fotstöd, kör Brio Go nu och den är värre än sulkyn, och då har min 2åring inte långa ben utan lång överkropp istället så för barn med långa ben måste det vara värre.

Sen att de inte sitter som vi utan är mjukare i kroppen så de kan sitta böjda på ett annat sätt men ändå är inte så kul att sova på mage som min kille gör och ha fötterna hängandes på kanten på fotsödet.

Jag skulle gärna ta 3-4cm längre vagn  ihopfälld och framåtvänd och få längre fotstöd.

Sen väntar jag på den dagen då kronan gör en vändbar sulky. Hjärta
Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12