Inlägg från: Gurkan |Visa alla inlägg
  • Gurkan

Vi med Kronan-vagnar del 12

Hej!

vi håller på att kolla på barnvagn och har fastnat lite för Kronan då de har gott rykte och är snygga. Vi bor på landet och behöver en lite robustare vagn som klarar en del och har en hyfsat rymlig varukorg. En duovagn är dessutom ett måste.

Så, ni som har erfarenhet, vilka plus och minus finns det med vagnen?

• Gurkan

Hej!

Jag går och sneglar på en kronan sulky men inser ju att jag är helt lost när det kommer till vagnar.
    Vad betyder 89 cm liggläge? Är det måttet på ryggen och sitsen då?
    Hur är hjulen att köra i terräng? Är de luft eller punkteringsfria?
    Är varukorgen bra?
    Finns det fjädring och hur är den?
    Finns det någon fotsack?

Tack! 

• Gurkan
    cloudberry79 skrev 2012-02-22 22:06:04 följande:
    Jag bedömer att 89 cm liggläge är sits och rygg, sonen som är 94 cm kan ligga ner i vagnen.

Det är lufthjul och den har lite fjädring, inte lika mycket som duovagnen. Varukorgen är djup och jag gillar att den inte är i nätmaterial. Den kan spännas loss för rengöring. Det finns ingen fotsack.
    Jag är väl egentligen inte förtjust i tygvarukorgar alls. Blev bortskämd med en i stål på min emmaljunga duovagn men det verkar inte finnas någon vettig sulky med både lufthjul och stålkorg... Och då föredrar jag nog lufthjul, vår brio sitty med punkteringsfria däck fastnar det bara sten i.

Lite dumt att det inte finns någon fotsack...

Samtidigt verkar den så smidig, blir liten när man fäller ihop den och den inbyggda solkepsen och insektsnätet. Och liggläget! 
  • Gurkan
    miljarden skrev 2012-02-24 14:53:25 följande:
    Vad ska man ha en fotsack till ens? Har aldrig förstått det.
    Jag använder fotsacken som vindskydd då vi inte använder åkpåse. Smidigt!
  • Gurkan

Jag har en fårfäll i vagnen, från litens fsrmors finullsfår. Den är så enormt isolerande att det räcker med en tunn fleecefilt över benen om han inte har overall. Då blir fotsacken suverän som skyddar mot vind och lättare nederbörd utan att vara för varm. Men bra att veta att brio race fotsack fungerar!

• Gurkan

Fick hem vår fina sulky idag. Tyvärr brast en plastdistans när vi fällde upp den (mellan stagen i chassit så de inte ska glida mot varandra). Snacka om besvikelse, vi skulle ju ut på en härlig långpromenad.
    Troligen är felet lättåtgärdat men jag vågar inte använda vagnen förrän jag hört av kundtjänst som självklart inte har telefontid på helgen och troligen inte kommer svara på mail heller förrän på måndag :(

Annars känns vagnen superfin och robust. Otroligt smidig ihopfälld men jag som ville testa den.. 

Någon annan som varit med om något liknande? 

• Gurkan

Hej!

Jag har ett par fråga om kronan duo, hur upprätt blir ryggen på sittdelen? Går den att få helt upprätt?
    Längst upp på ryggen på sittdelen finns ju en"flärp" som ska vara som skydd när ryggen sänks till liggläge så inte barnet kommer för högt upp/trillar ut. På bilder är den framvikt hela tiden är det så i verkligheten med eller är det som på sulkyn att den viks ner?

• Gurkan

vi köpte en kronan sulky till vår då nästan tvåårige son. Då vi bor på landet valde vi även att köpa terränghjulen och jag är så otroligt nöjd med vagnen! Den är stabil, lättkörd och liten sover underbart i den!

• Gurkan
    ami skrev 2012-05-08 18:14:06 följande:
    På bilder på nya modellen av sulky ser det ut som det är såndär kant/huvudskyddskant på ryggstödet, är det så på gamla med?

Jag köpte en sulky för någramånader sen av den modell med silvrigt chassi, den har en tygkant längst upp på ryggstödet som kan vikas upp när ryggstödet är nedfällt och på så vis skapaen liten kant. Var det det du undrade över?
  • Gurkan
    Hillena skrev 2012-05-12 20:42:38 följande:
    Ska kolla på en kronan sulky på tisdag, det jag undrar är om den har helt upprätt sittläge? Min dotter vill gärna sitta så rakt som möjligt i ryggen.

När jag fäller upp ryggstödet så samlas en deltyg från suffletten mellan ryggstöd och sufflettbågar som hindrar lite. Men det är bara att drafram ryggstödet och peta tyget bakom så får man ett inte helt men godkänt upprätt läge. Min son villockså sittarak i ryggenoch föredrarhellre att sitta utan ryggstöd och håla i bygeln som är högre än den som vi hade på brio sittyn och sonen älskar det!
  • Gurkan
    Kasihi skrev 2012-05-13 17:05:42 följande:
    Vad kostar kronan sulky?
    De säljer ut den med grå chassi nu och den kostar 2400, den nya med svart chassi 2800 eller v ar det 2900?
  • Gurkan

Tycker det är tråkigt att de slutar sälja den gamla duovagnen.
    Hade tänkt köpa den till eventuellt syskon men jag gillar inte den nya sittdelen. Eller det nya chassit alls.- 

• Gurkan
    Hillena skrev 2012-05-28 14:38:17 följande:
    Ahh det är sant! Har bara haft duovagn innan så det är som du säger :)
    Jag hade en Emmaljunga smart duo som första vagn. Den hade stålvarukorg och när liggdelen var på kunde jag klämma in tre(!) fulla pappkassar och ändå var vagnen stabil och lättkörd. Och då fyllde jag kassarna med mjölk och dylikt ;)
  • Gurkan
    viseversa skrev 2012-06-27 20:05:27 följande:

Någon mer som varit med om vad viseversa varit? Att metallen brister på en fyra år ung vagn?
  • Gurkan
    viseversa skrev 2012-06-28 08:41:17 följande:
    Fick ett väldigt trevligt svar från kronan idag... Detta skrev dom. Hej Lovisa och tack för ditt mail. För två år sedan genomförde vi en återkallelse tillsammans med Konsumentverket på en mindre produktion vagnar där detta problem upptäckts. Vi har kontaktat samtliga kunder samt gått ut med annonser via media och på vår hemsida. Din vagn är troligtvis från denna produktion och det förvånar mig att du ej har fått informationen. Vi ersätter självklart ditt chassi och för att ha möjlighet till detta ber vi dig att ge oss lite information. Har du köpt vagnen av Kronan eller i andrahand? Chassit är märkt med ett produktionsnummer, vill du vara vänlig att ge detta till oss samt dina kontaktuppgifter (adress och telefonnummer).  Med Vänliga Hälsningar
    Best Regards
    Maria Brunstedt
    Kronan Trademark AB
    Kronan Inc

Snabbt svar och ett bra sådant! Otur att du köpt en vagn de återkallat men de är ju villiga att ersätta dig.
  • Gurkan

Viseversa, det här stärker kronan som varumärke jättemycket!
    Tycker de hanterar det perfekt. Du kan väl berätta hur den nya sittdelen är för jag tycker den verkar hemsk men jag har också ett barn som inte vill sitta fast i sele... 

• Gurkan
    viseversa skrev 2012-06-29 21:37:16 följande:
    Bara han får sitta och titta på hundar,katter,fåglar och lastbilar och liknande så är Odin korven nöjd!
    vad skönt!
    mitt barn har aldrig velat sitta still så en ergonomisk sittdel skulle aldrig funkat. Helst ska han stå i vagnen och hålla i suffletten och det kvittar som sittdelen är vänd fram eller bak ;) Köra vagnen själv är en annan favorit. Eller hänga över kanten och peta lite på hjulen när de snurrar. Eller varför inte sitta på fotstödet vänd mot vagnen och hålla i sig i bågen!  
  • Gurkan

Jag gillar inte alls fotstödet. Kommer inte vilja ha en kronan duo om de inte ändrar det. världelöst med tyg istället för metall. Det är ju visserligen en tygflärp på sulkyn med men metall längst ner och vi bor på landet och här blir skorna leriga större delen av året. Med det nya fotstödet skulle det snabbt vara grå-brunt!

Tycker man kunde göra någon form av fotstöd som gick att förlänga lite enkelt ;) 

• Gurkan
    t0va skrev 2012-07-19 13:10:18 följande:
    De går att titta på i ca 5 butiker, i stockholm göteborg och skånetrakten, men jag håller med om att bilderna borde vara bättre för de flesta köper nog via nätet.

Jag håller med, är många av de vagnar vi har testat som har korta fotstöd, kör Brio Go nu och den är värre än sulkyn, och då har min 2åring inte långa ben utan lång överkropp istället så för barn med långa ben måste det vara värre.

Sen att de inte sitter som vi utan är mjukare i kroppen så de kan sitta böjda på ett annat sätt men ändå är inte så kul att sova på mage som min kille gör och ha fötterna hängandes på kanten på fotsödet.

Jag skulle gärna ta 3-4cm längre vagn  ihopfälld och framåtvänd och få längre fotstöd.

Sen väntar jag på den dagen då kronan gör en vändbar sulky. Hjärta
    En vändbar sulky hade varit optimalt! min tvååring vill ju sitta framåt och titta men när han sover hade jag gärna vänt honom mot mig.
    Och visst är barn mjukare i kroppen men min son breder gärna ut sig när han sover och då han har långa ben så sover han på rygg med böjda ben. Många gånger kryper han upp lite för högt med så balansen i sulkyn blir lite ojämn.

Tänk om det hade funnits ett fotstöd där man kunde trycka in en liten knapp i ramen och dra ut en fem-tio centimeter till! Som ett teleskophandtag fast i fotstöd. Då skulle vagnen inte behöva bli längre och fotstödet skulle vara optimalt både för stora och små barn!
Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12