Inlägg från: mage06 |Visa alla inlägg
  • mage06

Vi med Kronan-vagnar del 12

EmmAhh skrev 2009-12-14 12:24:22 följande:
    Ni verkar stormförtjusta i Kronanvagnar på den här sidan, men om ni måste ange negativa saker om den/mindre bra saker, vilka är det? Jag står i valet och kvalet mellan en kronanvagn (duopaketet) och en emmaljungvagn(smart duo eller edge duo). Emmaljunga tycker jag har en snyggare vagn då det finns fler tyger att välja på, medan kronan har ett lockande pris. :)
    Jag gillar ju Kronans tidlösa design och att klädseln är just enfärgad utan ränder och dragkedjor etc. Så det är ju en smaksak. Den enda Emmaljungan jag tycker är fin är den marinblå med chromat chassi...så tråkig är jag

Jag håller med angående fjädringen. Annars gillar jag Kronans stora liggdel och är nöjd med sittdelen också. Det där "draget" som var ett problem med tidigare suffletter på sittdelen är åtgärdat.

Sen har vi köpt en annan åkpåse, jag gillar inte Kronans. Vi har nu en från Segr (som det fö är rea på nu) med dragkedja mitt på och en liten "lucka" längst ner om man vill öppna upp för att sticka ut skorna.
  • mage06
    sleeping angel skrev 2009-12-16 19:53:21 följande:
    Idag med en massa snö så pulsade vi ut och satte oss på pendeln med sulkyn och då kunde inte bromsen helt slå på (kanske hade det kommit snö in i där "piggen" skulle in) och därmed for iväg vid en inbromsning. Och sen när den stått ute på dagis i minusgrader ett par timmar så hade bromsen frusit fast i ett hjul...jag kunde ta av hjulet men piggen föll inte tillbaka...någon minut i värmen och det var inga problem. Är det någon annan som märkt samma problem? Tänkte ringa Kronan imorgon.
    Irriterande! Det är en annan nackdel med Kronan som jag glömde, bromsen. Jag förstår inte varför de inte har en klassisk broms med en fjäder som slår ner en gummikloss mot hjulet...
  • mage06
    VinterNoll2 skrev 2009-12-17 09:40:40 följande:
    Jag kom på vad det var som jag tyckte var negativt och det var i liggvagnen, att det bara finns ett läge att ställa upp huvudändan på då barnet sitter. Tycker den är för lutad bakåt, men det är ju inget en kudde kan avhjälpa iofs. Dessutom så kan man ställa upp den ett snäpp men då är det inget riktigt fäste utan man ställer den mot en pinne... Svårt att förklara men ni som har Kronans duo fattar nog? Eller inte... Men just att huvudändan lutar så mycket bakåt då man ställer upp den tycker jag är lite dåligt men som sagt det är ju inget viktigt sådär. vad jag förstår så är det inte många liggvagnar som har den funktionen så att den finns överhuvudtaget är ju bra Angående bromsen så tycker jag den är bra, men jag har ju bara upplevt den här bromsen också så jag är väl partisk. Personligen tycker jag den känns mer säker än att det ska tryckas en kloss mot hjulet... Men som sagt så har jag bara haft den här vagnen. Ni som haft problem och kontaktat Kronan, skriv gärna vad de säger om bromsen.
    Jag tycker att det har gått jättebra att ha ryggplattan i det högre läget även om det kanske inte var tänkt så. Vi hade liggdelen närmare ett år, tycker den är toppen. Det var nog lite bristfälligt beskrivet ang bromsen Jag menar en klassisk, gammeldags broms som är "öppen". Inga hål eller kanaler där grus samlas. Danskarna en variant av den broms jag skulle vilja ha fast där lyfts hjulen tom upp från marken tror jag (fortfarande svårt att förklara ) Emmaljunga sätter dessa bromsar på vagnarna som säljs i danmark...
  • mage06
    EmmAhh skrev 2009-12-17 11:08:19 följande:
    Jag gillar också Kronans design och klädsel. Men hittat EN (enda) fin klädsel som är lite mer "speciell" hos Emmaljunga.
    Jag gillar verkligen Emmaljungas gung också!
    sleeping angel skrev 2009-12-17 11:37:19 följande:
    Pratade med Kronan och dom sa att jag kunde spraya lite låsspray på bromsen om det skedde igen samt hälla i lite symaskinolja i där bromspiggarna ska i. Hoppas att det hjälper.
    Sen har de sagt till oss att man skall ställa chassit i duschen ibland för att spola ut grus och sten i "kanalen" till bromsen. De kan göra så att "armen" fastnar annars. En av de saker som gör att jag gillar en gammal traditionell broms
    Mammaroll skrev 2009-12-17 23:18:41 följande:
    vi är supernöjda med kronan. Och vi bor ändå i stan. Den fungerar utmärkt i alla väder, det är snökaos i Stockholm men vi har inte haft några problem med att ta oss framåt med vagnen. Och så kan man ställa en kundvagn på styret, se min blogg om ni inte förtår hur jag menar. mammaroll.blogspot.com. Sen är det dom som säger att den blir för tung när barnen blir äldre, ida är bara fem månader. Vad tycker ni med äldre barn? Knarrandet vid kyla känner jag också igen, ska ringa kronan och kolla vad man kan göra åt det.
    Eller en kundkorg väl? Jag brukar också göra så, jättebra! Jag tycker inte att vagnen är för tung alls. Vi har ibland båda barnen i vagnen, tillsammans 22kg. Stora barnet sitter eller står på knä på fotstödet. Sen har vi en uj syskonvagn som känns lättare att manövrera iblans eftersom det är rörliga framhjul men det är en annan femma
  • mage06
    Mammaroll skrev 2009-12-18 00:20:43 följande:
    ja, en kundkorg menar jag naturligtvis . Skönt att höra att du inte tycker att det blir för tungt att dra kronan med äldre barn!
    Hihi, jag förstod ju det, kunde bara inte låta bli att visualisera kundvagnen...*fniss*
    Nej, jag tycker dessutom att lite tyngd ger stabilitet. Jag gillar en klassisk stabil barnvagn utan att den är som en pansarvagn, då tycker jag att Kronan är överlägsen och jag har jämfört måååånga vagnar Lycka till med valet!
  • mage06
    MalinAnnaJosefine skrev 2009-12-29 18:06:00 följande:
    Fast man kan få den hemskickad också. Fast man får i för sig betala frakten på 89:-, men det står jag ut med iaf :) en lila sittdels klädsel är på väg hem till oss :)
    Åh men hur gjorde du då? Jag skrev ett mail för jag kunde inte hitta något ställe att beställa detta på deras hemsida...Jag vill ha en marinblå sittdelsklädsel
  • mage06
    MalinAnnaJosefine skrev 2009-12-29 20:23:50 följande:
    Jag mailade kundtjänst, och efter en timme så ringde dom mig och så löste vi det via telefon. Fast till sittdelen fanns det bara lila, rosa och beige kvar!
    Jaha, vad synd...kanske skulle ta en lila då Kunde vara ett bra säljaargument när den skall säljas sen Eller är beige mer populär då kanske? Vi får se om de hör av sig då...

Måste tipsa om denna...jag har velat ha en sån men äldsta vägrade ligga i liggdelen och yngsta är född i Maj Jag tycker att det verkar så smart. Underställ bara och så ner i på sen

www.blocket.se/vastmanland/Liggkorg_till_dubbelvagn_24477112.htm&w=2
  • mage06
    stina84 skrev 2010-01-04 21:03:27 följande:
    Är det så illa..?? Fy vad tråkigt... Kollar redan blocket regelbundet och det finns inga kronan vagnar där jag bor... Har kollat i ett par månader nu.. Fick för mig att det var någon som sa att efter nyår nu så kommer det komma in röda vagnar.. Får se om jag kan kolla upp vem det var som sa det då.. Kan ju även göra som du säger at jag ringer kronan och kollar med dem. Din vagn blev skitsnygg förräsen med draken
    Jag hoppar rakt in i diskussionen Lägg ut en annons på Blocket själv att du söker en röd klädsel. Det gjorde jag när vi förlorade "locket"/vindskyddet till liggdelen och den marinblå klädseln inte fanns längre. Jag fick napp och en i stort sett ny klädsel till hela liggdelen.

Jag är så där "tråkigt" traditionell så jag är ju superglad över att den marinblå klädseln är tillbaka

Kronan ringde mig idag angående gratis-klädseln och den fanns tyvärr inte i någon färg som intresserade mig...Nu ångrar jag mig en smula...den lilla portosumman mot att kunna erbjuda en helt ny klädsel till en framtida köpare hade det varit värt Skall kanske ringa och fråga i morgon ändå... Tror att det fanns rosa och lila till sittdelen och rosa, lila och beige till liggdelen. Inte brun och inte marinblå

Faktiskt så har vi en limegrön uj-duo så lite "rolig" är jag i alla fall
  • mage06
    UnderYtan skrev 2010-01-06 10:19:03 följande:
    Hej alla! Jag tänkte köpa en Kronan-vagn nu i Januari men har nu hört dessa negativa saker... stämmer dom för er? * Det är drar i liggdelen, suffletten håller inte riktigt tätt. * Regnskyddet är kasst. * Meckigt med hjulen. Man måste justera hjulen själv för att vagnen inte ska dra åt något håll.   * Något på hjulen ska kontrolleras/fixas var tredje månad ungefär. (Vet ej vad) * Sufletten på sittdelen blir för pösig.
    Nej inte liggdelen, den gamla klädseln till sittdelen drog det kring sufletten men det gör det inte med de nya klädslarna, inte på min i alla fall.

Det går att justera hjulen men jag tror inte att man måste. Det är positivt att det går att göra om det skulle behövas tycker jag.

Det regnskydd vi har, från -06 är riktigt dåligt men de har ändrat på det tror jag...

Min suflett hänger inte då jag låter tyget följa med upp när jag fäller upp ryggstödet...knepigt att förklara... Suflett-tyget måste ju vara stort om man skall kunna fälla till fullt liggläge och ändå ha en suflett som håller tätt. Det är något annat som är positivt, att sittdelen blir lång i liggläge. Inte så snyggt men praktiskt och bekvämt för barnet
  • mage06
    UnderYtan skrev 2010-01-06 19:06:17 följande:
    Tack för era svar. På fredag har jag tid i butiken i Täby och ska dit och prova vagnen innan vi köper den. Det står mellan den och en Brio duovagn men på något sätt så känns Kronan liksom rätt. Har dock aldrig köpt vagn förut så jag kan ju inte säga varken bu eller bä egentligen. Det hänger mest nu på att jag kan få in den i bilen relativt enkelt. Och så måste vi bestämma oss för svart eller grå
    Vi köpte en akta graco bilstol med bas och en akta paraplyvagn som man kan fästa bilstolen på. På det viset har vi sällan haft med oss Kronan-vagnen på bilturer. Paraplyvagnen har alltid legat i bilen och är supersmidig!

Vi har en Volvo V70 och vagnen tar ju plats men å andra sidan så packar vi kanske inte ihop den optimalt eftersom plats finns...{#lang_emotions_undecided}

Jag tycker att vagnens schassi går rätt lågt faktiskt. Den fastnar i snö och rötter... Terränghjulen är nog en bra idé om man är mycket ute i naturen.
  • mage06

Fast man kan ju sätta byglarna bak och fram...{#lang_emotions_undecided} Jag låter som sagt tyget följa med ryggstödet upp så suftetten är inte alls pösig i sittläge. Men visst skall man kunna få upp ryggstödet till fullt sittläge, det kan i alla fall jag

Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12