• jeng

BF Januari :-) del 3

Jag tyckte att alla tips osv man fick inför förlossningen var helt menlösa. Det som spelade mest roll var att vi visste var man kunde parkera och hur rummet såg ut!! Föräldrautbildningen gick ju igenom massor om hur man ska andas och tacka värkarna osv, men jag avskydda andningen och avslappningsövningarna redan från början!! Det absolut skönaste som hände var när jag fick lustgasen, för i den ska man ju inte värk-andas utan man ska ju istället ta djupa långsamma andetag!!

• jeng

Annaomasse,
    Hihi gud vad skoj!!
    Har de uteslutit missbildningar så gott det går nu? Eller varför menar du att du inte behöver gå på fler kontroller? Vet inte hur mycket man kan upptäcka redan via UL?!

Jag är skitavis!! Skulle vilja gå på ett UL och få lite uppdaterad info om bebis!! Vore skönt med alla mina höga sockervärden också att se så det inte är en megabebis!! Jag får kanske fråga om det...

• jeng

Annaomasse,
    Men vad skönt att de kunnat utesluta så mycket!! Man kan ju aldrig utesluta allt, det vet vi ju alla, men skönt att det ser bra ut så långt!
    Och vad kul som sagt att få se så väl! Jag är så nyfiken också. Och jag är så sugen nu igen på att få veta om det är en pojk eller flicka

• jeng

Ja jag har ju också velat ang vaccinationen, men det är ju just det där med att man vill skydda lillen! Det som gjorde att jag velade var mest att de bara sköt på vaccinet hela tiden, det kändes inte som det skulle vara nån mening med att ta det när det väl kom typ, men nu är det ju det ändå!! Trodde räligt talat att det skulle bli en stor förstavåg av influensan och att vaccinet skulle dröja ännu några veckor eller kanske en månad. Då hade det ju känts ganska menlöst!

Ni som har tagit, hur känner ni det med biverkningar?

• jeng

fy fasen, massa sd nu.... har det i princip varenda kväll, fast det känns som det blir värre och värre... magen reagerar direkt på tex om jag snyter mig osv också.... men men ett tag till ska väl bebisen stanna där han är.

besök på mvc idag förresten, bebisen är så gott som fixerad och har ju varit det i minst 2 veckor nu redan. magen är 31 cm och följer sin egen kurva i överkant av normalt, vikten var inte så illa jämfört med sist som jag trodde, men ca 15 kg upp totalt nu... och alla havandeskapsförgiftningsprover var bra, så nu kan jag slippa oroa mig över det. blev ingen vaccination dock, tydligen har de itne fått vaccinet. jättebra när det gått ut meddelanden på posten nu om när och var man kan vaccinera sig, med start förra torsdagen hahahaha...

• jeng

ang vaccinet,
    det går inte över till bebisen, dock så går antikropparna över. kvicksilverhalten är lägre än det man räknar med att man normalt får i sig under en vecka genom bara vanlig kost. och gravida efter v 28 beräknas som högriskgrupp pga den begränsade lungkapaciteten.

det jag är mest orolig för är biverkningarna. just att det är ju helt normalt att man får en lätt släng av influensan lixom. hur ska man orka med det?? men även hos vår mvc så är det självklart att man ska ta vaccinet som gravid iaf.

• jeng

Madge,
    Om du sitter mer upprätt så blir magen och bebis mer ihoptryckt. Då får ju lungorna mindre plats och dessutom tarmarna. Så nog är det mycket som kan göra en illamående!!

VB,
    Vi hade en tunn filt som vi virade lite om underkroppen på ted då han var nyfödd. men han sov i kortärmad body bara eftersom det var sommar då. jag har satsat på plyschpyamasar den här gången och då ska de inte behöva ha filt eller täcke om man inte av nån anledning har väldigt kallt hemma. täcke är jag lite orolig för för ted snurrade så dant och rörde in sig i täcket.. kudde behöver de inte ha i början. såsmåningom hade vi en tunn skumgummikudde till ted, jag köpte sånt hobbyskum 3 cm tjockt, och klippte ut en ruta som passade i örngottet!! det är så pass tunt att bebisen kan andas bra även om den lägger ner huvet i kudden. vi har fortfarande bara den kudden till ted, men han sover sällan på den utan bökar runt och har hellre huvet under den om natten!

• jeng

Alltså jag tycker faktiskt inte att det är SÅ konstigt att ni inte får HP beviljad. HP finns i grund och botten där för de som tex jobbar med kemikalier som kan vara skadliga, grovjobb/tunga lyft osv. Jag påstår inte att inte era jobb också är jobbiga, men jag förstår ändå hur de tänker. För oss andra dödliga som inte kan få HP så är det ju sjukskrivning som gäller om man har problem som gör att man inte klarar av sitt jobb. Annars är det ju att gå hem de 60 dagarna innan på fp som gäller.

Som sagt jag säger inte att jag tycker det är rätt på något vis att man ska behöva slita ut sig på ett jobb som man känner att man inte klarar av! Men däremot så är ju HP väldigt specifikt.

jag väntar själv på besked om min sjukskrivning blivit godkänd på fk eller inte... Kan man se det nånstans då man loggar in? Eller hur vet man egentligen att det har blivit godkänt??

Svar på tråden BF Januari :-) del 3