Inlägg från: Mamma Tes |Visa alla inlägg
  • Mamma Tes
    lille08 skrev 2009-11-20 16:09:32 följande:
    Har uppdaterat bloggen nu om ni vill veta lite vad som händer här. Ja, det lilla som vi själva vet alltså... Fy sjutton vad jobbigt det är att vänta. Inte har de ringt idag om proverna heller, så det blir till att gå hela helgen också och leva i en gräslig ovisshet!De har iallafall pratat lite med oss om nu att mentalt förbereda oss på att det kan bli aktuellt att ta ut bebisen tidigare. Fick neo-info på mvc idag och de har även ringt oss från spec.mödravården på sjukhuset. En av mina mardrömmar är just att ha en prematur bebis på neo samtidigt som man själv kanske mår dåligt.lindaskriver.blogspot.com
    Vad hemskt att ni ska behöva vänta, rutinerna är verkligen under all kritik ibland i  våran sjukvård. Oroa dig inte för en prematurbebis, dom är ju så otroligt duktiga idag på det området så det kommer säkert gå hur bra som helst. Koncentrera dig på dig själv och kämpa!
  • Mamma Tes
    jeng skrev 2009-11-20 20:13:43 följande:
    Jag har ett rejält tryck neråt i bäckenbotten nu och sd som bara sitter "där nere" men som trycker på rejält... Jag blir ärligt talat nervös, för det ska INTE komma igång nåt nu i helgen! Det borde ju inte göra det heller, en månad kvar till bf ju!! Nej, vi ska minsann komma hem först. Och jag slipper gärna onda förvärkar också så att man kan få sova lite mer inatt....
    Men det är ju ungefär så jag känner då och då. Har så svårt att förklara för barnmorskorna här, jag vet ju itne vad jag känner och vad det är då det är första bebben.

Redan innan jag kom hit kunde jag ibland känna, oftast då jag hade rört mycket på mig och var igång på jobbet, att det kändes som att bebisen rullade ihop sig till ett klot långt ner i magen och tryckte så det tyngde där. Nu de senaste dagarna har jag börjat få den känslan här med, trots att jag vilar men nu är det förknippat med lite spänningsvärk som bara är i nedre delen av magen och runt bakomryggen med. Det håller i sig i max 10 sekunder och sen avtar det. Det känns inte som det är bäckenet det trycker i utan långt ner i magen. Men gud så svårt det är att förklara!!!
  • Mamma Tes
    jeng skrev 2009-11-21 00:00:08 följande:
    Tesan,Nej man har ju noll koll när det är första gången! Nu känner jag mer att jag kan hitta VAR det känns så att säga. Förra gången var det mer "det sticker där nere" typ... Jag känner mig rätt säker på att det är bebisen som försöker borra ner sig och därmed så vidgas bäckenet, vilket också gör att jag har helvetesont i fogen nu, eftersom den troligtvis behöver dela lite extra på sig...Och trycket neråt blir ju helt enkelt tydligare ju längre ner han kommer. Men jag känner inte igen det jätteväl från sist. Tror inte att han kan ha sjunkit ner rejält sist... Eller så är det man själv som är annorlunda där nere nu mot vad man var innan förra förlossningen Tar kanske emot på andra ställen helt enkelt...
    Men det jag förklarar, tycker du det låter som några förverkar, små sammandragningar eller vad tror du?
  • Mamma Tes

Det var fantastiskt underbart att få komma hem. Nästan så man inte kände igen sig efter 13 dagar borta. Jag tyckte allt var så fint och jag uppskattar verkligen vårat hem mer nu! Var lite ledsamt då sambon släppte av mig här utanför sjukhuset nu för en stund sen, men bara att samla sig och bita ihop. Inte allt för lång tid kvar. Har ju i princip gjort hälften redan

• Mamma Tes
    jeng skrev 2009-11-22 11:54:01 följande:
    Tesan,Förstår att det är tungt att komma tillbaka till sjukhuset, men samtidigt så kanske du vet bättre nu vad det är du har att se fram emot sen! Och precis - du har ju klarat hälften nu!! Vilken vecka var det du var i sen när det blev igångsättning? Får ni komma hem efter det eller tror ni att det blir neo under en period också?Yariija,Usch då! Men ni behöver inte byta luckor osv iaf? Eller det kanske ni redan höll på med..?Vi har ju rivit ut allt och kastat här, det var ju specialbyggt och gammalt och skåp som var fula och som aldrig går att hitta nya luckor till, så det är skönt. Perfekt när allt blir nytt på en gång!! Det enda trista är ju att vi troligtvis kommer köpa vitvarorna från ikea bara pga vi vet om folk som har haft problem med att få in andra inbyggmnadsvaror i ikeas skåp så det passar... Iofs så har vi hittat bra grejer på ikea, annars skulle vi ju inte köpa där bara för att... Men det blir ju lite mer begränsat. Dock har jag hittat en zonfri induktionshäll som jag är skiiitsugen på. Kostar dock 8000 mer än den jag tänkte köpa från ikea, så vi får väl se Man kan ju alltid byta upp sig senare.
    Dom ska sätt igång mig då jag har gått 34 hela om inget hänt innan. Om det då skulle vara så att det är fullt på spec.förlossningen och att jg mår bra, då kanske dom väntar en dag eller två. Men riktar in oss på 34 fulla. Det kommer att bli vårdtid neo, inget tvekan men frågan är ju hur länge. Efter förlossningen kommer vi nog bara att få stanna ett par dagar, tills jag har återhämtat mig. Sedan blir det hemgång och så får vi komma till bebisen hur mycket vi vill på neo eller om skicket är bra på liten så får vi ta med oss liten hem och får hemsjukvård.
  • Mamma Tes

Är inne på den andra gelbehandlingen nu. Värkar har jag och dom kommer med ca 10 min mellarum och just nu sitter dom i 40-70 sekunder. Vid 16-tiden får vi veta om det hänt något med tappen och vad som händer här näst... Bloggen är uppdaterad, får se hur länge jag orkar med att skriva där, men jag lägger inte ner i första taget

• Mamma Tes

Hej på er!

Ville bara meddela att våran lilla prinsessa mår bra men hon är ju så liten så nog ärjag orolig allt att något ska hända. Nu börjar det pratas om  att vi är kandidater för hemsjukvård och det känns nervöst. Herregud, tänk om hon skulle sluta andas då vi är hemma. Huvva, hemska tanke!!!! Vi får se hur vi gör och NÄR vi känner oss redo för att ta hem henne. Om vi inte vill ha hemsjukvård så kommer hon vårdas på avdelningen fram till vecka 36-37 nånting. Idag, torsdag är hon 1 vecka och en dag gammal och i vecka 33+6..
    Det finns filmklipp på liten i min blogg nu. Hon är så ljuvlig!!!!
  • Mamma Tes
    Underbara ungar skrev 2009-12-15 17:34:48 följande:
    Hej tjejer! Vi har fått en liten pojke Vattnet gick 22.05 i sängen den 9 dec, då va jag i v 34+0. Vi fick åka in o sen blev jag inte hemsläppt igen. Sängläge tills på kvällen den 10 dec, då fick jag iaf gå till och från toa. Den 11 dec bestämdes det att jag skulle sättas igång. Fick en bardkateter insatt vid 10 tiden, den ramla ur 11.30 då va jag med andra ord öppen 3-4 cm. Inga värkar. Fick värkstimulerande dropp vid 15.30 och sen gick det fort. Klockan 18.29 föddes en liten gosse (Isaac) på 2590 gram och 46 cm. Han behöver lite hjälp med mat och att hålla värmen, annars är han pigg. På pricken lik sin storebror. Får skriva mer en annan gång, är hemma på permission från NEO o ska åka in till min lilla plutt ikväll igen.
    Åh snutt! Grattis!!!!! Vilken sötis!!!! Ändå en stor grabb ju, ni lär nog inte bli kvar länge på neo. Hoppas neo där ni är är lika bra som där vi varit med Felicia. Lycka till!!!!
  • Mamma Tes
    asara skrev 2009-12-19 20:02:38 följande:
    Hej alla! Har inte varit så aktiv å skrivit så mycket, men är inne å läser. Nog för att det inte har blivit så mycket av det på sistone heller, eftersom vår lilla tjej redan kom till oss, 28 novemer föddes hon. Idag blev hon 3 veckor gammal, men är egentligen v35+5. Det var några skakiga dygn direkt efter hon föddes, men hon är en stark tjej och hämtade sig riktigt bra. Det blev en sväng i respirator och hon hade även extra syrgas ett tag. 16 dagar på sjukhuset blev det och i måndags så fick vi åka hem, men vi sondmatar henne fortfarande. Åker in till sjukhuset tre dagar i veckan för att väga och justera mängden vi sondar. Hoppas att hon kan börja amma mer snart, så vi kan börja se ett slut på sondningen. Men trots att hon kom så tidigt, för det ver verkligen i tidigaste laget tycker jag, så är allt bara bra och skruttan växer och blir stor. I fredags vägde hon hela 2486g =) Hoppas att förlossningarna går bra för er alla! God jul å gott nytt år!
    Nämen se där, grattis!!! Då fick ni också i 32+5 som oss? Har du msn? Skulle vara så kul att få prata mer med dig och hur det gått, hur det går osv...
Svar på tråden BF Januari :-) del 3