• Madge

BF Januari :-) del 3

Vi köpte julmust på Coop Forum idag

• Madge
    EMTP skrev 2009-10-16 10:05:36 följande:
    Tänkte förresten höra med er som kanske vet: Igår hade jag sjuka sammandragningar. Det lade sig aldrig riktigt, men var värre eller bättre i perioder. Jag var och handlade på väg hem från jobbet och gick och hängde över kundvagnen då jag inte kunde gå upprätt på grund av att det gjorde så ont (som början på en rejäl magknip). När jag kom hem gick jag och lade mig, men varje gång jag bytte ställning kom sammandragningarna tillbaka. När jag klev upp ställde jag mig i duschen och sammandragningarna lade sig på en gång och har inte kommit tillbaka ännu. Ska/kan det vara så när livmodern övar sig inför förlossning, och gör den det redan i vecka 30?
    Sammandragningar är inte farliga, men de ska inte göra ont, de ska inte komma regelbundet och man ska inte få för många per dag fick jag lära mig när jag väntade Alice. Fick jag åka till förlossningen och få bricanyl när jag var i v. 26...
  • Madge
    Theannapanna skrev 2009-10-16 10:18:37 följande:
    Mina gör också ont... BM sa att de kan visst göra det men ska sluta vid vila... När du fick Brickanyl i vecka 26, hur länge stannade hon kvar därinne sen då???
    Hon stannade kvar till 38+5, trots att jag i v. 28 blev sängliggande för tappen blev påverkad...
  • Madge

Det enda jag hört om hårfärgning är väl att det kan ta lite annorlunda, men inte att det är farligt för bebisen.

Jag har varit hos sjukgymnast för min foglossning och får betala för sådana besök, men det är ju så det här. På en del håll tror jag man kanske måste ha remiss för komma till sjukgymnast.

• Madge

Här får vi i alla fall betala allt sånt, det kostar en hundralapp per besök. Jag går vattenträning för foglossning, kostar också en hundralapp per gång. Men efter 900 kr är man uppe i frikort.
    Måste man besöka akuten innan man får åka till förlossningen får man också betala för det besöket.
    Däremot betalar jag inte för sånt som görs via mödravården.

• Madge

Och med tanke på vad en graviditet med alla undersökningar och förlossning kostar samhället betalar jag gärna de där pengarna.

• Madge
    lille08 skrev 2009-10-18 10:18:26 följande:
    Själv fick jag besöket hos sjukgymnasten gratis eftersom orsaken till att jag gick dit hade med graviditeten att göra.
    Fast det är ju konstigt att du fick gå dit gratis eftersom vi bor i samma län ju, fast det är kanske olika mellan kommunerna?

Igår fyndade jag barnkläder. 12 kläder för totalt 60 kr! Och idag köpte vi en annan (större) skötväska, de hade 50% på tre olika färger på babyproffsen här, känns helbra! Behövs ju lite mera plats i väskan med två barn. Samtidigt passade vi på att ta med oss gratislådan med blöjhink därifrån .
    Vi tittade lite på ståbräda, helst en som ska passa på båda våra vagnarna... Men det var inte så lätt! Får kika runt mera tror jag bestämt.
  • Madge

Det är nog olika.... Här har de gått ut med att det är besöksförbud för alla utom pappan på BB, och att de inte längre har några visningar av BB och förlossningen.

Min 25% sjukskrivning blev godkänd i somras, och jag tror min 50% också blivit godkänd (tydligen spar de papper på FK och skickar bara ut om man blir nekad). Imorgon ska jag till läkaren och förhoppningsvis bli sjukskriven på heltid. Om man letar runt på socialstyrelsen hemsida kan man se att de rekommenderar hel sjukskrivning om man behöver sitta i rullstol eller gå med kryckor, så jag räknar kallt med att bli godkänd av FK...

• Madge

Idag säger mina fogar AJ. Knappt sovit på halva natten, trots panodil. Fick ringa till dagis för kolla om Alice fick komma tidigare så maken kunde lämna. Kan inte sova nu heller, gör bara ont ligga på sidorna och på rygg var det obekvämt för bebis bara busade så jag blev nästan illamående. I soffan går det lite bättre halvligga iaf och då kan jag använda vår minidator...

• Madge

Malin: Grattis på stora dagen! Hu, jag kände mig jättegammal när jag fyllde 27 för ett halvår sen... nu har jag vant mig

Svar på tråden BF Januari :-) del 3