• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Trollet Ludenben skrev 2009-11-30 07:25:30 följande:
    Elegi: tack för att du tar dig tid till att fixa det till mig Här har vi en gräslig morgon. Inget ovanligt iofs för våra mornar brukar vara värsta studen på hela dagen men idag är det stissigare än vanligt Vi har haft god hjälp av timstocken i alla fall.  Under dagen ska jag ta det lugnt, sen är det komet nästa sista gången. Tog mig i kragen igår. Vi flyttade in här januari 2007, snart 3 år sen och alla tavlor och väggprydnader är fortfarande inte uppe. Men igår satte jag upp lite. Tror det är därför Frodo är stissigare än vanligt för att det är saker här som är förändrade....
    Mmmmm hade det inte varit för mannens hjälpsamhet så hade det funnits på din mail nu.....jag höll på att scanna in i skrivaren och hade väl gjort 5-6 sidor och ahde 2-3 kvar då kom mannen upp och satte sig vid datorn och när fönstret kom upp om han var klar och ville stänga fönstret så klicka han ok....mao så får ajg börja om igen, och det orkade jag inte sent i går kväll...otekniska karl att han inte kan fråga åtminståne *GRRRR*
  • elegi

Här har jag en dotter som försöker intala mig att hon är sjuk...men så fort jag vänder ryggen till så står hon och sjunger och leker med nåt....klagar på huvudvärk...men hon SKA till skolan iaf sen om hon kommer hem för att det inte funkar det är en annan femma...

• elegi
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-30 07:39:17 följande:
    åh, det är så typsikt karlar....
    Ja visst är det....
    elegi skrev 2009-11-30 07:39:25 följande:
    Här har jag en dotter som försöker intala mig att hon är sjuk...men så fort jag vänder ryggen till så står hon och sjunger och leker med nåt....klagar på huvudvärk...men hon SKA till skolan iaf sen om hon kommer hem för att det inte funkar det är en annan femma...
    Hon ahr inte fått på sig kläder ordentliget än (klockan ringde 6:20) hon har inte ätit frukost, 7:45 kläs jag och Sebastian på oss och är inte hon klar då blir hon kvar hemma men när jag kommer hem igen och har lämnat Sebastian så ska jag gå med henne, då kommer hon försent...vilket blir hennes problem men jag kan inte låta lillebror komma sent för att hon tramsar
  • elegi
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-30 07:40:50 följande:
    Hoppas att hon kommer iväg till skolan i alla fall. Här ska jag snart följa Frodo till taxin. Nu har concertan gjort sitt jobb för nu är det lugnt i vardagsrummet...
    Eftersom hon inte tagit sig till frukostbordet har hon inte heller fått Ritalin än....
  • elegi
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-30 07:54:10 följande:
    hoppas hon kommer dit Concerta funkar bäst ihop med mat har jag märkt. Det står inget om det i bipacksedeln men Frodo tar upp den bättre när han äter den i samband med frukosten. Är det likadant med Ritalin??
    På bipacksedeln stpår det att den ska tas i samband med mat så då vill jag ju att hon tar den till frukosten, eftersom hon dessutom är dålig på frukosten så har hon en anledning till att äta just frukosten för hon vill ju ha medicinen.

Iväg kom hon efter mycket möda och stort besvär...i skolan var hon 8:25
  • elegi
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-30 19:52:47 följande:
    Gott att hon kom iväg. I frodos kontaktbok idag stod det att han inte riktigt vart i form och att han haft svårt att ta när han får nej. Antingen håller han på att bli sjuk, han klagade över ont i magen förut. Eller så är det detta med att vi satt upp grejer på väggen som förändrar hemmet plus att det vart första advent nu. Små saker , mycket oro. Men bra att Alexandra får en anledning till att äta frukost när medicin ska tas. Frukosten är ju viktig för att orka med förmiddagen med.
    Jo det är ju så och jag släpper inte iväg henne utan att hon ätit frukost...lite måste hon få i sig.
    Ja de minsta sakerna kan påverka nog så mycket
  • elegi
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-01 08:24:17 följande:
    God morgon i tråden Är lite stolt över M som trots att hon var trött igår gjorde sin matteläxa! (efter fick hon en oväntad belöning vilket ledde till att hon helt på egen vilja läste en sida i sin läsläxa också ) Hur ska jag göra för att få Ms lärare att förstå att M inte saknar "läshuvud" utan bara koncentrationen??? Han sa till mig förra veckan att M inte behöver göra vissa uppgifter i matteboken för att de är FÖR svåra för henne. Det värsta är att han säger till henna att det är för svårt och då tror hon på det (istället för att tro på sin egen förmåga, vilket vi jobbar stenhårt på här hemma för att stärka hennes självförtroende). I går kväll gjorde vi några av de uppgifter som läraren ansåg att hon inte skulle klara, hon löste dem galant trotts att hon var trött! Det enda jag behövde göra var att hjälpa henne hålla fokus på uppgiften. Önskar er alla en härlig dag
    Åhhh vad roligt att läsa att det går bra
    Ja det där med läraren är ett gissel men du aksnke kan tipsa om boken Varför vill ingen leka med Dennis den förklarar ju på barns nivå men är ju riktad även till lärare kanske det går in då annars kan du aknske skicka med en kopia av häftet jag nu igen!! håller på att scanna in för att skicka till flera av er...mannen är på jobbet så denna gång kanske jag får göra klart utan att han sabbar
  • elegi

Från och med i dag, den 1 december, kan alla medlemmar på Familjeliv skapa sina egna omröstningar. Du kan skapa en omröstning om vilket ämne som helst, från "vilken barnvagn som är bäst" till "hur länge det är ok att visa sig naken för sina barn". Bara fantasin sätter gränser!

Så här går tävlingen till:
    - Starta en omröstning mellan den 1 dec - 20 december.
    - Låt omröstningen pågå minst till den 21 december.
    - Den omröstning som fått flest röstande deltagare den 21 december vinner ett hemligt paket.
    - Om två omröstningar har lika många röstande deltagare vinner den som har flest kommentarer.

• elegi
    haberg skrev 2009-12-01 10:15:14 följande:
    hej allihop! det var länge sen jag skrev nåt, men jag har följt tråden noga vill skicka kramar till alla som behöver det! mycket jobbigt som flera av er har gått och går igenom Vi har en lite lugnare period med våran 3 åring som väntar på att få en stor utredning. Är det någon som fått vårdbidrag beviljat innan diagnos är klar? Har ett läkarutlåtande där det står att bup kommit fram till misstanke om svår adhd och autismspektrumstörning. Är det nån idé att söka tror ni? vi har inga merkostnader direkt men desto mer tid läggs ner...på allt. Känns som att det blir flera sidor långt om jag ska skriva ner allt! Sen undrar jag ifall någon av er har fått något från era försäkringsbolag? såg att lillebrors(4mån gammal) försäkring ger ersättning med engångsbelopp och månadsersättning vid diagnos och beviljat vb från fk. Om nu han också skulle visa sig ha adhd... Det låter ju nämligen lite för bra för att vara sant. Önskar alla en lugn dag!
    Vårdbidraget tycker jag du ska söka, jag fick beviljat på läkarinty om misstanke så det är värt det.
    Vi har Länsförsäkringar och dom ger inget för själva ADHD´n men dom ger ett bidrag varje år grundat på vårdbidraget
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig