• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

pcalma skrev 2009-11-14 11:11:24 följande:
    Jag är evigt tacksam för att jag inte har något NPF för då hade det varit lättare att ta repet (ironi) Äldsta tjejen har adhd+ autistiska drag 12 år M på 5,5 år adhd+bipolär sjukdom o lilleman 3,5 under utredning adhd o mellan gossen på 11 år är helt NT stackaren... Min man misstänker jag har ADD för att det händer INGET o jag får dra hela lasset o planera o strukturera o tala om för hponom vad han ska göra!! Han har ingen förmåga att känna empati heller o fattar inte att jag ibland är trött på skiten, helt enkelt.. Han ska på ett första möte på NP-teamet på måndag o jag hoppas att de kommer att utreda honom för jag blir galen på detta..
    Skickar också lite kramar
    Bra att han  iaf kommit så långt, här har jag samma misstankar på min man men han får aldrig tummen ur att göra nåt åt det hela heller
  • elegi
    Linda Ligist skrev 2009-11-16 16:58:17 följande:
    nu är ju jag rätt ny här, men har någon här läst "explosiva barn"?
    Är på sidan 22 just nu

Vill fö tipsa er om en kul tråd

FL fyller 77! Häng med på nostalgikväll!

Där ska man posta ett inlägg och länka till sin första postade tråd (kan man hitta under rubriken mina trådar), berätta om en tråd som gjort stort positivt intryck på dig och till sist en vän du träffat här på fl som förtjänar en virtuell kram
  • elegi
    Karina09 skrev 2009-11-16 19:59:09 följande:
    Hej, Jag har väl två tänkbara teorier ... antingen har TS lagt tråden där eller så har någon moderator flyttat tråden dit, för att denne ansett att den passat bättre där. Om du vet att det TS inte har något med saken att göra, och ni tycker att tråden passar bättre i "Barn med funktionshinder", så kan ni ta kontakt med någon moderator och be om att få den flyttad. Det lämpligaste är ju att det är TS som tar kontakt med moderatorn. Då tittar moderatorn på saken och bedömer om tråden passar bättre eller lika bra i det andra forumet och i så fall flyttar h*n tråden. MVH Åsa --- Karina09 skrev 2009-11-15 21:12:34 följande: --- Hej! Vi är någr hos \"ADHD mammorna snackar av sig\" som undrar, varför ligger vår tråd bland \"barn med särskiljda behov\" i stället för \"Barn med funktionshinder\"? För några år sedan läste jag ofta denna tråd. Då fanns det personer som tog sig in för att de var intresserade av att debattera detta med diagnoser, utan att själva vara förälder till NPFbarn. Det har jag inte sett nu. Kan du Aasa fråga vad det är som ligger bakom beslutet. Det fungerar ju såhär också, men vi är några som funderar. Mvh7 Karina09
    Alltså detta är ingen ide att tvista om det är redan gjort i många omgångar och led och det hjälper inte.

Vi är en medlemstråd då vi har haft många trådar i rad i samma ämne så tråden ligger helt rätt under medelmsgrupper/Förälder/Barn med speciella behov
  • elegi
    pcalma skrev 2009-11-16 20:28:04 följande:
    Jo jag förstår såklart att inget under sker om han får diagnos, men jag vet hur mkt lättare allt blev efter att mina barn fick diagnos, trots att svårigheterna finns kvar (så klart) men man får en annan förståelse o bara det gör otroligt mkt!! Blir han oxå hjälpt av medicin (vet att alla inte blir det) så hade det varit en enorm bonus som jag stooort välkomnar med öppna armar;)
    Så känner jag också när det gäller min man
  • elegi
    sommarblommor skrev 2009-11-17 12:29:46 följande:
    Är det någon som har informerat föräldrar på förskola eller skola angående erat barns diagnos. Funderar på i fall man ska göra det. Ibland blir det ju så fel med kamrater att man så gärna skulle vilja förklara sig varför det blir så tokigt ibland. Mitt barn är inte ouppfostrat och vi är inga dåliga föräldrar!!!
    Vi har inte direkt pratat med föräldrarna men ajg nämnde för 1½ år sedan på ett föräldramöte när andan föll på och stämningen kändes rätt  Att vi misstänkte att Alexandra har ADHD och att vi kämpade för utredning, hon är ju 9 år och nu när diagnosen kom så frågade lärarinnan om hon fick ta det i klassen med barnen, hon fick låna Varför vill ingen leka med Dennis som jag lånat från biblioteket och så fick hon låna papper som ajg fick från BUP när vi skulle berätta för Alexandra, men Alexandra är väldigt öppen med att hon har ADHD coh hade berättat för flera i klassen så det var ju lite för att räta ut ev. frågetecken så att inget skulle bli tokigt.
    Kompisarna har tagit det bra och dom hjälps åt att påminna varandra om varför det ibland blir tokigt för Alexandra och att hon inte menar något illa
  • elegi
    Petra78 skrev 2009-11-17 16:54:17 följande:
    Nu är det klart! Adhd. så vi ska få börja med concerta. Ang att beräättta i skolan. Min sambo var på ett föräldra möte nyligen och berättade för de föräldrar i hans klass att vi går på utredning och om hans problematik och att det inte handlar om dålig uppfostran. Jag kände själv att jag skulle inte klara stå upp och berätta för alla. men så har jag en snäll sambo som gjorde det istället. Och det var många föräldrar som tyckte det var kanon. Det förklarade en hel del.
    Exakt för då kan ju föräldrarna bemöta sina barn på rätt sätt och förklara varför det blir fel ibland och att det inte egentligen är illa ment fast det kan verka så
  • elegi
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-17 23:17:02 följande:
    Hej alla! Jag har länge vetat att denna tråden finns men jag har inte riktigt klarat av att läsa den. Min son, Z. fick diagnos ADHD och Atypisk Autism nu i sommar. Sonen blev 7 år i april och kommer börja med Strattera nu till helgen. Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägget, kanske försöka dra in mig själv i denna tråden. Jag känner en stor sorg ibland inför hans diagnoser även om det känns som om jag redan har accepterat dom men kanske inte ändå. Jag känner igen många namn här, ni är så snälla och svarar om det är något man undrar över, tack alla att ni finns. Hoppas jag kommer orka vara här lite mer och läsa vad ni skriver.
    Välkommen in i tråden
    Vi gör vårt bästa för att dela med oss av erfarenheter, tips och tankar
    Kram
  • elegi

Jag orkar inte ens skriva om hur mina mornar är men jag kan sammanfatta med ett stort jävla kaos som trappas upp lagom när man tycker att det blev lite lugnare.

Ni som vill och orkar kan följa mig i bloggen, just nu är det en tung period...men ni som "känner" mig sen jag började hänga i tråden har säkert också sett mönstret att det är hösten som är pest och pina. I våras såg jag tydligt att det var klockomställningen som är orsaken nu är jag ännu säkrare. Vet att jag förra hösten spekulerade lite i att det var först födelsedagen i oktober som spökade och sen höstlovet och sen julen coh sen sportlovet och sen påsklovet men nu vet jag att så inte är fallet, det är den där jävla klockan eller ev. hösten/vintern i sig och vad sjutton kan man göra för att göra livet enklare då???
    Ja om nån har tips så mottages om tackasmt för nu börjar det driva mig till vansinne och det är låååååååångt kvar till våren/nästa klockomställning

• elegi
    norgesessan skrev 2009-11-18 11:16:01 följande:
    Troro nog häller det handlar om hösten...Det blir mörkare och kallare...Klockomställningen handlar ju bara om den timme...Det fixar sig hos oss på max ett par dagar..
    Jo men det är som i ett trolllslag alt som att vända handen i samband med just klockomställningen...när vi ställer om klockan på våren så stutsar hon upp och är klar 7:10 nu har hon inte ens fått på sig kläderna vid den tiden, trots att klockan ringer 6:20 som hon själv bett om så jag vete tusan
  • elegi
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-18 12:20:19 följande:
    Hej! känns skön, många som välkomnar Det där med hösten känner jag igen med sonen, han har varit väldigt deppig redan sen han var lite varje höst. Värst var det innan vi började med Omega. Kommer ihåg att jag t.o.m. tog upp det med BVC och frågade om så små barn kunde få höstdepp (3 år sen), kommer inte ihåg vad jag fick för svar men var väl typ, aaaallt är normalt. Nu när hösten närmade sig sa han att han inte tyckte om hösten och ville lägga sig under en smutsig filt tills det blev vår. Det värkte i mamma hjärtat att få höra . men tror det blev något bättre efter omställningen till vintertid (normal tid för denna familjen.)
    Ja man blir ju maktlös för vad kan man liksom göra åt att höstern/vintern kommer med sitt grå väder?
    Handlar ju mer om att man får försöka hitta ett sätt som gör tillvaron duglig för alla i samma hus.

Pratade med psykologen på BUP nyss, vi ska ändå dit på måndag så då skulle vi fokusera på hur vi ska lösa mornarna för det håller ju inte att hålla på så här varje dag i 6 månader...

Kramar tillbaka till alla som behöver
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig