-
men fy jobbigt för henne med. Hoppas ni tillfrisknar snart och att du klarar dig.7 michelingodingar skrev 2009-10-22 13:23:55 följande:haha nää det är ju inte det ja det var faktiskt pinsamt men flickkraken kan ju inte tala om att hon behövde spy,jag såg på henne att det var på väg så jag börja se mig om efter en papperskorg för toan skulle vi aldrig hinna till men jag hann inte mer än kolla o konstatera att ingen fanns så stod det som en fontän ur henne
-
Gott att det gick så bra!!Petra78 skrev 2009-10-22 13:58:21 följande:Hade möte med på skolan igår ang: V det var rektor, specialpedagoger, hans lärare, skolpsykolog, skolssk och så hade de bjudit in psykolog och socionom från bup där vi går på utredning. Och det kändes sååå bra. De verkligen bryr sig på den skolan och vill V:s bästa. De hade redan satt in xtra resurs för två veckor sedan och det funkade ganska bra. Så det gjorde att en sten föll ialla fall. Tur att det finns människor som vill barnens bästa trots att de inte ha ngn diagnos på papper. Ha enbra fortsatt dag/kväll Kram till alla som behöver!!!
-
Frodo har vart hemma igår och idag. Nästa vecka är det höstlov. 1,5 vecka hemma sammanlagt och jag håller redan på att gå under... HJÄLP!!!!!!!!!
Denna morgonen har bara gått ut på att springa i soffan, över bordet, i föstret och hänga i gardinstången
-
gott att du får lite avlastning...Petra78 skrev 2009-10-23 11:05:25 följande:Trollet Ludenben skrev 2009-10-23 10:35:44 följande: Ja jag bävade oxå för lovet eftersom han inte har rätt att vara på fritids, men nu har det ordnat sig så bra så V ska åka till sin pappa som han inte träffat på typ 1/2 år och vara där lördag till onsdag och sen ska min pappa ha V onsdag till . Så då blir det ialla fall en mindre här hemma, som hoppar och stojar och hänger i lampor typ. Hoppas det går bra den veckan ändå Styrke kram till dig!!!
tack för kramarna och skickar några till dig!! -
frodo är med uppskruvad i och med lovet... hoppas det går bra med vaccinet. Frodo står över det för vi är ingen riskgrupp.Kims mamma skrev 2009-10-24 13:52:04 följande:Nästa vecka är det lov. Undrar hur det ska gå. Kim är redan uppskruvad och tycket att man inte behöver lov. För då kommer han ifrån rutinerna. Han tycker att han frökenkan jobba ändå. Måste få Kim att förstå att vi måste ta vaccin mot svininfluensan. Han är i riskgruppen. Men han hade ändå fått den i skolan. Tänkte ta i itu med det på måndag om får till det. Får belöna honom efteråt sen.
-
Ja, det är klart. Har du ett jobb där du är utsatt så är det nog bäst att vaccinera.Kims mamma skrev 2009-10-24 14:26:11 följande:Okej... hade inte Kim varit i riskgruppen hade han fått tagit det ändå. Pga mitt jobb.
-
madebyinferno: ska försöka svara så gott det går
¤ har hört att de med ADHD kan ha bra och dåliga dagar (vem kan inte det eg?) men känner ni till bra och sämre veckor??? så upplever hans lärare honom vilket kan stämma när vi tänker tillbaka lite...
Ja, min son har bra och dåliga perioder. Det kan handla om flera veckor i taget, eller en vecka.
¤ blir alla med en diagnos medicinerade eller hur fungerar det?
Nej, alla med ADHD äter inte medicin. Det beror på graden av svårighet och om föräldrarna tycker att det är en nödvändighet. Sen beror det på om medicin kan hjälpa. Det hjälper inte alla barn.
¤ uppfyller era barn alla "kriterier" man kan läsa om, de som har en diagnos??
Min son har svåraste graden ADHD och han uppfyller alla kriterier. Han har även motoriska och perceptuella svårigheter utöver själva ADHDproblematiken.
¤ kan ni lista era barns svårigheter, typ koncentrationssvårigheter mfl
Impulsiv, aggressiv, koncentrationsproblem, sömnproblem,hyperaktiv, inget tålamod, svårt att vänta på sin tur, avbryter andra, ska ständigt vara i centrum, svårt att sysselsätta sig själv på egen hand, behöver ständig passning, har svårt med maten såsom att han är kräsen, dåligt bordskick, kladdar mycket, äter med händerna. Han har svårt för olika intryck tex ett plottrigt hem. Vi har lite tavlor, inga bordsdukar mm för att minimera intrycken. Han är starkt bunden till rutiner och vi använder bildchema.
Det var en del av det, det finns mycket mer men då blir inlägget alldeles för långt.
¤ hur lugnar ni era älsklingar om de får ett vredesutbrott, på bästa sätt - vad fungerar absolut inte i den situationen??
Det beror graden av svårighet. Ser jag att ett utbrott är påväg gäller det att distrahera och förhindra. Eller så kan det funka att lämna honom i fred. Är utbrottet redan ett faktum får vi sitta i soffan med honom. Får hålla honom för att förhindra att han skadar sig själv eller sin omgivning. Då blir han först ännu mer rasande men sen lugnar han sig.
¤ om ni har fler barn men utan funktionshinder, vad görs annorlunda med dem och hur förklarar ni det för både dem och de med funktionshindret?? (förstod ni?)
Min yngsta son är bara 8 månader så till syskon har vi inte kommit än. Men vi är på g med att berätta för Frodo att han själv har ADHD. Vi ska ta hjälp av barnpsykologen på BUP så att det blir på hans nivå. Känner inte riktigt att vi klara det själva.
Hoppas att du blev något klokare av detta
-
madebyinferno: låter ju helt absurt detta vad hade de tänkt sig att man skulle göra då?? Man kan ju inte låta barnet slå sönder allt i sin väg, både människor, sig själv och hem. Man gör ju det inte i kränkningssyfte utan i syfte att skydda barnet och dess omgivning. Min son blir arg och slår på fönstren för det vet han att han inte får. Han kan ju skada både sig själv och trilla ut (vi bor 7 vån upp) och det blir sjukt dyrt att köpa nya fönster hela tiden. Han är medicinerad till max så där kan man inte göra nåt. Vi går föräldrautbildningar, har kontakt med bup mm. BUP tycker det är helt ok att hålla så länge man inte använder övervåld. Och man ska med sin egen kropp försöka täcka så mycket av barnens kropp så det inte blir onödiga grepp. Intressant att höra vad er soc hade att säga om den här saken. Vilka puckon!! Jag tycker ni hade rätt och de hade fel.
Sen så är det så jävla typsikt soc att säga vad man INTE får göra men när man ber om hjälp för att hantera det på annat sätt, ja då har de inget att komma med
-
men vad är det för amatörer på soc?? skrämmande fattar de inte att dessa barnen har svårt att se sin egen del i konflikterna. Och så gör väl alla barn föresten? berättar allt till sin egen fördel och efter sin egen tolkning. Det borde väl "utbildade" myndighetspersoner begripa?? Tröttsamt... suckar.madebyinferno skrev 2009-10-26 23:05:49 följande:Helt absurt var ordet Maken mådde jättedåligt över detta och gör det iofs fortfarande eftersom soc inte kunde skriva i ärendet att allt var okej när det avslutades utan det kommer ligga kvar ett gäng år, han hade velat ha lite upprättelse eller vad man ska kalla det! Kändes också helt sjukt, vilket vi pratade med bup om, att han gärna berättar olika händelser men "glömmer" berätta sin egen del i händelseförloppet vilket gör att det ofta låter helt knäppt. - typ mamma blir arg och skriker, sen håller hon fast mig så jag inte kan andas - när det egentligen kanske skulle varit att - jag slog lillasyster så hon fick näsblod och då skrek mamma efter pappa som var i källaren att han skulle komma med papper och hjälpa mina andra yngre syskon, och jag blev så rädd för vad jag gjort att jag började välta möbler och dunka huvudet i väggen i ett försök att straffa mig själv och då fick mamma hålla mig tills jag hade lugnat mig och när jag blir så ledsen så börjar jag hyperventilera och har svårt att andas normalt... ett tag vågade vi nästan inte ta i honom för vi var oroliga för hur det skulle tolkas av kuratorn och soc om han återberättade det på ett bristande sätt. Man fångar in honom i en kärleksfull kram i förbifarten och vips så är det vänt till ens nackdel!!! Det sjukaste var när de satt i vår soffa och läste upp kuratorns ord från anmälan och vi får inte ens säga vår "version" av sakern eller berätta hur det gick till. Och ingen kunde fråga sonen själv heller, typ och VARFÖR gjorde hon/han så och vad gjorde DU då tex?? Då kanske de kunde fått en mer liksidig berättelse!!! Tack för ventileringen, det behövs emellanåt Någon som gått COPE-föräldrautbildning förresten???
Jag går inte COPE men en liknande som heter komet. Den ger väl sådär mycket. Det den ger i första hand är kontakt med andra föräldrar. Det vi går igenom på kursen med att förbereda,rutin på vardagen, förebygga, berömma och belöna. Det är ju sånt vi redan gör sen lång tid tillbaka. Men det är så skönt att träffa andra med liknande barn. -
Måste berömma min duktiga Frodo
Vi har beställt på läkarens rekomendation ett annat omgea3-preparat som heter E-epa. Den har annan samansättning än eye-q och svår adhd-problematik har fått bättre resultat med den. Den har mer koncentrerad EPA-syra än eye-q. Värt att testa i alla fall...
Det var sväljbara kapslar och de var ENORMA. Trodde inte Frodo skulle fixa dom. Men jag la den på en sked med youghurt och han svalde som ingenting han är så enormt duktig på att svälja tabletter, bättre än mig. Håller tummarna för att det ska bli bättring. Det var bättring då vi körde stora dosen eye-q, han var inte lika arg men stora dosen blir så himlans dyr i längden. Och lilla dosen har ingen som helst effekt. Dessa är en kapsel om dagen för det är högkoncentrerat.